lars_k
Forumsvar skapade
-
Ett klart lyft! Större upplösning och timme-för-timme. Att de bytt färger kanske inte gör så stor skillnad dock. Synd att de inte bytt intervall enl FRV med en färg för 8-10, en för 10-12 osv. 8-11 är inte bra. Vill gärna se om det ska blåsa mer än 10.
Och de verkar ha fixat vindriktningspilarna som verkade för sydliga innan. Stämmer bra med riktningen enl Onsala iaf. -
Är du säker att du hade mastens underdel åt rätt håll? Har ju hänt att man satt nederändan uppåt när man har varit jäktad. Blir ett jävla glapp mellan masthalvorna och längaren slinker inte in. Innerdiametern i nederdelen är väl i princip standardiserad så det borde passa med längaren.
-
Guilty as hell. Najs att inte alla vågsurfare hatar oss vindsurfare, jag såg bara glada miner!
Trevligt sällskap där ute i solnedgången och tack för bilderna! 🙂 -
Finfint! Borde dra ner och testa det spottet nån gång. Fick iofs samma size och side-off igår kväll på närmre håll fast det skadar ju inte att vidga vyerna lite ibland… 🙂
-
Jag fick en lång reva och la på armerad tejp från Clas-Ohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136790959
Har ett riktigt kletigt lim och tejpen är grymt stark. Tänkte jag skulle lämna in seglet på lagning men det blev aldrig av. Körde en hel säsong utan att tejpen visade nån tendens att lossna. Inte lika snyggt som monofilmstejp men det håller bra iaf. -
Maui-mange;578506 wrote:Att förboka låter som det säkraste alternativet….men har själv aldrig förbokat någon gång och aldrig blivit nekad under mina 12-13 utlandsresor med surfutrustning.
Jo det kanske är säkrast. Men om de säjer nej då? När jag blev nekad var det inte flygbolaget (KLM) som vägrade. Utan flygplatspersonalen på Landvetter. Tro fan att de inte vill konka på massa stora paket. Lata jävlar är de. Förbokar man inte så är det bara att checka in prylarna så får de vackert konka grejjer vare sej de vill eller inte!
-
Ja, kör tävlingen på annat spot. Det är väl i praktiken ändå bara hopp som bedöms och då är det ju mkt bättre förhållanden i tex Apelviken!
-
Håller med Doc. Försök hålla en låg profil på tävlingen. Eller informera markägaren innan…
Kul initativ annars! 🙂 -
Jag har bokat transport när jag flygit till SA. Fast en gång strulade personalen på Landvetter som fan och vägrade ge mej godkänt. Efter mkt tjat gav de till slut med sej. Denna gången tänker jag bara stå där vid incheckningen med mina prylar. Vetifan om det ger något att förboka egentligen. Då ger man dem ju bara chansen att säja nej…
-
Måste man inte alltid checka ut och in bagaget innan sista flygningen till Maui (och samma visa hem)? Eftersom det är utrikes byte till inrikes? Jag flyger med KLM och Delta via LA-LAX och hoppas få med prylarna. De tar ws-utrustning max 32 kg enligt hemsidorna iaf… 😛
-
Japp. Blir grymt detta! Ses i Beerlanda!
-
Oåxen;577109 wrote:Det var väl bara bominfästningsresonemanget som inte riktigt höll, det vanligaste är väl ändå inte vanligast att masten knäcks där i första hand, eller?
Jaså. Belastningen är stor vid bominfästningen men där är det ju alltid förstärkningar så det oftast håller ändå. Likaså vid delningen mellan masthalvorna samt längst ner vid längaren.
-
Oåxen;577102 wrote:Gött! Du var ju något mer utförlig än Ola H.
Va?! Menar du allvar? 😉
-
Oåxen;577074 wrote:En av M-ingenjörerna i LinSurf menade att ur ett rent hållfasthetsberäknat perspektiv så är SDM starkare än RDM.
Flummiga M-ingenjörer från Linköping… Räknar man bara simpelt på spänningen i tvärsnittet i masten, dvs böjmotståndet genom radien kan man tro att SDM ger lägst spänning och högst böjstyvhet i förhållande till vikten. Men när en mast knäcker är det mer komplicerat. Istället för att materialet slits av rent axiellt så handlar det snarast om ”buckling”. Dvs det finns en instabilitet i ytan som plötsligt ”knäcker” vid en överlast i kompression. Motståndet mot buckling ökar i princip med kvadraten på skaltjockleken. RDM-mastens mindre diameter och större krökning av ytan ger en ytterligare positiv effekt, förutom tjockare skal. Masten är också belastad vinkelrätt mot ytan vid bominfästningen samt i kontaktpunkterna mot förlängaren. Mer tjocklek minskar påkänningarna en hel del där också.
Så sammanfattningsvis är nyckeln till bättre knäckhållfasthet för en RDM framför allt dess större tjocklek.
Är man dock ute efter lägsta vikt i förhållande till styvhet är dock SDM, med större diameter och tunnare gods klart effektivare.
/M89-Lund samt beräkningsingenjör hållf/struktur sen 15 år. 😮
