marden
Forumsvar skapade
-
ser ut som vinden kommer längre söder ut i morgon.
funder på att dra till torö o leta fart o vind där den borde ha relativt fritt fram från trosa. -
grymt!!
erik verkar va i topp form -
SWE223 wrote:Yepp, det blev lite över 30knop till slut. Imorrn ser det förresten lovande ut om någon vill komma förbi och kämpa till sej förstapriset på 500 kr.
Nordväst 10-14 enligt foreca. Nordväst kan nog vara den bästa riktningen för bra tider på Görveln. (Med bra menar jag över 30knop)
Själv är jag ledig imorrn som om någon har vägarna förbi slå en pling 070-7933663.//Nicke
tog ledigt eftermiddagen i dag o hann me 1,5t på erstaviken innan det var dags o hämmta barnen på dagis (blev nästan 33knop)
precis som du har jag tagit ledigt hela dan imorgon men hade tänkt mig något lite mer exsotisk spot än görveln iovs var det länge sen man surfade i mälaren fast man kommer från lövsta . svårt kanske att hitta något roligare än de på nordväst -
jätte bra intiativ getwet
tacka mig om det blåser bra i morgon det har jag vetat i flera veckor nu
maken till fullbokad söndag får man leta efter.
kommer inte loss förän 17 tiden o tittar man på foreca så ser det ut att bli gasen i botten till närmsta vattendrag som tyvärr är björkvik i morrn.
kommer jag loss lite tidigare kommer jag till fituna o tar det sista dagsljuset.
jag trodde mer på tisdag o tog helledigt då o måndag kan man nog några timmar på eftermidagen så lite fart ska det nog bli närmsta dagarna. -
Jester wrote:Mården: Masten kostar minst 6000:-
Håller med, och som jag skrev ovan tycker jag att det är viktigare o skaffa ett par schyssta brädor först. Exempelvis Exocet Warp Speed eller Warp Slalom 58 (65 resp 80 liter) och en Exocet Warp Slalom 62 eller 67 (90 resp 105 liter)
tycker du kunde gjort lite reklam för challenger masten också från surfbutiken när du ändå höll på för bara 3800 kr funkar kanske lika bra.
-
ursäkta men det verkar va helt sjuk tycker jag att lägga ut 6000+mast=>10000kr på ett 5m2 segel när du inte har någon bräda än att sätta fast det på.framför allt när du sicktar på en +100L slalom som kommer bli för allderes för stor för seglet. för ett 5m2 race segel är väl ändå tänkt o sytt för 40-48 knop o då står man nog helst på en ren 50L speedbräda.
är kanske bara jag som är sur o bor i ett vind hål o alldrig får använda min 6,0a:) -
idag fick man äntligen prova sin hypersonic som legat nyvallad o blank av go-go fast x3 super duper i garaget i snart en månad pga av välkända anledningar.
förvånad rulla man in på skälåker vid 11 tiden osåg hela fjärden full av några sällsynta vita fåglar men hela parkeringen var tom?
eftersom man bara hade tagit med sitt största 10m2 segel +golfklubborna som reserv fick det bli 10m2 men det var perfekt när det lagt sig lite.blev en långtur o kryssa upp till dalarö ,
och jag tror nästan det var lite bättre glid kändes som den planade tidigare o höll farten bättre i gipparna tyvärr trodde jag inte man skuule ha någon nytta av gpsen idag så den blev kvar hemma.
synd att det var så länge sen sist så bedömandet av gliden blev väldigt subgektiv -
Calle_B wrote:Måste bara eftersom vingprofiler är på tapeten. (och eftersom träden står stilla, och stått stilla, och kommer att stå stilla den närmaste tiden)
FENAN är juh utformad som en symetrisk vinge, som genererar lyft och stabilitet åt våra surfbrädor. MEN, under överriggade förhållanden upplevs det som man ibland seglar endast på fenan. Är detta samma teori och bakgrund som ”tvålen”, för enligt samma teori BORDE (underbart ord) flygplanskropparna tryckas ihop av de bägge vingarna som pressar inåt, liksom våra fenor pressar uppåt vid hög hastighet. Analyse this, ni surfande MIT-nissar. Taco.
jag har nog trott att lyftet på fenan beror på att den flexar o böjer sig samt som någon skrev att man kantar brädan lite o flygplans vingar flexar väl väldigt mycket så jag kan nog tänka mig att flygplans kropparna får ta upp en hel del tryck
-
det va ju riktigt plattvatten på båt bilderna iallafall ,ny speedspot helt klart 🙂
-
[QUOTE
Äh vafaen! Ett segelflygplan lever ju på att sjunka hela tiden. Glidtal kallas förhållandet mellan sträcka och höjdförlust. Tyngkraften och lyftkraften, snett motriktade, klämmer i detta fall planet framåt – i en svagt sluttande riktning. Dessutom finns luftmotståndet som bromsar planet, eller snarare håller farten konstant.
På samma sätt bromsas vindsurfaren av riggens luftmotstånd och brädans/fenans flödesmotstånd i vattnet.jag byggde ett radiostyrt segelflygplan för många år sedan och tråden har fått mig att undra hur det i en stor backe och mot vind kunde både flyga uppåt o neråt och hållas i luften hur länge som helst för jag tycker också det borde leva på att sjunka hela tiden ok att det kan stiga i uppåt vindarna men det borde ändå hamma på minus när man kör tillbaks men det gjorde det verkligen inte det o känns som att kryssa utan fena , man kanske skulle gå ut i garaget o lappa i hop det o köra lite med grabben men det krävde också vind för att va nå roligt suck.
sen undra jag om man kan säga att surfarn bromsas av riggen luftmotstånd när det är den som driver en framåt, riggen borde ha ett negativft luftmotstånd. -
på grund av seglet form skapats ett undertryck på lä sidans framkant som drar seglaren framåt typ kanske?
-
marden
Medlem21 augusti, 2006 vid 15:47 som svar på: Svgeriges dummaste windsurfare eller bara optimist ??får hoppas att han har någon sådan på lager då
nu blir jag riktigt avis. -
marden
Medlem20 augusti, 2006 vid 18:08 som svar på: Svgeriges dummaste windsurfare eller bara optimist ??The_Novice wrote:Perfekt storlek för oss lättviktare!
Om inte vinden visar sig så kör man Hypern och sedan när vinden dyker upp så är det bara att flytta över riggen…..?kan bara hålla med jag kör ju också hyper 105l och en sonic 85l fast mina båda brädor är från -03
lite svårt bara att se att masten du köpte av mig passar ihop med en sån ruggit snabb bräda, hoppas annars du får mycket glädje av båda o kroppen håller ihop -
tänkte bara medela att jag INTE varit ute o speedat i helgen om nu någon trodde det ,vare sig på vatten eller kokain.
men den kommade veckan ser ju lovande ut på windguru not! -
marden
Medlem9 augusti, 2006 vid 14:01 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från FrankrikeMarkforce f.d. Markram wrote:SWE223 wrote:Anledningen till att mina bästa två ”runs” ej blev godkännda är att i första fallet så avslutades min repa av ett rejält kastfall som i sin tur gjorde att gps:en tappade kontakten. I dom fallen kan tydligen gps:en visa fel om jag har förstått RTK rätt och den repan diskades.I den näst bästa repan så har gps:en av någon anledning gjort en 4 (se bifogad bild) secunders mätning istället för 2 sec. Det leder till att hela den repan diskvalificeras eftersom en repa ej får innehålla annat än 2sec mätningar.
Otur för mej eftersom jag pga av att dessa två repor ej godkänndes så slog jag inte rekordet på avg 10 sec runs.
//Nicklas
Hur gick det i kastfallen?-något som gick sönder?
Är lite nyfiken då jag tenderar att ha sönder saker i kastfallen
(typ nacke, kotor, master och segel i olika kombinationer)
Jag vill lära mig lite om en ny hälsosammare/billigare kastfallsteknik..
det skulle jag också vilja lära mig,för här värkar inte riktigt mängdträningen funka för mig.
måste vart ett imponerande kastfall i allafall 39kn-0 aj!