Forumsvar skapade

Sida 20 av 29
  • mahi

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 21:25 som svar på: UCPA i sommar

    Var på en UCPA vecka i Sanary för ett par år sedan. Inte direkt nybörjarvänligt ställe men har du kört en del så funkar det, dock har UCPA andra ställen i Frankrike som jag tror är betydligt bättre.
    Inga problem, jag snackar inte mycket franska men det brukar funka rätt bra ändå. De yngre fransmännen snackar ju lite engelska, det är värre med de äldre.

    Ovan gäller WS, vet inget om deras kiteupplägg.

    magnuq;536506 wrote:
    Tjena
    Funderade på att åka på en UCPA-resa för att bättra på vindsurfingen. Kanske skulle man prova kite också?
    Lite tveksam dock eftersom min franska är obefintlig :-/
    /Magnus
  • mahi

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 15:45 som svar på: AB+ slalom 76

    Ok, du skall komplettera med en större bräda.

    122:an skall vara väldigt lik 111:an vad jag förstår på tidigare brädtest (105 vs 125).
    Tar lite större segel (9-9,5), planar sannorlikt lite tidigare samt tar sannolikt lite bättre höjd (större segel/fena), men tar slut snabbare när det
    Isonicarna upplever jag absolut inte skörare än ngt annat märke.
    Har haft min i 2 år och är som ny, men är också grymt försiktig med prylarna, ffa i och ur vattnet, alltid boardbag etc.

    Slalombrädor är ju inga vågbrädor direkt men tycker att 111:an äter chop som inget annat i den storleken jag testat, lite läskigt i början då den är ganska kort. Men man vänjer sig fort.

    Men frågan är kanske varför du vill ha en större bräda?
    – plana tidigare eller hålla planingen bättre?
    – mer ”trygg” volym när vinden viker?
    – Din Hawk klarar inte ditt stora segel?

    Jag körde innan en 125 l slalom som största men kör aldrig med den längre eftersom jag tycker att 111:an planar nästan lika tidigt, samt är roligare att köra när man väl planar.
    Har den ”lilla” Hawken (95 liter) men har skaffat en 90 l falcon för att ersätta den.

    Tycker att slalombrädor helt enkelt är så mycket trevligare att segla än freeride, planar tidigare, tar bättre höjd, snabbare, större vindregister. Kräver lite mer aktiv segling men absolut inte svårseglat över 100 liter.

    /Magnus

    stoorfaen;535768 wrote:
    Kul å höra! Har sneglat lite på en isonic 122 som ligger ute här på steffo. Den är ju inte direkt ful heller! Gosch, men är den lite ömtålig? Plus att jag är lite rädd för att den kommer täcka höken lite väl mycket. Vore ju synd om den kommer samla damm för jag gillar den skarpt. Hur funkar isonicen i typ 0,5-1 meter stök?
  • mahi

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 09:58 som svar på: AB+ slalom 76

    Vet inte om du har tänkt att byta ut din hawk 108 eller komplettera med en ytterligare större bräda, känner heller inte till AB alls så kan inte uttala mig om den.

    Jag har en Starboard Isonic 111 som jag är grymt nöjd med. Ungefär samma volym som din Hawk (108 liter) men passar nog bättre med större segel.
    Jag kör den med 9.0 som störst, tycker att det funkar men 8,5 som störst är nog än bättre.
    Grymt snabb bräda som tar riktigt bra höjd, en riktig slalomracer som konstigt nog är riktigt lättkörd dessutom passar den nog väldigt bra till ditt freerace 8,5.

    PS
    Skall inte sälja min bräda eller är inte sponsrad av Starboard. Tycker bara att det är en grym bräda helt enkelt..

  • mahi

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 10:37 som svar på: Varmt välkommen till Swespeed Karpathos Cup 2009!

    Det var som attan! Våra svenska toppgubbar står sig bra i konkurrensen ju!

  • mahi

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 13:27 som svar på: Segelstorlek

    Alltid bra med mindre segel givetvis, men att hitta lämpligt segel i storleken 5.0-5.3 till den brädan går inte. Brädan är helt enkelt inte anpassad för så små segel.

    Självklart kommer du att vilja ha mindre segel till en mindre bräda framöver men onödigt att lägga krut på det nu. Visst det går att köra men blir aldrig bra.

    Hade jag varit du hade jag sett till att köpa så bra grejer jag hade råd med (rigg) som du kan använda till den brädan (läs större rigg) + ev köpa gammalt litet junksegel bara för att kunna vara ute i mer vind och slänga skräpet när du för råd att köpa riktiga mindre segel till din nästa mindre bräda.

  • mahi

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 15:57 som svar på: UCPA i sommar

    Börja vindsurfa istället…

  • mahi

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 09:18 som svar på: Dahab-Egypten?

    Precis tillbaka från en vecka i Dahab (23/2-2/3).
    Bodde också på Swiss Inn och hyrde av Club Mistral.
    Riktig bomkörning faktiskt. Planade med 7.8 som minsta segel.
    Endast en dag som var ok vindmässigt men absolut inte bra.

    Maj/Juni/Juli skall tydligen vara de bästa månaderna vindmässigt.

    Bomkörningar utomlands hittils:

    Paros, Grekland 1998 (Augusti?): 25 msek varje dag, fick inte hyra prylar pga för mycket vind.
    El Yaque, Venezuela 2005 (20 Jan-15 Feb ca): 21 dagar på plats/3-4 bra surfdagar.
    Garda, Italien 2007: 4 dagar i Aug: Ingen dag med planing.
    Dahab, 2009 Feb-Mars 1 vecka: 1,5 dagar med planing.

    Aldrig mer surfresa utomlands!

  • mahi

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 17:06 som svar på: "Heliumsegel" – fluga eller genombrott

    Då så, kan inte alla udda segelmärken…

  • mahi

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 13:22 som svar på: "Heliumsegel" – fluga eller genombrott
    filipl;533960 wrote:
    Jag har ett Severne Glide 7.5 sedan förra våren.

    Seglet är fysiskt mycket lätt, det känns som att hålla ett segel på 6 kvm i händerna och detta betyder mycket för själva upplevelsen. Seglet ger ett otroligt bottendrag, det känns som att det ger minst lika mycket kraft som ett 9.0 segel, kanske t o m som ett 9.5 segel. – Det räcker med ett pumptag, så börjar man plana.

    Det fungerar helt okej upp till ca 8 m/s, men redan där börjar det kännas oroligt, buken börjar vandra omkring, över 10 m/ s är det knappast användbart längre.

    Jag är nöjd med seglet, bottendraget kompenserar mer än väl att seglet inte funkar något vidare när det blåser mer.

    Hucker-seglen, som Joth nämner, har jag flera stycken av och jag slår gärna ett slag för dem.

    6.6 seglet ger nästan lika mycket bottendrag som ett 7.5 segel, samtidigt är det otroligt stabilt när det blåser mycket. Jag har svårt at föreställa mig ett segel med större register.

    Filip

    Jag förstår inte varför ni envisas med dessa camberlösa segel i stora storlekar?
    Tycker att cambern är världens bästa uppfinning, framförallt för stora segel.

    Vad är ni rädda för? Visst, är lite bökigare att rigga, men mycket har hänt senaste åren.
    Hellre lite bökigare på land en kort stund innan surf än på vattnet hela surfet.

    Stora segel är helt enkelt bättre med cambers…

  • mahi

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 13:10 som svar på: Safaga Egypten
    MickeÖ;533771 wrote:
    Hej ja det är det kan varmt rekomendera stället har varit där ett antal gånger Här fins lite bilder från när jag var där i höstas. http://www.htsboards.com/gallery/gallery-media.swf
    Mvh
    MickeÖ

    Hej och tack Micke,

    Ser fint ut, har kollat bilderna.
    Precis tillbaka från en vecka i Dahab med jättedålig vind. Grymt besviken.
    Vilka månader är bäst vindmässigt i Safaga/Soma Bay? När var du där?
    Antar att du plockade med egna prylar, hur löste du frakten och vad kostade det?

    /Magnus

  • mahi

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 13:21 som svar på: Safaga Egypten

    Safaga, är det där Soma Bay ligger?

  • mahi

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 13:07 som svar på: "Heliumsegel" – fluga eller genombrott

    Tror att V8 helium och gamla Diablo inte har speciellt många likheter.
    Haft en uppsättning både Diablo, V8 och NP racesegel från den tiden (2000-2002)

    Jag upplevde att Diablo var ett freerace segel som var väldigt stabilt med bra high end (för ett camberlöst segel). Tyckte dock att det saknade vrid, NP bytte ut Diablo mot Saber som var om möjligt ännu plattare. De har nu bytt ut Saber mot Hellcat som är mer likt Diablo igen.
    Dagens vanliga V8 tycker jag har mycket bra vrid, det bästa jag testat faktiskt per kvm, heliumvarianten bör ha ännu mer. Detta förutsätter givetvis att man inte nedhalar/uthalar sönder hela profilen.

    /Magnus

  • mahi

    Medlem
    6 mars, 2009 vid 08:45 som svar på: Bommar

    Tycker Chinook’s carbonbommar har varit bra. Inne på 3:e säsongen på min. Kanske inte den styvaste av alla carbonbommar men håller bra och bra pris.
    Halva priset jmf med X9?

  • mahi

    Medlem
    5 mars, 2009 vid 09:33 som svar på: "Heliumsegel" – fluga eller genombrott

    Har inte testat men tror på konceptet. Nackdelen är nog att det tar slut rätt snabbt uppåt när vinden ökar, men då har du väl mindre segel att byta till.

    Har själv ett vanligt V8 som största segel (9.0) och upplever att det planar grymt tidigt, men även det tar slut rätt snabbt när vinden ökar.

    /Magnus

  • mahi

    Medlem
    1 mars, 2009 vid 17:00 som svar på: Egypten

    Är just nu i Dahab. Har haft otur med vinden denna veckan men riktigt trevligt ställe. 3-4 dagar med planing varav endast en heldag samt med stora prylar (7-8 kvm). Maten är väl inte huvudnumret här nere, men är inte skit.
    Men det är klart, är man bara beredd att betala noll för maten blir väl vad man får in ungefär så. Stor spridning på priserna dock.

    Apollo har charterflyg som går ner till Sharm el Sheik, vi köpte en flygstol av dem för ca 2000 pix.

    /Magnus

Sida 20 av 29
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications