Forumsvar skapade

Sida 14 av 29
  • mahi

    Medlem
    21 februari, 2010 vid 17:43 som svar på: Vad tycker ni om trenden?
    ulfast;599223 wrote:
    Härligt getwet, du förstår precis. Samma känsla som när man står och snackar med någon erfaren seglare på G.C. -Skönt att budskapet når fram!
    Sorry Davven, jag vill inte dissa din HS, som tar bättre höjd än många andra brädor! -Min kompis på HS/Tushingham 7,6 är en mycket duktig seglare som bott i England och kört mycket med Peter Hart mfl. -Eftersom han är lättare än jag och hypen var extrem innan HS kom ut på marknaden, hade han högt ställda förväntningar på HS. -Men eftersom jag nästan alltid kör formula i 4-8 m/s var skillnaden i tidig planing mot HS ganska stor. Just 5-6 m/s är en väldigt vanlig vindstyrka hos oss. -Davven, njut av din HS, det finns många som säger att de gillar den.

    Jag håller med dej Ola, -iS 101 är kanske den bästa iS-brädan och de mindre är ju långsmalare, så det känns fel att kalla dem paddor. -Men om man tar en äldre iS runt 222×80 och kör carv 360 bör man nog vara i West Kirby eller på plattvattnet mellan bryt, om man inte accepterar att stå still och trycka sig ur backvinden på slutet av manövern. Å andra sidan finns det knappast någon bräda historiskt som med stort segel i lättvind, snabbt kommit runt i en carving 360, som är en idealisk manöver på kort bräda med rel. kort flat. -Håller även men om att det är kul att köra planande manövrar (en av mina favoriter är backwind jibe som kräver lite längre bräda om man inte vill kliva över masten) på effektiva brädor som planar tidigt och gör att man får köra sina moves ofta även här hemma.

    Safesurfer: -Jag körde Björns segel på G.C. och blev förälskad i den enorma stabiliteten med 7 cams. Jag har kvar ett 6,8 och ett 6,0.
    Vx är för stabilt/flackt för att fila med uthalet under gång. Man kör i princip alltid neutralt uthal. Jag brukar köra det på min speed 45 med bra fart och full koll i 16 m/s. Beroende på vilken slalom jag kör, planar det från 8-10 m/s och är kul från 10-12m/s. På dagens segel har du mer twist och kan släppa på uthalet i djupa slörar eller vindhål för bättre bottendrag. Vx hade rel. tjock monofilm och maststrumpa samt hållbara cams. Om du hittar ett högprestandasegel idag som ej går sönder (pga tex utstickande akterlik som kan slå mot stenar i strandbrytet, eller sprucken maststrumpa, monofilm, latta, camber) så kommer det nog också att ge dej prestanda i många år. Jag har ej kört Vx mot evo, men det vore intressant, speciellt i pålandsvind. -I byig frånlandsvind är justerbart uthal en klar fördel. Jag gillar enkelhet och har en speciell bom för Vx som har mycket snabbriggat uthal utan öljett. Jag har satt på extra ”microbattens” och mylartejp i toppen för att få monofilmen att hålla extra länge.
    Dags att gå ner till familjen..
    Ha de!
    -Ulf

    Förstår nog inte riktigt dig heller faktiskt.

    Du talar ju varmt om formula, som i min värld är paddornas ur-padda. Extremt bred och kort.
    Vad du inte verkar gilla är något smalare brädor som inte är så långa?

    HS är utdaterad, visst, men fyllde ett viktigt syfte, att få ”vanligt” folk att segla slalombrädor igen.

    Det verkar som om de flesta som inte testat HS dissar den men de flesta som testat den förstår och uppskattar dess fördelar.

    Har kvar min gamla HS, men ser inte den som en slalombräda egentligen, snarare en ”mini-formula” som man kan ta på lite längre turer i skärgården med hyffsat stora segel (<10 kcm) fina sommardagar.
    För mig ett betydligt intressantare alternativ än att segla formulaprylar.

    /Magnus

  • mahi

    Medlem
    20 februari, 2010 vid 20:55 som svar på: SWT Slalom 2010 – Blog spot
    BUDDA;599189 wrote:
    Det skulle vara jättekul att se alla tävlings seglare snubbla genom skogen i Fituna för att komma ner till vattnet. Fituna är nog en av de vindsäkraste i Stockholm, men var skall alla rigga och parkera. Personligen tror jag mer på kappelskär. Där finnes rigg ytor i varje fall. Och är också ett av de vindsäkrare spoten.

    / Daniel

    Säljes
    AB+ slalom 54
    http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=26469&title=ab54-slalom&cat=12

    Budda,

    Om det i värsta fall blir som du beskriver, ett gäng blekfeta medelålders män iklädda gummi snubblandes runt i lingonriset i fituna för att få ned grejerna till vattnet så är väl bara det skäl nog att anordna en slalomtävling i fituna, eller?

    Om det dessutom blir kul segling – bingo!

  • mahi

    Medlem
    11 februari, 2010 vid 10:19 som svar på: Segeljämförelse?

    Hanlar,

    Din Futura 122:a måste vara grym vår/försommarbrisdagar på fituna med en 8.0-9.0:a.
    De dagarna ser vi fram emot.

  • mahi

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 17:45 som svar på: Segeljämförelse?

    Dina alternativ som du nämner: Hellcat, V6 och V8.

    V8: Freerace
    V8 har jag haft ett helt gäng, har idag kvar en 9.0:a så dem känner jag till bäst. NP plana tidigt segel, går igång grymt tidigt, klart tidigast av de du nämner nog och antagligen det segel med störst register av de du nämner.
    Då v8 är grymt bukigt går det inte att köra för överriggat.

    Hellcat:Freerace/nocam
    Hellcat, efterföljare till hopplöst platta Saber, ngt mer buk än Saber.
    Är nog mer likt Diablo som var föregångare till Saber. Kan tänka mig att detta känns mindre per storlek än V8. Går nog att hålla längre än V8 trots avsaknad av cambers.

    V6:
    Billigaste/enklaste av NP cambersegel. Inga riktiga/stora camber sk minicambers. Känner inte till seglet men hade inte köpt det. Sällan man ser det faktiskt.

    Personligen hade jag tveklöst valt V8 den vanliga varianten, inte Helium varianten.
    Bottendraget räcker gott i den vanliga.
    Ngn surftidning testade freerace nocam vs v8 vs V8 Helium, de var inte alltför imponerade av Helium…

    sode;597851 wrote:
    Efter att i månader varit både insnöad och infrusen så börjar solen ändå ge sken av att snart (=ännu några månader…) är det dags för säsongspremiär igen… Vis av erfarenhet vet jag att man ånyo då kommer att stå vid strandkanten och låta gutturala läten svepa över nejden: ”Varför i h-e blåser det inte!?!?!”

    Därför är det på sin plats med lite fönstershopping i vinterkylan, och därmed också lite funderingar på att utöka segelgarderoben med något i storleksklassen 7.5-7.8 nånting. Dagens största är en NP Excess 6.4, och eftersom jag har NP-master osv så har jag tittat vidare på dess, och alternativen just nu är (2008-2009 års modeller)
    -Hellcat 7.7
    -V6 7.5
    -V8 7.5
    Samtliga dessa borde passa befintlig mast- och bomgarderob utan alltför mycket utsvävningar. Sen borde det ju finnas en bräda att sätta under också, och jag har funderat lite i riktningarna Starboard Futura, JP Supersport, eller nån lite större FSW (ev en slalom om passligt objekt skulle dyka upp, men ändå halvogärna iom jag vill ha lite hoppmöjligheter kvar när det börjar tuta i…?) runt 100-115liter. Tanken är att den borde funka bra under sommaren när det mest är stora segel som gäller, men ändå, de enstaka dagar det blåser lite mera kunna ge lite glädje även med mindre segel, och jag inte har möjlighet att ha hårdvindsarsenalen i brädväg med mig. Sammanfattningsvis blir det då blasting, men med sporadiskt bump-jumpande… stugsurfande och mer tid på vattnet helt enkelt…

    Hur stor är då skillnaden mellan dessa segel? Manöverbarhet och prestanda är väl sammanfattat omvänt proportionerliga mot varandra, men hur mycket skiljer det egentligen? Vinner t ex V8an något jämfört med Hellcaten trots den lilla nackdelen i storlekskillnad? Är V6an en kompromiss som ligger mitt emellan de två övriga?

    Vid 7.5 segling är det ju inte särskilt grov sjö, varvid t ex en V8+Futura säkert skulle gå bra, men hur kul blir det med t ex 5.7? Och den enstaka dagen med 4.7?

    Övriga åsikter/tips mottages också med tacksamhet.

  • mahi

    Medlem
    10 februari, 2010 vid 14:36 som svar på: Segeljämförelse?
    PGVirtual;598046 wrote:
    Eftersom du redan har (?) en 460 NP mast så går väl den praktiska gränsen vid mastlängd = 500 cm. Hur lång bom har du?

    Du har ju en 6.4, då tycker jag nästan att du kunde ta ett 8.0 som nästa större segel. För att ge en klarare fördel då vindarna är sommarlätta. En V8 (hellre) eller V6, bara bommen räcker till.

    Ett intressant alternativt kunde ju vara en 7.5 V8 helium, med litet mera bottendrag.

    Själv skulle jag välja en 7.7 Hellcat, men då måste man vara beredd att pumpa litet för att börja plana. Cambersegel har ju en fördelifall man bara kopplar i trapetsen, hänger ut, och väntar på att vinden+seglet skall få en att plana. Ett segel utan cambers är mycket lättare och roligare att hantera, men kräver mera aktivitet för att komma igång.

    Om vi pratar segel i storleken 7.5-8.0 är kanske camberfria segel är lättare att hantera när det gäller låg-medium vind, definitivt inte i hårdvind. Ett så stort segel utan cambers får svårt att hålla profilen, det är min erfarenhet.

    Roligare med camberfritt förstår jag inte heller hur du menar i den storleken, då handlar ju inte direkt om loopar och freestyle, snarare tidig planing, höjdtagning och fart.

    Har du öht seglat ett cambersegel?

  • mahi

    Medlem
    29 januari, 2010 vid 09:19 som svar på: Jaha, quad fins på vågisar …men slalom då?
    joth;596552 wrote:
    Hehe, iSonicen är så bra den kan bli. Den rör jag inte. Min tanke var på större slalom på bredd 70cm som kräver rätt stor fena. I habo är ju det nästan omöjligt vid revet. Inte för farten utan möjligheten att köra alltid och ändå ha ok fart och kontroll.

    Man funderar en hel del när snö och is är dominerande ute. En del ideer bra o en del dåliga….

    någon som skall sälja sin iS111 07/08? (lovar skall inte sätta 2 fenboxar på den)

    Har en iS111 07 men den säljer jag nog aldrig. Tills döden skiljer oss åt, eller hur är det man säger?
    Kan verkligen rekommendera den dock, tycker det är kanon största bräda, tar ganska stora segel.

  • mahi

    Medlem
    25 januari, 2010 vid 12:06 som svar på: En liten fråga.
    JohanOeberg;588538 wrote:
    Pratade med killen i går.

    Tydligen var det en reva vid maststrumpan som (enligt killens utsago) orsakades av att vinden tog tag i seglet som landade på något vasst.

    Han har tejpad det och säger att skadan är på en del som inte det är nån ”stress” på och att det inte påverkar funktionen.

    För övrigt så var skadorna på brädan lagade av den förra ägaren, antar att jag ska vara extra noga med vikten vid vägning.

    Några övriga tips (utöver de ovan och guiden ”köpa bräda”)?

    Av din bild tidigare i trådet att döma förstår jag att du surfar i Hjälmaren/Hemfjärden där Ässundet ligger. Surfade en del där när jag pluggade i Örebro.

    Då hemfjärden är lika mycket stenbrott som sjö är det läge för en rejäl uppsättning reservfenor om du handlar formulaprylar….

  • mahi

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 19:21 som svar på: 2010 godis från OPC

    Sista bilden…
    Shape by Obelix, Asterix tjocka kompis? Vad fan hände?

  • mahi

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 19:15 som svar på: Boende Klittmöller/Hanstholm osv?

    N Vorupor tycker jag är ett häftigt ställe, med hela cirkusen med fiskeriet, sitta bland klitterna och dricka en öl etc.
    Dock hade jag inte rekommenderat att bo där med familjen. Det är en fiskeby, surfar man inte tror jag inte det finns så mycket att göra mer än beundra havet och dricka pilsner.

  • mahi

    Medlem
    19 januari, 2010 vid 16:56 som svar på: Nu har vi testat Hiberna "Super"

    vad är Hiberna ”Super” för nåt?

  • mahi

    Medlem
    18 januari, 2010 vid 23:28 som svar på: Någon som ska beställa C3 (Venom) fenor?

    Ser ut som Curtis tycker jag

  • mahi

    Medlem
    18 januari, 2010 vid 13:09 som svar på: Resultat Svenska Funboard Cupen, herrar 1990
    andersbq;595438 wrote:
    Johan Bjärkling blev så förmögen 1990 att han inte behövde tävla mera i resten av sitt liv!

    Det är ju både på gott och ont..

  • mahi

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 16:50 som svar på: Funkar det att åka själv till exv Egypten?

    Åk inte till Egypten den tiden iaf inte för att surfa. Var i Dahab vid den tiden förra året, fullständig punka.

  • mahi

    Medlem
    15 januari, 2010 vid 15:52 som svar på: LBWS arrangerar SWT Slalom, Lomma 8-9 Maj

    Annars kanske det går att flytta formulatävlingen istället…

  • mahi

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 22:35 som svar på: Slalom kitt 2010

    Vapor 8.4, Isonic 111

Sida 14 av 29
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications