mahi
Forumsvar skapade
-
culing;570564 wrote:Till Fanatic Falcon 90 bör du ha Select SL7 eller nogt liknande. Tectonics Falcon F1 30 är kalas på 90:an i hårdvind. Goldwing +32 cm funkar bra men inte bättre select SL7 som är betydligt billigare.
Fanatic rekomnderar just SL7:an.Mvh Pär
Pär,
Letar efter bra fenor till min falcon 90, har testat choco men får inte riktigt till det med dem. Kör SL7 i större storlekar på större bräda med bra resultat. Vilka storlekar av SL7 kör du till din falcon 90 samt med vilka segelstorlekar?
Tacksam för svar
Magnus
-
getwet;569220 wrote:Känns lite som idetorka kanske……..Har svårt att tro det fungerar, att stötdämpare skulle höja farten, not! Bekvämare segling för rekreationsseglaren kanske ja!
Men varför skulle vi som vill åka fort skjuta ned effekt i en mastförlängare? Känns lite korkat, men o andra sidan har jag inte provat. Min tavelram kanske är för liten!Min tavelram är förgyld…
-
Börja träna gippar direkt så kommer du att bli kung på vattenstart!
-
surfan;567705 wrote:Slalom V 76 JP
Längd: 238 cm
Bredd: 76 cm
Volym: 122 liter
6.8 kg
Segel: ideal: 7.8-8.6Här har du brädan du söker!!
Har du bytt till JP Surfan?
-
Får heller inte riktigt till det med mina Choco-fenor. Har testat både speed weed samt Mach 1, precis som en del av er andra tycker jag Chameleon känns idiotsäker.
Kan vara skit bakom styret eller fel storlek på fenorna, jag vet inte…Har testat följande setup…
Falcon 90 med 5.8 har testat både Mach 1 26/30 samt speedweed 22.
Falcon 90 med 6.8 Mach 1 30.Får inte till det helt enkelt.
/Magnus
-
Att döma av de brädor du planerar att köpa (SB Isonic/Fanatic Ray) skall du helt klart köpa cambersegel. Isonic är en slalom och Fanaticen en freeracebräda /nedtunad slalom. Båda dessa funkar betydligt bättre med cambersegel. Om du beslutar dig för att inte köpa cambersegel tycker jag du bör överväga andra mer freeridebetonade brädalternativ.
Är själv en ganska typisk ”burn & turn” seglare, förstår inte varför ett cambersegel skulle lämpa sig sämre för det, snarare tvärtom. Gick själv på ”nocam” trenden för ett gäng år sedan och köpte en del camberfria slalomsegel som jag använde på en slalombräda, den missen gör iaf inte jag igen.Det bästa är givetvis att testa både rotational/cambersegel av någon vänligt sinnad surfkompis på din lokala strand och välja det du gillar bäst..
/Magnus
-
Finns inga cambers på NP Hellcat…
christian.;567431 wrote:Tänkte komplettera med ett 7.0 och ett 5.5 eller 6.0. Kan tänka mig camber segel men är inte så duktig att jag kan utnyttja dem till fullo än (tror jag). Har tittat på Neil Pryde Hellcat alternativt North X. type eller Gaastra Remedy. Någon som har erfarenhet?Mvh Christian
-
Tillbaka till den eviga diskussionen camber vs icke camber.
Det är ingen tillfällighet att samtliga speedjunkies kör med fullcambrade racesegel = cambersegel och ffa racesegel är snabbare, punkt! En annan fördel är att camrade segel håller profilen bättre = kan köras mer överriggat när det brallar i.
Sedan finns det nedsidor såklart, dyrare och mer mastkänsliga än sina ocambrade kusiner, jobbigare att rigga, samt mindre lämpade för manöverorienterad segling.
Kör du där det är väldigt skumpigt vatten trivs du nog bättre med våg/freerideprylar än rena slalomprylar.
Stora segel vinner ännu mer i prestanda med cambers än mindre segel som tidigare nämnts i tråden, att det lönar sig först vid 8 m2 håller jag inte alls med om, snarare vid 6 m2, men det är givetvis högst personligt… -
8,5 tror jag passar utmärkt till den brädan, kolla JP’s rek dock.
-
Zurfman;566679 wrote:Är det någon som testa NP Helium 8,5 och som kan jämföra det med något annat NP-segel eller andra märken?
Har ej sett Helium på svenska sidor, litet dyrt kanske…Hur fungerar ett NP 8,5 Helium med en 120 l X-citeride?
Finns det andra segel med bra lättvindsegenskaper som fungerar bra med min bräda?
Vad karrakteriserar segel med bra bottendrag vid lätta vindar?
Behövs det pump-egenskaper på seglen för att det skall vara idé att pumpa mer aktivt…(har ej pumpteknik ännu)Skulle också vilja ha bra manöveregenskaper (kanske inte riktigt som på mina freemove men ditåt)
Oavsett vad du väljer för fabrikat och segeltyp kan du inte få ”allt” i ett och samma segel. Och vad du än köper, hoppa inte på första bästa segel som råkar vara billigt. Satsa på något av de stora märkena och köp rätt mast (längd, styvhet, kolhalt och helst fabrikat) till det segel du köper för att vara på den säkra sidan. Bättre att tänka hela kit som fungerar tillsammans även på sikt.
NP är aldrig billigt, men alltid bra. Jag har aldrig blivit besviken på deras prylar.
Har inte testat NP Helium, men det är en specialvariant av V8, som också planar väldigt tidigt. Jag hade köpt ”vanliga” V8, tror att registret på ett sådant är större än Helium. Tror tidningen Windsurf hade ett test med dessa segel samt ngt camberlöst. Vanliga V8 planade endast marginellt senare med betydligt bättre hårdvindegenskaper, dessutom betydligt större chans att hitta ett begagnat…kanske tom med rätt mast.
-
Syftar du på Starboard elr JP månne..
-
Lutar åt Dalarö Söndag fm för mig också, är nog för mycket väst för Fituna.
Hoppas prognosen står sig. -
SSR racesegel = måste ha rätt mast
-
41-43 fena är nog på tok för stort, skulle satsa på 35-39 istället.
Joachim_Larsson;558587 wrote:Tack för tipsen ser redan fram emot nästa läge, ska använde mitt 7:8 XO-sails 7:8 Gold/Silver istället nästa gång.Jag tänkte använda en Seect Caspar 41-43 alt en SL9 i samma storlek, vad tror ni om detta
Ska också sätta upp tavlan där man är snabbast i viken.
klasser kommer att bli
Slalom/speed
Freeride
Kona
Uppdelat på senior och ungdom upp till 16 år
