 
						mangs
Forumsvar skapade
- 
Tror att om du placerar mastfoten längre fram så underlättar detta tidig planing, men reducerar farten, och flyttar du bak den så får du en något mer instabil, men kvickare bräda. 
 Testat detta själv lite, men faktiskt inte känt någon större skillnad. Men man får väl testa sig fram och se vad man själv gillar lite också.Bra sida för mera tips är http://www.guycribb.com/ 
 Där har han skrivit en hel bunt med bra tips.
- 
Finns två t.o.m. Surfcompaniet ligger i fiskebäck, hälleflundregatan tror jag, och sen finns Udéns sport på övre husargatan. 
- 
Ok, tack för tipsen. Antar att det bara är att testa sig fram då. Fast lutar nog åt att jag fortsätter köra med mastfoten nånstans i mitten, låter som mellantinget är bäst eller? 
- 
Tjenare. När jag hade sönder min bräda för ett tag sedan och skulle laga den, fick jag rådet att låta den stå inne, med luftskruven öppnad i 3-4 dygn för att den skulle torka ur ordentligt. Tänk på att ställa den så vattnet kan rinna ut lätt också. För att se om den är torr sedan kan du sätta munnen mot och suga som satan och se om det kommer nåt. Om inte så är den nog klar. Lycka till 
 Magnus
- 
Nopp, det var inte jag som var ute i askim, även om det nästan kunde hänt mig med när masten gick av… Tror inte jag kan reklamera den heller, jag klantade till det ordentligt när den bröts, så det var nog inget fel på masten egentligen. Masten har väl några år på nacken, men är rätt lite använd så den är fräsch(eller var fräsch kanske man ska säga), så det är ju trist att skrota den helt då. Men men…Tänkte mest att det kanske gick att återuppliva den på nåt sätt, dyr sport det här när man klantar sig… Magnus 
- 
Tjenare. Jag har använt bussgods flera gånger, och det har vart smidigt och rätt billigt. Så det är definitivt värt att kolla på. Gå in på http://www.bussgods.se så kan du kolla priser och så. Magnus 
- 
Håller med om att det gamla var bättre för att få feedback på grejer man var lite intresserad av. När jag köpte bräda i början av sommaren så hade jag riktigt stor hjälp av alla kommentarer och info man fick om pris,kvalité och vad man skulle ha. Eftersom jag sjäv inte hade en aning så tyckte jag det var kanon. Den biten saknas nu i det nya och det är synd. Fast kommer diskussionerna igång igen så har jag inget emot det nya systemet. Magnus 
- 
Ok, då förstår jag. Tack för svaren. Seglet har ju som ni redan gissat några år på nacken, är ett neilpryde slalom från slutet av 90-talet nån gång. Mycket riktigt med variotopp också. Men då borde det vara lugnt med 430 mast om man bara drar in variotoppen så mkt man kan eller? Magnus 
- 
Är det en stor spricka eller? Jag hade några små revor, typ några cm långa, som jag lagade med neoprenlim. Kan man köpa i en vanlig båtaffär för under hundralappen. Har blivit riktigt stabilt faktiskt, och gick på typ 20 min att laga. Så det kan man ju alltid rekommendera.. Magnus 
- 
Ok, tackar. Ska ta och ringa dom då. Magnus 
- 
Vad brukar det kosta å laga ett segel då ungefär? Har gjort sönder det rätt ordentligt, både en ruta och mastfickan efter mastbrott… Ska kolla upp både lundh och northsails då. Tack för tipsen 
- 
Gott. Tack ska du ha. Dom finns i varberg eller om jag försår det rätt? Magnus 
- 
North Sails? Det är dom som bor bredvid surfcompaniet va? Tack för tipset, ska kolla med dom då. Magnus 
- 
Jo, kollat runt lite på gula sidorna, men de flesta verkar ju vara inriktade på segel modell segelbåt… Fast man kan ju alltid ringa och kolla. Men jag tänkte mer om det var nån som kände till en segelmakare ellet nåt som var att rekommendera… Borde väl finnas nån som är lite grym på vindsurfing segel? Magnus 
- 
Nu har jag fått loss förlängaraset. Vinnande tekniken var att binda förlängaren stehårt i ett träd, sen var vi två man som drog och vred som satan i masten. Efter ett tag så släppte den. Vet ff inte riktigt varför den fastnade bara, kunde inte se riktigt vad som hänt. Men men, lite tur så händer det nog inte igen… Tack alla för hjälpen iaf. Magnus 

 
								
