marden
Forumsvar skapade
-
tyvärr den är såld nu
-
@faster 371971 wrote:
Tycker ni funderar och räknar för mkt om ditt å datt och hur ont det gör å en massa mattematiska formlar. Den som funderar på hur ont det gör och snackar självutlösare m.m kommer aldrig åka fort. För det är väl det handlar på speedkonfen.
eller så har man inte knäkt till ryggen än
-
nu tänkte jag väl iofs inte att det gör ont att slå i vattnet utan att sitta fast i en midjesele när det tar stopp i 15m/s
känns som det inte är så konstigt att man tappar bomen o får ont i ryggen om man ser det som ett fall på 11m innan klätter repet sträcks om man telaterar till klättrare som också har midjesele -
jag försökte också räkna på krafterna igår när jag låg i sängen och skulle sommna
men kom mest fram till matematiken fallit i glömska.
jag tänkte mig en jämnförelse med en klättrare som föll en bit innan selen satte stopp, mest för att få en känsla för våldet
hur långt frittfall måste till om man ska komma upp i 15m/s?
om vi avrundar accet till 10m/s2 kom jag fram till att det tar ca1,5s men höjden gick jag bet på någon som vill bidra med det?köpte ny sele efter krashen förra våren fegade mest men åkte på en tur iallafall men då krokade kroken loss så viss skillnad på krokform kan nog hjälpa
ska nog ta och knyta till ett par linor med tunnare lina som har en brottgräns på säg 200kg o se om det funkar bra.
-
håller med detta måste lösas innan någon blir invalid
har också funderat på olika lösningar sen förra våren utan att prövat nått
jag tänker mig nog att linorna ska dela sig eller låssna från fästet borde inte behöva vara så inveklat, känns som det är stor skilnad på krafterna när man seglar normalt o råkar ut för ryggknäckar kasten
ett enklet plast knäppe eller ett karborreband som släpper när krafterna blir för stora och man sen kan knäppa ihop igen o segla vidare med borde gå att hitta. -
vet inte varför jag kladdar i den här tråden som inte vet nått om nämda brädor:)
men det är väl kanske olika fen boxar på och då kan du tänka på vad du har o vill ha -
”bara”
fart det är väl kul
skiljer väl en hel del i bredd på dom eller? isåfall också när dom planar -
låter som du mest vill att det ska gå fort o har du riggar för det e väl valet givet (falcon).
annars är det väl ingen större skillnad på jp brädorna o den du har så där vet du väl vad du får. -
tror du kan va glad över att hängselen gick sönder,
min höll förra våren o när seglet tog stopp ivattnet o jag for som en kanon kula i luften tills linorna satte stopp för färden,då gick ryggen sönder i stället o jag hade ont i flera månader. -
ni får låna en grävare en mörk natt o ta bort lite av vallen mellan dammarna
så har ni fördubblat sträckan:) -
ahh bil alltså några hundra mil, flyget kanske inte va nån bra ide med alla grejer.
det blir nog lite väl hårt, även om den andra nya tysken skulle trivas på autoban
nog mer lämpligt att börja lobba för en resa till öland -
shit
frugan tyckte att vi skulle ta en resa snart till någe ”romantisk”ställe typ rom sa hon.
-njaaa va fan ska vi göra där,
kan vi åka typ till franska rivieran istället så jag åtminstånde kan surfa lite sa jag.
-okej sa hon, tycke jag hörde.
så vad tror ni är det för sent påtänkt? för mig som inte e så snabb
vilka åker,hur,med vad,när osv -
@faster 371044 wrote:
När man köpte en F2 2006 följde det med en mall där man tog hänsyn till mastfot, stroppar,segelstlk,vikten,kunnande. Har ej kvar den men det finns väl några F2 ägare som kan svara på det. Observera att denna mall gäller för F2 och kan inte med automatic överföras till andra brädor.
den mallen skulle jag gärna få tag på som just blivit med en tysk från det året
är det någon annan som har kvar den kan ni väl skanna in den här -
om du alldrig har varit där kan jag rekomendera att rigga och utgå från askfatshamnen som ligger i slutet av kanalen på själva dalarö sidan bara att åka in o igenom båtklubben till vändplan o parkera där, rigga på vändplan o kliva i längs med berget öster om bryggorna tyvärr djup men på andra sidan viken långgrund sand botten
-
min ”nya bräda” anländer från skåne imorrn om den kommit medans det var ljust så kanske man hängt på men den kommer nog sent på kvällen.
men det är kanske lika bra det vatten temperaturen ligger väl på ca 0,001gredit
om luft temperaturen går upp mot 10gr vilket det inte ser ut som kan det ändå bli en tur till dalarö som bjuder på bättre kallväder förhållanden med knädjupvatten till en del
