lars_k
Forumsvar skapade
-
Det viktigaste är ju isobarerna så man kan se hög/lågtrycken. Färgerna anger sannolikheten för vind över 25 knop, dvs ca 12m/s. Är det lite färg kan man nog räkna med minst segelstorlek 5.0 med riktning ungefär längs med isobarerna, moturs runt lågtryckcentrum, medurs runt högtryckcentrum.
-
Växer in ett högtryck över helgen som drar sej söderut mot mitten av nästa vecka. Från tis-ons verkar det öppna upp för västvindar igen:
https://www.fnmoc.navy.mil/efs/europe_hw25_all.html -
Kolla på norska konfen http://www.surfersinfo.no på köp/sälj. Rätt många norrmän kör Proof. Jag var själv uppe i Oslo och köpte en Proofplanka för några år sen. Har 2st Proof varav en runt 70l men den säljer jag aldrig moahaha. 🙂
-
Haha. Helgalet. Jag skulle nog också säja 15, han hamnar på eller i grejorna och får ett ton vatten över sej. Kan ha gjort lite ont det där…
-
lars_k
Medlem15 september, 2009 vid 09:07 som svar på: Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?Var lite försiktiga med för mkt bandy-hook bara. Kan ge konstiga effekter framförallt i kombination med bred nos. Med mkt rail i vattnet, mkt framfotstryck samt mkt kant, i t.ex en bottensväng får man plötsligt en jäkla massa nosrocker i vattnet och därmed en instabilitet i svängen. Hörde en teamseglare som klagade just på detta. Hans planka hade kort/bred nos med en hel del ”hook”. Han hade hellre haft en lite längre och smalare nos med mindre hook.
Dessutom är kort nos med mkt hook jävligt fult. 😉Så här ska det se ut när det är perfekt 🙂 :
-
lars_k
Medlem14 september, 2009 vid 08:59 som svar på: Swedish Legends – Sveriges vassaste surf hösten 2009!Alla bidrag kan ju vara 6min och helt oredigerade. Därefter kan ju ”tävlingsledningen” få friheten att klippa bort alla tråkiga transportsträckor. Kan bli lite väl mkt redigeringsjobb om det är många bidrag iofs…
-
lars_k
Medlem11 september, 2009 vid 15:51 som svar på: Vågsegling! Reunion Wave Classic 09_Teaser 2dr Masse;575118 wrote:Liiiiite undrar man ju vad PWA sysslar med…De arrangerar snart vågtävling på Sylt. Brukar ju blir riktigt grymma vågförhållanden…. 😮
-
Stewen;574959 wrote:Se upp bara att inte segla för långt ut till havs när man skall ta höjd tillbaka.
Det gjorde jag förra fredagen och helt plötsligt befann jag inne bland brytande monstervågor samt att mitt i brytet låg en feting bumling som stack upp 3-4 meter ur vattnet!!:shocked:Jag gjorde den snabbaste och säkraste gippen i världshistorien vetande att om jag trillar nu så är det förmodligen adjöss med grejerna samt kanske även mig själv! Scary shit 🙂
Kollade på sjökortet i efterhand efter grundet men kunde inte hitta det. Märkligt
Såg du hajen där ute i fredags då? Måste vart en vithaj, ryggfenan var ett par meter. Vilket as! 😮
-
Japp. Det fina är att det knappt är en käft där nere. Brukar väl vara jag och Mag plus nån till. Man får feta vågor helt utan att behöva kolla om det ligger nån som sprattlar i tvätten eller är på väg ut. Samma sak på NV då man launchar i Haverdal, drar ner i vind och får allt det göttiga i princip helt för sej själv. 🙂
-
Eldgris;574923 wrote:Maffiga bilder! Hur är det att komma ut på denna spot? Det verkar inte vara så mycket shorebreak. Ser platt och fint ut mellan vågorna.
Shorebrejket är rätt snällt upp i vind närmast udden. Längre ner i vind är det rejält strömt, dåligt drag och bra tryck i brytet. Fast vågorna är också bra mkt fetare och renare men lite sämre vinkel. Jag brukar köra en bit ner men får då jobba mkt varje gång med att komma ut. Men det är det värt! 🙂
-
glader;574399 wrote:Sedan värre, ju mer jag klämmer desto värre känns det. Tryckte först med tummen och då kände jag att det var mjukt runt stropparna. Trycker jag med kraft med handloven är dock i princip allt sviktande ända fram till mastfoten. Tror att Fiskebäckschoppen ätit upp min favoritbräda. Den har haft väldigt många dagar på vattnet både med förra ägaren och mig och allt har väl ett slut. Tror jag kör tills den spricker och ger upp den sedan.
Det är ju alltid en viss svikt i decket, brädan behöver inte vara delaminerad för det. Ge inte upp nu om det är din favoritbräda. Karva ut det sjuka och bygg upp en ny sandwich. Ta hela området mellan stropparna fram till under padsen där det är stora belastningar. Känns kanske lite tungt innan man börjar, sen kan det rentav va ett lite kul att mecka. Tycker jag iaf.
Kör hela hösten sen fixar du brädan som ett vinterprojekt! 🙂 -
Ser ut att komma in ett fält med knappa 10m/s sydvind ikväll från GBG och norrut. Du kan få smaka på choppet i Fiskebäck/GBG som funkar bra på S.
Är väl så bra det blir på västkusten så där har du en jäkla tur! -
Jag är lite skeptisk mot spruta in klägg metoden. Det KAN ju fungera. Men man kan aldrig vara säker på att det hamnat på rätt ställe och bundit ihop sandwichlagrena igen. Men om det blir mjukt igen så är det ju bara att karva upp brädan och göra det mer seriöst.
Ang cellplastkärnan så kan man strukturellt betrakta den som en kudde av luft innanför sandwichen. Den är framför allt viktig för att få rätt shape på plankan men efter att sandwichlagrena på ytan härdat bidrar den bara med några få procent till styvheten och styrkan. Nästan all hållfasthet sitter i sandwichen. Dock tror jag kärnan dämpar en hel del vibrationer. Om man skulle smälta ut hela kärnan med aceton skulle det säkert märkas. Men om det är lite mjukt lokalt vid en lagning skitsamma. När jag lagade min delaminering, också ca 15×15 cm, sviktade innerlagret en hel del och kärnan var säkert inte 100% OK där under. Men med distans plus ytterlager på det blev brädan stenhård ändå.
-
Grym film Börje, snyggt redigerat!
Mäktiga förhållanden var det, fast undrar om jag inte fick mer ut av seglingen igår morse. Samma strand, lagom 5.3, 4-5 svängar på vågen, en och annan tabletopp. Soft o najs, perfekt för en gammal gubbjävel som jag. 🙂
