marden
Forumsvar skapade
-
jag har inte vågat fråga här
känns som en lång bomkörning
kanske blir stor naish rea i landet om gubbarna storknat på allt vad VINDsurfing är och om dom orkat släpat hem grejerna :)=ironihoppas dom får mera vind på vägen hem.
-
stort o stort
va som en en krona i botten så det va lätt lagat
men man fällde nästan en tår ändå -
jag hade också premiär idag
utan att köra söder nått inte ens ”nya” sxs:en fick sig en skråma!
kan iofs bero på att den åkte i garagesgolvet för nån vecka sen o fick ett stort hål i sig så den premiären va redan avklarad:( -
så där då var premiär turen gjord me hembygget till fena
får väl va nöjd när man kom tillbaks, höjdtagnings förmågan var väl inte klass me en curtis 32 men det var iofs inte väntat heller
blåste ca 10 m/s o hade7,0 an toppa 29,5 me curtis o 27 me hembygget men det hängde nog mer på vindbyarna än fenan
fler raporter lär komma -
var på närlunda badet mellan 10-12,30 ,cedvar borde sett mig?
mycket fint ställe så här offsesion körde ner bilen på stranden o rigga på gräset 10m från vattnet ”långgrunt” så man kunde kliva av i gipparna o justera grejerna vinden var ganska jämn runt 10m/s o räcke nästan till 30kn skönt o va i en liten vik så här års när man va själv.tror det oftast blåser mer på gålö än görveln.
åker hellre till erstaviken på so o dalarö/fituna på sv än björkvik pga av det otroliga chopet i björkvik
sen kan det va värt en 15min extra bilresa till torö blåser ofta flera m/s mer där ute än längre in kan iofs va tvärt omjag tittar alltid på vindmätaren på högdalstippen/söder o smhi via kulingvarnings hemsida
-
har pakat bilen nu är på språng, frågan är vart, lutar åt närlunda tror jag testar det nu fast jag alldrig vart där,
dalarö går lättast från båtklubben
o trinntorp har jag bara seglat en gång -
får fylla i dina luckor på
sv me dalarö o vid
nv trinntorp
undra om det dlir premiär idag om vinden o värmen finns på eftermidagen -
va skumt att det inte blåste nått, sitter just nu o svär över att man inte trodde det skulle blåsa idag o bokade in andra saker samtidigt håller soptunnorna på att blåsa omkull här hemma på gatan.
stavsnäs har 7m/s o utö 16m/s? -
verkar lite onödigt att kapa fenan som är mest värd, bättre att kapa det runt omkring:)
fenan måste väl gå att ta bort tex genom att slå på ett par längre skruvar ner till fenan -
jag rekomenderar att först pensla på ett lager pu/vatten efter det har härdat slipar/skär till formen på
för att sedan limma på divinycelen med epoxi på pu:n
men det kanske du tänkt så du inte gör det i ett moment när pun skumar okontrolerat -
det har jag också tänkt göra nån gång fast gångerna man står i en pist blir färre o färre
men en imponerande fart du fick där ygge, trodde nog inte man som skulle nå 100km/h på slalomskidor fast man är utan självbevarelsedrift
-
vilket var det som var rätt tänkt? att snik höja motorn, eller att det krävs riktiga grejer för att det ska va nått.
ska propellen va en ”ytskärande” eller bara en med högre stigning?
siktar högst på +40kn eller vad som är rimligt utan att sätta på det värsta som finns -
@Oregistrerade 373631 wrote:
Det enda som gäller om man vill åka fort med en båt med lite effekt är att hissa motor/drev
Så svaret kanske är att man måste hissa fenan när man kommit upp i en 30-35 knop precis som en tävlingsbåt, så att man kanske åker med en 15 cm fena som man hissar ner till 23 när man kör under 30 knop.Har inte märkt av någon kavitationsvall eller liknande dom 100 tals gånger jag paserat 45-50 knop med båten (iofs ingen snedbelastning på drevet).
För att öka farten med 10% i farter över 40 knop så behövs det 20% mer effekt är en erkänd tumregel, samtidigt som seglets framdrivande kraft minskar något pga av den sämre vinkeln från fartvinden och choppen vid ca 20 m/s gör ju mycket motstånd även på en speedstrip.
Så det kanske inte är så konstigt att toppfarterna inte ökar i så snabb takt.
Men någon form av kavitationsvall eller liknande tror jag inte på.har en lätt styrpulpetare som gör nästan 30kn me en 30hk
svärfar har en gammal 60hk över som jag funderar att prova på båten.
skulle det va någon ide att höja upp motorn lite med en läkt under för att få högre toppfart
förstörs sväng o acc egenskaper helt eller krävs det en specialpropeller o hydralisk höjning för att det ska ge nått?
frågan hör väl hemma på något annat forum har du något tips om sånt? -
@Markforce f.d. Markram 373691 wrote:
Ställer gärna upp som testpilot.
tänkte iofs ha ett par på min andra bom o kanske låna ut till nån man träffar på stranden,
men kan väl göra ett undantag för dig markforce som första huggade spekulant.
jag skulle väl kunna skicka ett par till dig på posten men helst bara brickorna me krok som du får knyta till själv.
vår symaskin tålde inte banden så bra
dom på bilden fick jag ihop me limspistol istället o det känns sådär.
om du vill ha ett par klara kompletta måste jag nog ta lite betalt för porto o linorna
om du vill ha ett par vad väger du, hur långa o vart ska dom skickas -
ytterligare en kväll spenderad i verkstan, frugan gillar inte denna heller
ser fram mot att prova denna ide på vattnet känns helt rätt
frågan är om man ska dra på några kastfall me filt för att testa, aj
eller om man ska låna ut ett par till nån testpilot som praktiserar kastfall ofta.