marden
Forumsvar skapade
-
erlandssonsbrygga vid järva krog har både och skulle ja tro.
-
Svar till:
Nos kapningen får bli ett (sjukt)experiment och jag åter kommer när jag prövat den. Personligen är jag ganska övertygad om att den kommer ta choppen bra då det finn massor av rocker kvar, dom 320mm som jag fimpade var i princip raka.
Surfen, att gasa fullt med rrd´n i kapellskär grova sjö har aldrig varit aktuellt (man blir bara nödig då) choppen är ju mer en transport sträcka tills man kommer ut till lite bättre vatten….
Kapa på

Mvh
Boman[/ QUOTE ]
imorgon har du chansen att pröva din rrd 244 stormvaring på tv nyss i dina trakter
eller är det någon annan som vågar ut med sin gps så här års? -
också sugen på en manta 85 sen man fick klämma lite på en i sommras.
ni som har en har väl hunnit åka lite på dom i år vad tycker ni??(har någon en beg att sälja)
-
Svar till:
..sen tror jag inte det kommer användas mer än 5 gånger om året men dom gångerna blir kuuuul eller va tror ni….
[/ QUOTE ]
Jag tror att idag va en av dom fem dagarna det skulle ha passat.
blev det någon speed idag med seglet eller för någon annan i landet??
Det var ingen brist på vind på det tak jag jobbat på idag iallafall
-
Svar till:
Jag tycker formula verkar lite stort och klumpigt.
Om man nu kör Hypersonic och ett 8.0-8.5 m2 freerace segel är det en 6-7 meter som krävs då eller hur mycket behövs?[/ QUOTE ]
hej
jag har kört hs 105 nu i två år och jag håller med om att det är en bra kompromiss.
jag skulle tro att det räcker med 5-6 m/s för att jag ska komma igång med mina 73kg och min tsd 8,1m2 som dessutom råkar va till salu. jag har också vart snubblamde nära 30kn med 7,0an som jag nog tar bara jag får en dag nästa år med dom rätta förutsättningarna. -
marden
Medlem2 oktober, 2005 vid 14:25 som svar på: Speed och effekt på båtar,riggar brädor och motorintresant fråga
jag tror däremot att det inte handlar om några större effekter snarare att brädan är väldigt lättdriven det är väl istort sett bara fenan som ska dras genom vattnet och något vindmotstånd på riggen kan man väl inte säga att det är efter som det är den som drar däremot en del på kroppen så motståndet kanske kan jämföras med en cyklist
så jag skulle satsa på ca en hästkraft som ett cykelproffs kan som mest utvekla och nå ca 60-70km/t. man årkar ju trots allt hålla emot i bommen -
har övat två år på hs som är nästan lika kort samt att jag bara väger 75kg så jag drog den utan problem.
men tricket är väl att stå så långt bak och ha så lite tryck på nosen som mögligt
-
jag sålde min igår men det är väl den du undrar över.
jag sålde den för jag inte fick min hyper sonic 105 såld som jag har som referens
jag hann inte segla så många gånger på den men dom planade umefär lika lätt,drog riggen på samma vis, tog samma höjd,o gick lika fort(29,3).men hybriden var mer avslappnad och bekväm att köra + att den var lättare att gippa.men nosen hade gärna fått va högre.
tycker jag
-
tycker nog du kan gå upp till 8-8,5m2 om du vill ha så få segel som möjligt
-
ett från årsta havsbad men där kanske inte militären blir så glad om man åker bakom deras pir brygga eller vad det nu är

-
marden
Medlem19 september, 2005 vid 19:27 som svar på: Nu är rekordet på Haga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Svar till:
Fanatic Falcon 90 / Neilpryde V8 7.0
[/ QUOTE ]lär väl va i världstoppen”gps-speed.com” med segel över 7 m2 eller??
grattis
-
jag tror nog dacron tyget i mastfickan tar stryk om man låter det ligga fuktigt enlängre tid blir det nog ömtåligt och skört.
-
det blev än märklig dag för mej på dalarö. kom dit vid två och riggade det minsta man har 5,3vågsegel gick ut på vattnet och kastades som en vante fram o tillbaks mest fram iform av kastfall.gav upp när det sas blåsa 20-25 när man kom iland.jag o micke bestämde oss för att prova någon av dom mindre vikarna på vägen dit, men när vi hade kört dit kändes de som det blåste för lite där, ut till dalarö igen.och då hade vinden minskat till 6-12istället på 45minuer.Riggade 7,0an och fick några fina repor upp mot 30kn(29,2 det är nära nu)fast då hade vi gärna haft lite mera tryck.