mahi
Forumsvar skapade
-
Har plockat isär min XTR, visade sig att min ”märla” eller metallbygel hade gått av, gav ingen fjädring mot tampen alls.
Pratade med Hans på Wahléns. Tydligen är detta inte ett ovanligt fenomen.
Han får in sådana kit under veckan.
Denna del beställs som ett kit med plastdetaljen som skruvarna sitter i med det grymt roliga namnet ”bottom insert”… Har man ingen garanti kvar längre och ”vill” betala för delen kostar den 99 pix hos dem. -
Sinker,
Har exakt samma problem som du med min XTR. Linan slirar och får inget fäste på hjulet.
Det värsta är att jag bara använt den 5 ggr.Har en till som funkar felfritt.
Vet ngn hur man åtgärdar detta, mao vad för reservdel kan skall fråga efter samt hur man praktiskt går till väga för att byta.
Glömde tillägga, att det är originaltampen jag använder.
/Magnus
-
Isonic alla gånger! Bättre bräda helt enkelt tycker jag.
Grymt lättkörd, stort vindregister, tar bra höjd och är snabb.Har testat JP supersport i ett antal storlekar i olika årsmodeller då jag hyrt dessa. Inte ett dugg imponerad.
Har själv en Isonic 111 som största bräda, grymt nöjd med den. När den tar slut köper jag antagligen en ny sån.
-
Då filmen är presenterad av P7 kan man misstänka att man plockat de sekvenser som av filmen som är mest till P7’s fördel….
-
Hej,
Har ingen personlig erfarenhet av Hawk 108, dessvärre har jag den mindre varianten Hawk 95.
Kör själv som största bräda 111 liter, dock en slalombräda som är bredare än dina 62.Det där med rekommenderade segelspann skall du ta med en nypa salt. Jag skulle tänka mig att 7.5 är nog att betrakta som max och knappt 6 är att betrakta som minimum för den brädan.
Visst, du kan plocka på hur litet som helst men det blir inget vidare…Men för att kunna komma ut på vattnet/att ha tills du köper en mindre bräda hade jag hellre satsat på en riktigt ( alt två) bra rigg (ar) till istället för 3 som du plockar ihop efter vad din budget tillåter.
Om en rigg, hade jag satsat på ca 5.8. Om två, ca 6.2 och 5.5.
Se till att köpa segel av senare årsmodell med rätt mast. Dvs samma fabrikat som seglet, ungefär samma årsmodell som seglet och givetvis rätt längd. Det skall givetvis också vara rätt dimension (tjocklek) på masten Standard Diameter Mast (SDM) eller Reduced Diameter Mast (RDM) som seglet kräver.
Jag hade undvikit specialsegel som rena vågsegel eller slalomsegel. Titta på freeridesegel eller kanske frreestylesegel. Exempel på detta:
North: X-type (freeride)
Neil Pryde: Expression (freestyle)
Gaastra: Swift (freeride)Vet inte riktigt mer vad modellerna heter men kolla fabrikanternas hemsidor:
http://www.north-windsurf.com
http://www.neilpryde.com
http://www.gaastra.comDet finns en massa olika fabrikat, kolla runt lite.
Vad gäller fenor, beror det lite på den segeltyp du väljer och givetvis storlek. Väljer du en större fena planar du tidigare och tar bättre höjd, väljer du en mindre fena blir brädan lättare att kontrollera när det blåser på ordentligt, givetvis motsatt respektive nackdelar.
Då du behöver sjögräsfena så finns det, mig veterligen inte så mycket alternativ. Har inte testat allt på marknaden men Lessacher Chameleon tycker jag är en utmärkt fena, en billigare variant är T-zone Weed (se länk)
http://www.surfers.se/sv/shop/vindsurfing/fenor.htm
Förvånansvärt bra weedfena som fungerar utmärkt, dessutom betydligt billigare.
Har kört den men bra resultat i längd 25 till 6.5 segel till min lilla Hawk, tänk dock på att en bredare bräda kräver en längre fena per segelstorlek. Kör du upp till ca 6.0 på din bräda bör 25 cm räcka.
Hoppas det hjälper.
mvh
Magnus
-
Sorry, trodde ni syftade på halvön Mjörn och inte sjön…
-
Billie, har sommarhus på Mjörn så är väldigt intresserad av vart du går i för att köra på NO där?
-
Har hört att sillvik norr om marstrand skall funka hyffsat på denna riktning. Har inte seglat där själv dock men vet att andra gjort det.
-
Simmer Crossover 6,7 är inget att ha om du vill plana tidigt. Litet segel och fel typ titta efter andra prylar. ….
-
Hade inte rekommenderat att köra vanliga ”tampar” som hängseletampar.
Körde det själv vid ngt tillfälle när jag började, hamnade under seglet och hade svårigheter att komma ur..
Ett par riktiga tampar kostar en hundring och uppåt.
Mycket lättare att kroka i och ur./Magnus
-
Gaastra är bra grejer, din freeride 55 är lätt lika bra som andra märkens jämförbara mast.
problemet är att det skiljer mellan master. Trots att IMCS är samma (mått på styvhet) så skiljer det mellan böjkurva mellan olika fabrikat/olika typer av samma fabrikat/ tom mellan likadana master av samma fabrikat men olika årgång. Skillnaden ligger i vart masten är relativt styv och relativt mjuk för att uppnå denna IMCS som är ett genomsnittligt mått på mastens styvhet.Ett exempel..
Körde tidigare Gaastra GTX (Gaastras freeracesegel). Hade både 7,5 samt 6,5 av dessa segel.
6,5 riggade jag med en 75% powerexmast, rätt längd enligt segelspec och korrekt IMCS.
7,5 riggade jag med en 90% Neil Pryde mast, rätt längd enligt segelspec och korrekt IMCS.Gaastras segel (master) är mer toppstyva än exempelvis NP som är väldigt toppflexa.
Resultatet i mitt fall med 7,5 var att när man drar nedhal böjer sig toppen på masten väldigt tidigt vilket innebär att akterliket öppnar sig väldigt mycket men nere vid bommen böjer sig masten för lite.Seglets buk blir för stor och blir svårroterat samt att akterliket släpper för mycket.
Trots ett bra segel och en bra mast fungerar de inte bra tillsammans, de passar inte ihop helt enkelt.
Känner inte till Maui Sails, tror dock att de är (ivf var) ganska toppstyva.
Min poäng, vill du vara säker på att få max ur ditt segel, köp rekommenderad mast (samma fabrikat).
Det kan fungera felfritt med annat fabrikat men det kan bli lite av ett lotteri….Det bästa är ju givetvis om man har möjlighet att på vattnet testa rekommenderad mast och jämföra med den mast du har…
/Magnus
