markforce-f-d-markram
Forumsvar skapade
-
@Mården 372997 wrote:
det var ryggsäcks spännen jag också tänkte på först tittade på alla jag hade o försöke hitta nått på nätet, men kom nog fram till att dom nog går sönder/slits varje gång
kom på i natt att jag satt fast annording stumt i taket(ungarnas trapets) vilket gjorde att det var mycket enklare att rycka låss den
idag satte jag bommen imellan o med dess svigt gick det nästan inte att lösa ut den
tror nog att jag hittat ganska rätt med kraften som krävsMården:
Du måste ha helt statiska linor (rak motsats till gummiband), det löser 2 problem:
1.Distinktare utlösning (jfr när du hängde i taket och i bommen)
2. Mindre energi lagras i linan och det blir lägre hastighet på beslaget
när det löses ut = mindre risk att bli blind -
Enliten räkneövning:
Antaganden från min björlandakrasch där stoppet blev mkt tvärt pga riggens
bottenkänning och att jag fortfarane var ikrokad när jag vaknade.
V=28 knop alltså ungefär 14m/s
bromssträcka ungefär 1 meter
Vi antar att det var en någorlunda jämn retardation.
Uppbromsningstiden blir då 1/7 delssekund.
Deceleration= 14/(1/7)=14×7=98 meter per sekundkvadrat alltså tio G!Men det är ju inte sannolikt att det blev en helt jämn retardation,
så det kan stundtals varit mycket mer än 10 G.tio G låter kanske inte så mycket men för mig är det 700 kilo som
fördelas oerginomiskt mellan sele, hand som fläks upp och skalle som
smäcks i masten (länge leve JOFA!) Masten var en våg mast i 60%kol och gick ej av men när jag skulle ut och segla nästa gång gick den av efter riggningen. -
@Oregistrerade 371603 wrote:
Det här med självutlösande hängselelinor är en mycket intressant idé. Har man otur kan man skada ryggen, axelled, nacke etc rejält genom att tvingas följa riggen i fallet + att det är lättare att pajja utrustningen om man landar på den. Som ni alla vet är det stora krafter som är inblandade och att då sitta fastsurrad mitt i detta runt höften eller midjan känns primitivt. Det har ju knappt hänt något sedan hängselarna lanserades någon gång på 70-talet. När man tänker på vad som i värsta fall skulle hända är det sinnessjukt att inget företag/entreprenör utvecklat självutlösande linor. Nu framstår jag kanske som mespropp nr. 1, dock är det inte helt ovanligt att man läser om folk som skadat sig genom att dras med i våldsamma kastfall, som exempelvis stackars Störner här ovan. Och det vill vi ju undvika….
Rent tekniskt borde självutlösande linor vara ganska lätt att utveckla. Spontant tänker jag på en anordning som utlöser vid en viss belastning, ungefär som på ett par skidbindningar, och som sitter som en liten klump på bommen i anslutning till exempelvis främre fästet på linan. Anordningen releasar vid högsta belastning som borde vara någonstans mitt i kastfallet?? Eller vid en viss vridning av linorna. Däremot får de inte ge efter vid normal segling, segling över chop mm. En annan mer avancerad lösning skulle vara någon form av sensor som känner av vad som är upp och ner och som löser ut då bommen når viss vinkel, typ när bomhuvudet pekar i rät vinkel mot vattnet eller något i den stilen.
Trots att vindsurf är en liten sport borde det finnas kommersiellt underlag för denna typ av produkt. Kräver dock en ingående analys av kastfallets natur. Jag hade i alla fall kunnat tänka mig hosta upp pengar för en välfungerande produkt med vetskapen att om jag katapultar kommer jag inte smällas med full kraft ner i grejerna utan istället bjudas på en flygtur/volt rakt framåt.
Ja ja, har man lite att göra på jobbet kan man ju alltid sysselsätta sig fundera på surfrelaterade gåtor…
Skrev en patentansökan inom området för ett år sen, men file-ade den aldraig pga att jag hittade några gamla patent från US, som skulle göra läget tveksamt vid patenttvist (och i USA vinner alltid jänkare då..).
Det som inspirerade mig var en säsong med en rad kastfall som resulterade i att bomar, master och segel blec sopor.
Varje gång som prylarna gick sönder var jag relativt ok efteråt.Men så för tre år sedan kom kastfallet med stort K:
I björlanda förflyttades 4 kotors relativa position (sk kotdislokation och jag fick rejäl sträckning i nacken när min hjälmprydda knopp slog i masten, som tyvär inte gick av. Jag fick även sy lite, men det var ej av betydelse relativt ryggskadan som gjorde att jag knappt kunde gå på en månad och fick vänta med surf ytterligare ett tag.Det jag lärde mig var att energin måsta få ta vägen någonstans och varje gång prylarna pajjar är risken för att bli invalidiserad mindre.
Precis som med slalom-bindningar.Jag hoppas att tex North tar fram ett seriöst koncept rund det hela.
Jag kan också erkänna att jag har aldrig laddat fullt sedan den dagen i björlanda efter att ha gjort en del beräkningar är jag förvånad över att jag inte blev totalt handikappad/dog.
GPS-en visade 28,5 knop och det blev tvärstopp när jag stod på näsan ikrokad och riggen gick i botten. Riktigt flyt att inte drunkna när jag var knockad också.:tongue:
avslutades -
En bastant engelsman vid namn Dave White har kört en hel del med F-hot
och jag tror att han i fjol eller förfjol körde med samma modell som han tog ett rekord med på en Sputnick, men jag är inte säker.så det borde vara både kvalité och prestanda
-
Till
(I need a sponsor.. -
Det var trist!
Är alltid bra med en butik nära vattnet -känns ju inte så cool att sätta
sig i bilen med våtdräkten på och åka in till city för att köpa en reservdel i en butik där andra kunder går omkring i finkläder och fnyser åt en…Tackar killarna på companiet för den tid som var och lyckönska dem med
det de gör i framtiden. -
markforce-f-d-markram
Medlem27 februari, 2007 vid 11:40 som svar på: Radio City 107,3 Göteborg-SkagernDet här låter ju skitfett!
Vore grymt att köra detta med Headcam (får jag låna Knatte?)!
Nu gäller det att ta fram mountainbiken och bygga uthållighet i benmuskulaturen…
Ang. sponsorer:
Volvo sponsrar ju WC_tävlingarna på SYLT och Volvo Ocean Race
tänk om de kunde ”skänka” en XC 90 .
Drömmer kanske, men på 80-talet kunde ju vinnare i Q8-cupen vinna en BMW.. -
markforce-f-d-markram
Medlem22 februari, 2007 vid 14:04 som svar på: Radio City 107,3 Göteborg-SkagernKul!
Vem arrangerar?
Hur långt är det egentligen?
Följebåtar, fixar man det själv eller arrangören?
Kan vem som helst vara med? -
markforce-f-d-markram
Medlem13 februari, 2007 vid 07:29 som svar på: Ska jag tacka ja till detta jobbOm du inte har familj med barn, så borde du passa på.
Har du det så kör på om regeringen accepterar.Stålar är ta miej f-n inte allt.
Har du dessutom intressant jobb och möjlighet till avancemang
så kör på.
Jag har jobbat skift en sommar för länge sen (-90) då fick jag
mycket tid på vattnet. Skiftet slutade vid 14 och då kom sjöbrisen..Nu jobbar jag dubbla skift; firma på dagen och familjefar på kvällen
vetefan vad det blev av surfingen..Passa på och njuuut.
-
Glömde ju logga in..
-
@canoya 361814 wrote:
Det är viktigt med bra ventilation i kärran om man ska ha den parkerad utomhus med prylarna i. Jag hade min stående ute förra hösten och fick lite mögeltendenser på nån segelbag då och det luktade rätt unket i den. Nu får den stå i garaget och jag ställer den alltid öppen så det kan lufta lite. En Torrbollen kan kanske vara bra också. Emellanåt ställer jag en fläkt som blåser in i skåpet för att få lite cirkulation. Jag har funderat på att montera nån husvagnsventil framtill för att få lite luftgenomströmning. Det kan nog vara bra när den står ute i varmt väder och solljus också.
/Håkan
Särskilt om man skall elda med en fotogenkamin som slukar syre och släpper ut ”avgaserna” i hyddan.
Men det var ju faktiskt riktigt-j-la bra nytänk i designen, kanske inte lika flådig som en husvagn initi, men tåligare och lättare att lämpoa in surfgearet i.
Och oavsett- säkert mycket mysigare, varmare och torrare än att ligga i ett tält en blåsig, regnig, surfhelg.
Dessutom kan man ju kliva rätt in i den med blöt våtdräkt och byta om med gott samvete -ingen inredning i den som tar stryk.Idealet vore nog att hitta ett fett flyttsläp med glasfiber-kåpa de är grymt stora, men ändå lätta.
-
@Basse 361514 wrote:
Njae… inte mycket igentligen.
Först var det någon remspännare och sedan var det lådan och nu är det någon insprutning som gått… men annars så går den bra. Har börjat dra ohyggligt med soppa också.
Men numera skrattar vi bara åt det! hohoho hahaha hehehe
Tough shit..
Min 745:a har fått 4 glödlampor, salt, sand 2 filter, 10 liter olja och
rejält med smisk i underhåll på 6000 mil.
Underhållskostnad ca 50öre/mil!Apropå driftsäkerhet.
– Har du kollat på beggad Previa?
Läste begtest förra året och det fanns tydligen inga dokumenterade
motor/växellådsras.
Jag vet inte hur mycket de rymmer, men har faktiskt börjat snegla åt det
hållet. Annars halkar man ju lätt in på bussarna, där vivaro med Td verkar
lite intresant (inte så komfortabel men billig) och rackarns rymlig. -
Tjena Basse.
Vad hände med Mercan? -
markforce-f-d-markram
Medlem22 januari, 2007 vid 08:50 som svar på: SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)Det finns ett svenskt företag som ligger i FRONTLINE på detta!
De har en j-la massa patent på sin pneumatiska styrning av ventiltiderna
och kan med program/mjukvara omvandla motorn från 4-takt till 2takt!Men det riktigt coola är deras system för vatteninjektion.
Istället för att spruta in soppa sprutar man in vatten vrannan gång.Detta innebär att man istället för att kyla bort energin med en kylare
omvandlar den till kinetisk energi som driver bilen framåt.Och det höjjer verkningsgraden radikalt.
BMW har jobbat med liknande system men det innebar 120kg extra under huven de här killarna har lyckats mycket bättre bla genom att de tar vatten från avgaserna (ingen extra-dunk vatten och perfekt temp för att ta klivet över i ångfas).Utöver det har de patent på att använda motorn som kompressor när man bromsar och lagra lite tryckluft för en kort acceleration eller motor start.
Och en massa annat.
De gör en del tester med GM och får lite spons från Toyota, med lite flyt, hårt arbete och mycket kapital, kommer de att nå långt (säger jag som är
jävig). -
Ariel electric Atom:
http://www.dpccars.com/car-movies/05-07-06pageElectricArielAtom.htm
Snabb
miljövänlig
Och mycke mer väghållningAllt du behöver är lite elektricitet och 150.000 dollar:tongue:
Gott samvete får du på köpet:laugh:
