marden
Forumsvar skapade
-
jag skulle tro söderut längs 73 mot nynäshamn ligger bäst till,
inte bara för jag bor i trångsund som givetvis rekomenderas:)
med erfarenhet av andra sidan stan där jag är uppväxt så känns som man kommer mycket smidigare o snabbare in till centrum om man är intreserad av det+att spots som torö, dalarö o skälsåker inte kräver en resa genom stan
om jag skulle välja boende efter surf i sthlm som i sig är motsegelsefult skulle jag kolla runt väster/haninge typ. -
nja gäller nog inte bara alfa utan med alla gamla bilar finns det nog en risk att du får besöka verkstaden,och grejerna sitter nog där dom ska på en bil:)våran familj har klarat oss bra på en bli senaste 6åren
du kan fråga din expert vad ett besök hos bmw verkstan kostar istället.@Mackan 370364 wrote:
snygg, snabb, fantastiskt trevlig att köra, men … begagnad alfa.. enl erfaren expertis så måste man ha minst en annan bil som back-up. alforna får ju göra ett o annat besök på verkstan, och tid tar det eftersom allt sitter på ”fel” ställe.
-
du kan titta lite på http://www.carbonart.co.nz/ modellspecifikationer där dom har sina olika mått på slalom o speedmodeller
vad jag kommer fram till skiljer det mest på bakre rockern där speed brädorna sacknar den raka delen, skulle tro att man inte behöver fundera på att få en speed bräda att plana upp tidigt utan man är bara ute i såna vindar att man kliver på o håller i sig vad tygen håller -
ser bra ut på speedrakan hoppas värmen håller i sig och den kommer med någon bris snart så vi kan ses där och man får titta på årets fartprylar.
fick såna vårkänslor idag så jag kom att tänka på en ide vi hade förra året att ha ett downvind räjs från rangsta till fituna
med gpser på oss kunnde vi tävla i meddelfart istället för en given bana tex över 1/2 timme eller hur lång tid det nu tar? -
kanske skulle skriva en ”guid”…. i ren steffo anda!!
men ska försöka låta bli att bli helt idiotförklarad, skriver ändå en kort sammanfatting hur jag fick tillbringa några timmar i garaget
utgick ju från min gamla fena som jag helt enkelt slipade ner tjock leken från ca12 till 6,5mm i roten o sen smalare närmare toppen så tjockleken blev ca 8% av bredden.
kolfibret var bara laminerat i ett lager där det syns på orginalet och inget i toppen där den var röd antar att dom försök få en flexigare topp.
hade ritat på en mer bakåtsvep fen form men ändrade mig till ett mer normalt speed utsenende
profilen slipade jag fram helt ovetenskapligt men försökte hålla bak maxbredden så den hamnade på drygt 40% från framkant.
spaklade upp en fillets med pp för att inte luften ska komma åt profilen
vet inte riktigt vad kärnan i fenan består av antar att det är någon sorts glasfiber, den var väldigt mjuk i det här skedet så det blev att försöka laminera på ett lager kolfiber vilket styvade upp den mycket mer än jag trodde.
det är nog mer tur en skicklighet om profilen o fenan ska funka.
tog inte så mycket bilder o dom som inte blev helt kass har jag redan lagt ut
kan väl bidra några innan kolet åkte på.en där den ligger brevid en selekt speed28 -
jag hoppas den kommer gå tillräckligt bra och inte bara på tvären så man kan få några utlåtanden från andra intreserade surfare surfan.
profien tog jag fram med känsla,kärlek o ett skjutmått hur långt det nu räcker? -
idag var man också ute med jakten o stealth 7,0 på en mjuk sunkig våris men det blåste ganska bra med toppar på kanske 10m/s
årets mål på 50kn får tyvärr stå kvar till nästa år men satte nytt pb 44kn i displayen vilket skrevs ner i datorn men det över 9s
hoppas bara man nästa gång seglar på vatten om det nu inte blåser mer imorn -
sådär nu var min första egen desigenade fena nästan klar
lite yt finish kvar bara
den gamla mistral fenan ser roligare ut nu än innan iallafall
ska bli fint att regga en session på gps-speed.com där man kan skriva homemaid på fenan hoppas bara att den har några pb i sig?:)
bifogar några dåliga kort inte helt lätt att visa profilen men jag halverrade tjokleken till 8% och försökte lägga den på 40-45% av kordan vilket inte var helt lätt då den tenderae att bli liksidig fram o bak och blev alldedes för mjuk så jag laminerade på ett lager kolfiber vilket ser snyggt i svart! -
första fenan med löst akterlik! 🙂
men ska nog bort när epoxin torkat tillräkligt för att slipa i
-
jag trodde det va bilden det hängde på
-
jag tittade i f2 katalog och där såg jag en bild som borde vara hans nya kompis surfan!
eller en annan tvilingbror?
misstänkt likt surfans avatarbild -
vet inte om jag vill in o kladda i den fina tråd, men jag har blivit lite inspererad av denna orgie i fen teori o tror jag också måste börja fila lite på en fena fram till våren.
jag har tänkt att slipa om en grundstött fena som gick av 3cm i toppen till ett smallare o tunnare spjut.
en liten fråga till HOT
har inte tänkt att slå några nya världsrecord med detta bygge men ska fenan vara så tunn som 8-9% fast man ”bara”ska toppa 30-34kn? -
smyger in en liten blänkare här också efter dålig respons på frakt forumet.
ingen som ska åka skåne-sthlm/dalarna och kan ta med en sx s
eller har andra beprövade fraktlösningar? -
@tbsurf 366160 wrote:
Ska du fortfarande bara ha en bräda Mården?
Du vet sen tidigare vad jag tycker att du ska göra, eller hur?
Skaffa en warpspeed och behåll sonicen som stor bräda så länge
Du e ju toksnabb och väger bara 72kg
Klart att du ska ha en speedbräda för böveln:smirk: /tbsurf
skrev visst för sakta
det var väl lite av en plan men sonicen är lite för liten att ha som stor bräda så jag tänkte börja i den ändan och byta ut den sen får vi se