marden
Forumsvar skapade
-
kom på nått som kunde va nått en fiat strada me flak som man bygger en egen tillräkligt lång låda som allt ryms i o skruvar fast på flaket kommer sticka ut en del bak om man inte drar fram den över hytten.finns med små diselmotorer o borde inte dra så mycket o sittkomforten är mycket bättre än min opel combo
-
ny när jag nattat barnen o frugan somnat i soffan för man är så social :)kom jag ju på att det gäller att försöka sälja det som säljas ska när man ändå skriver
om du ska köra så snyggt som möljligt till surfet kan du köpa min
röda Alfa romeo sportswagon -00 där jag får in två slalombrädor (55+77cm) och tre kompletta riggar (6,7,10m2)+allla andra surfgerjer om jag fäller halva baksätet+framstolen ni får iofs sitta bakomvarandra om ni ska va två i bilen men det får du ta, vattnet torkar man lätt av från den beiga skinnklädseln
endast 80000 eller 94900 om slalomutrustningen ska ligga i:) -
bara för att haka på trenden med för stora segel så har jag ett stealth 6,0a -04 som också tål vind som ett 5,0:) för 3000 med mast
-
kör en opel combo(typ caddy) i jobbet o i bland till surfet å det suger när skuffen är för kort o takräket är för högt, du kör väl iofs mindre segel o får kanske in några på tvären där bak men när jag tryckte in min längsta mast genom last luckan me passagerar stolen fälld så spräkte jag framrutan innan jag fått in hela:( skuffen är väl cirka 160cm lång
jag skulle nog satsat på en ganska liten(om längden räker) disel kombi med fällt baksätte o takbox om du inte ska ha så kul på väg till surfet, kanske en skoda eller en bmw 320d om du har pengar över när du sålt lite utrustning
-
är det någon som provat eller har några belägg för att dessa ”trimchip” eller motor opetemeringar funkar med ökad kraft o sänkt bensinförbrukning?
själv är jag väldigt skeppisk att ett privat chipp för någon tusenlapp skulle göra en bmw motor bättre när dom redan lagt ner miljarder på motorutvekling och man gladeligen betalar ca 1000kr/hk när man köper ny bil. särskillt på dom utan turbo där ett chipp möjligen skulle kunna höga trycket. -
@Mården 360846 wrote:
jag är nästan hundra på att mercas eller var det audis fetasde bil med en v12 hade delad vevaxel för ett par år sedan o således ”bara” var en v6a när inte all kraft behövdes tveksamt om den kvallade in som miljöbil för det.’
när det gäller priusen så provkörde jag en nyss när jag köpte ny bil o den var defenitift inte slö och skulle jag haft känstebil o kunde dra nytta av det sänkta förmånsvärdet hade jag köpt en sån.
kan någon förklara en sak jag funderat på länge
varför drar en likadan bil med olika starka motor så olika mycket fast jobbet den utför är detsamma kan väl skilja flera deciliter soppa per mil vart tar energin vägen i den starkare motorn?(om man nu kör lika fort såklart)
märkligt om en trimad motor har sämre verkninggrad.kompleterar mig själv lite i min undran efter att tittat lite på olika förbrukningar på samma modell finns säkert bättre exempel än en volvo v70
v70 2,4 140hk 220nm 0,90 l/mil
v70 2,5t 209hk 320nm 0,92 l/mil
v70r 2,5t 299hk 400nm 1,07 l/mil
jag tycker det är underligt att den starkare drar 1,5dl mer /mil (de andra är inte så svaga dom heller så skillnaden skulle va minst det dubbla om man hade en riktigt snål motor i en)när det är samma motor som gör samma arbete fast den största skillnaden är väl laddtrycket på turbon framför allt i dagens tider när allt är variabelt så som tändning, ventiltider, kamaxlar, insugmimgsrör o allt annat jag inte kommer på.låter fint det med tusentals hästar ur en 100kilos ångmotor
-
fram med det nu eller är ditt record i fara
-
jag är nästan hundra på att mercas eller var det audis fetasde bil med en v12 hade delad vevaxel för ett par år sedan o således ”bara” var en v6a när inte all kraft behövdes tveksamt om den kvallade in som miljöbil för det.’
när det gäller priusen så provkörde jag en nyss när jag köpte ny bil o den var defenitift inte slö och skulle jag haft känstebil o kunde dra nytta av det sänkta förmånsvärdet hade jag köpt en sån.
kan någon förklara en sak jag funderat på länge
varför drar en likadan bil med olika starka motor så olika mycket fast jobbet den utför är detsamma kan väl skilja flera deciliter soppa per mil vart tar energin vägen i den starkare motorn?(om man nu kör lika fort såklart)
märkligt om en trimad motor har sämre verkninggrad. -
@getwet 360708 wrote:
Klart är nu iaf att den ena av svenskarna är TB, misstänker starkt att den andra är Micke Öhlund. Rätta mig om jag har fel.
verkar som get wet har svårt att sova eller sitter du i bilen på väg dit?
-
vill bara tillägga att det inte är någon kritik mot gpsar så igen tar illa upp
tycker det är ett fantastiskt program -
@getwet 360190 wrote:
Det var klokt skrivet av dig Rasmus……:wink: tror nog mården förstår hur det går till för att inte tappa planingen. Och hans repor som beskrivs är garanterat i vindar där vi inte behöver resonera om planing eller ej. Jag har varit med vid ett par av tillfällena……..riktigt goa dagar på Skälåker och Torö där han visat att han är och har en djävla kaliber för att segla fort.
Om han bara söker sig utanför Sthlms vatten så kommer han garanterat ligga med bland 15 bästa i Sverige.det skulle ju kunnat vara draget i seglet men som sagt så var det inte några problem med planningen 🙂
annars var torö o skälsåker två av dom dagar jag tittade på och på skälsåker var flera av dom snabbaste precis 124gr 32-33kn 2s
o på torö verd vinden efter dom bästa reporna från sv till v så där blev ju vinkeln missvisande mot vad gpsar räknade på(antar att gpsar räknar ut vind riktningen på ett medel av alla repor fast 90gr mot åkrikningen)
men dan på erstan tog priset när jag pga av solen eller att man är regeluar bara slörade åt norr och höjdade tillbaks åt söder då toppade jag 33kn på 92gr enligt gpsar när jag antar att gpsar fick det till västlig vind fast det blåste mer nv -
är det någon dag som göta anal borde testas så verkar det va imorrn.
kom igen nu ni som bor i närheten ut o kör i stormen o visa oss några schysta bilder/tider -
kollade igen några session om vinkeln o kom väl fram till att gpsar inte gav en helt rättvis vinkel på vinden beroende på vindvrid eller kryss åt ena o slör på andra benet.men jag hade en förmåga att ha samma grader på dom snabba reporna som var på samma session iallafall.men vinkeln var mellan 92-130gr beroende på dag vilket jag tror mer beror på programet än mig
(det var svår läst detta):) -
tycker det var roligt att läsa vad dom som snittade ca 34kn i kirby tycke om vinden värkar som det krävs sin man att göra över 40 inte bara köpa en liten bräda o dra på.
-
vågorna borde gått höga synd att inte vind graferna ser ut så här på sommaren
