lima-ko
Forumsvar skapade
-
Kitemarknaden kan vara en djungel, det bästa är väl egentligen att ta hjälp av någon kunnig kompis som har bra koll på kiteprylar, så kan hon/han sköta den första gallringen och initiala kontakten åt dig.
Angående backstall har du här http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2362161&p=633608 en diskussion om det på Kiteforum. Lätt förklarat är det att kiten faller ur himlen med TE (trailing edge=kitens bakkant) först, ofta för att man låser bommen hela vägen in eller att linorna är felkalibrerade (vilket ganska lätt kan korrigeras).
-
Om du vill kunna testa innan köp så kolla in Surf.se i Billdal, de har bland annat denna ION-shortyn på REA: http://www.surf.se/junior/1266-capture-overknee-3-2-dl.html
-
Ja, sjukt coolt, bra gjort!
-
Träna pop ikrokat först, med kiten lågt och utan att skicka den. Tycker denna, om än rätt gamla, video förklarar det riktigt bra.
När du får till det riktigt bra ikrokat är det bara att testa urkrokat, dock får du nog räkna med att landa på magen/genitalierna några gånger i början ;). För att bryta ner det lite kan du även träna på att åka urkrokat så att du känner dig bekväm med det innan du börjar tricka.
-
Snyggt, både humor och bra åkning, samt lite sköna krascher ;).
-
lima-ko
Medlem4 juli, 2014 vid 17:22 som svar på: Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går avByt märke Pelle ;).
Annars fungerar stearinljus fint. -
Visst är det så, att krascha rejält gör ondare och ondare med åren tyvärr ;).
Härligt, backloop vid vändningar är riktigt skönt.
Gör du så! -
Det är väl i grund och botten som med mycket annat Pelle, träning ger färdighet ;).
Självklart var utrustningen inte lika säker och användarvänlig som den är nu men jag skulle vilja påstå att prestandan delvis fanns där redan då. Kanske inte 2000 men bra C-kites från ca 2004 och framåt presterar ju fortfarande relativt bra urkrokat. Dock hör ett rejält tungt bomtryck och mer eller mindre avsaknad av säkerhetssystem till vanligheterna snarare än undantagen på sådana kites, på den fronten har det hänt mycket.
Vad är det du harvar med/tränar på för tillfället, vi kanske kan ge något tips om du så önskar?
-
Ja, det där var riktigt jäkla najs, varierat och kul!
-
@Airijouensuu 723858 wrote:
Nej precis men vi skulle kanske få en kite på 10m så det blir ju perfekt när jag har lärt mig,
Ja det finns säkert lite mer nybörjarvänliga spots där med, det ska jag se till och göra men det är altså ok att åka ut och prova selar? Vore ju skit najs i såfall
Ok men då låter det väll nästan bäst att försöka lära sig med midjesele redan från början eller?
Tack för alla tips!
Ja, då passar en 10 m kite mycket bättre.
Vad jag menade var att du åtminstone kommer få möjlighet att testa selarna på land. Har butiken ifråga även en kiteskola är det ju möjligt att de har samma sele i skolan och då kan du säkert få testa den även i vattnet.
Det är som sagt personligt, när du tar kurs kan du ju be om att få testa både sitt- och midjesele så får du själv känna skillnaden. Oavsett vad du väljer så är ett bra tips att inte snåla in på selen då en obekväm sele med dåligt stöd kommer hämma din utveckling, dessutom kommer en bra påkostad sele hålla hur länge som helst.
-
Ok, vad härligt, då har du ju riktigt behagligt klimat att köra i, och väldigt starka vindar emellanåt (vilket inte är optimalt när du är nybörjare dock, åtminstone inte med en 13 m kite, det är en vanlig storlek i Sverige för ca 80 kg kille och fungerar då i ca 7-10 m/s).
Inte vart i Tarifa personligen men det torde ju även finnas mer nybörjarvänliga spots. Det bästa är väl egentligen att kontakta en lokal kiteskola, både vad det gäller kurs, lokal kännedom och när du ska testa/köpa sele.
I skolverksamheter är det vanligt att använda sig av sittsele (för att den inte åker upp lika lätt och gör att draget kommer lite mer från din tyngdpunkt, vilket underlättar dina första försök att komma upp på brädan). När du väl är uppe och åker är detta dock sällan ett problem varpå en midjesele är mer passande, de är också ofta mer bekväma.
-
Kul att du ska börja kajta, för att komma igång måste du lära dig de viktiga säkerhetsdetaljerna om dels din egen kite men framförallt om väder och vind, vart och när du kan kajta, väjningsregler och så vidare plus. Det säkraste/bästa/mest ekonomiska/tidseffektiva sättet att lära sig detta är att gå en kurs på 1-2 dagar.
Vart bor du någonstans?
Vad är det för utrustning du har lagt vantarna på, tänker då framförallt på bommens säkerhetssystem och storlek på brädan?Selen är viktigare än vad många tror, och det viktigaste är att den sitter bekvämt och ger tillräckligt bra stöd för din rygg. Några märken är:
ION
Liquid Force
Mystic
Prolimit
…men som sagt ska den framförallt sitta bra på DIG så en stark rekommendation är att testa selen först. -
Sent svar men kanske kan hjälpa lite ändå, om du inte redan rippar toeside dvs. ;).
När du ska köra toeside kommer du på samma sätt som när du lärde dig köra vanligt ha ett håll som är avsevärt mycket enklare. Jag kör goofy och åker alltså bättre med höger fot fram, har grava problem med att ens åka toeside med vänster fot fram ;).
Du kan dels hoppa runt till toeside men det enklaste att börja med är att vid vändning göra en stor sväng (downwind) till toeside och sen fortsätta köra så.
# Stå mycket på bakre benet (som när du åker vanligt) för att undvika att nosen dyker.
# Försök behålla kraften i draken/gör några snabba dyk precis då du svängt runt…
# …eftersom det brukar underlätta för positionen att släppa den nedre handen (och lite knepigt/jobbigt att flyga draken aktivit med en hand).Finns ju en del filmer http://www.bing.com/videos/search?q=toeside+turn+kite&FORM=HDRSC3&adlt=strict som visualiserar det för dig och således kan vara till hjälp, titta/prata med andra på stranden fungerar också fint.
Lycka till =)!
-
@MarcusGBg 723576 wrote:
Jag har 24m linor till min 12:a Med 5:th element bom. De tyckte nog jag skulle köpa en med kortare linor om jag köpte en 9:a Evo också. Behövs det? En fördel är ju att ha en till bom. och man kanske är dum att inte köpa det samtidigt. Men du tycker alltså jag bör satsa på en 8 rebel istället? Såg att det också fanns på lager från 2013. Låg väl nån hundralapp billigare än evon.
Fortfarande lite villrådig. Men känns ju som jag inte skall satsa på den äldre då.
Du kan flyga 9an med samma bom men fördelen med en bom med kortare linor är att du får ett mindre vindfönster vilket i sin tur ger mindre power (vissa menar/upplever att 4-5 m linor gör så mkt som 1 m kite) och snabbare mer direkt styrning (och alltså det omvända med längre linor), Så med två bommar med olika linlängd kan du på sätt och viss utöka ditt vindregister en aning.
Jag har 2014 Evo 8 m – Rebel 9 & 12 – Dice 7 & 10 – Evo 9 och snart även nya Jucie 18 (med 5th 24 m och Quad 22 m) för demo som du gärna får testa så fort vi får lite vind. Med lite tur kan du säkert styra så att du får testa 2009 Evo:n samtidigt så kan du testa de back to back och själv avgöra skillnaden.
Håll koll på SURF.se Facebooksida för att se när och var vi kör demo.
-
Om du i dagsläget äger en dub och vill ha något som kommer igång tidigare i lättvind skulle jag snarare snegla på HERO som har minst rocker och är mest kantig av Naish modeller (bortsett från ORBIT då, men den verkar förbannat tråkig av måtten att döma). dub och MONARCH känns lite väl lika varandra i shape och rocker.
