markforce-f-d-markram
Forumsvar skapade
-
Det här impar mer på mig:
Zero-emission
Väghållning
Låg vikt
http://www.dpccars.com/car-movies/05-07-06pageElectricArielAtom.htmSnart vid ett röd-ljus nära dig?
-
@dr Masse 355250 wrote:
Vad tycker ni? Skall det få ligga kvar? Jag tycker det är en annons, men samtidigt lite kul info på prylfronten?
Speeeeda På!
Prispress kan ju knappast skada på race/speed-prylar.
Sen återstår det ju att se hur de här seglena klarar sig i
konkurrens och hur supporten blir vid problem el
reklammationer.Låt det stå kvar, utan denna info hade man ju aldrig hört om dem.
-
Ola H. wrote:Markforce f.d. Markram wrote:Jag undrar om inte Ola H med vilje missa ngt med tanke på sin
prylkonsumtion (skall jag säga som har 4brädor och 6 segel mm).
Det blir liksom väldigt mycket altantak, tält vindkydd, duschdraperier
mm av bara ett par års prylar för en del.Fast jag är ju rätt sällan den verkliga ”slutanvändaren” utan den prylar jag seglar på säljs sedan vidare till andra. Däremot plockar jag hem dem med flyg vilket ju inte är så lysande ut miljösynpunkt.
En gissning från min sida är dock att om man gör en livscykelanalys på en vindsurfingutrustning så kommer transporten till och från surfet vara av avgörande betydelse.
Apropå återvinningsbarhet så träffade jag en engelsk kille som länge jobbat på en helt ny konstryuktionsmetod för vindsurfingbrädor (nu hade han dock lagt ned projektet). Det handlade om ihåliga brädor byggda i kolfiber-polyamid-mastris. Det baserar sig alltså på en väv med kolfiber och termoplasten polyamin ihopvävt. När man utsätter den för tillräcklig värme flyter plasten ut i väven. I teorin kan man alltså återfinna fibern genom att värma upp den igen. Det kanske inte skulle gå att återvinna som ”huvudlaminat” men säkerf funka för förstärkningar mm.
GT hade för övrigt en cykel i ett liknande laminat för sisådär 6-7 år sedan (LTS?) där vävestrumporna liksom drogs genom ”öglor” i de aluminiumdelar som definierade vevlager, styrlagersäte mm.
De forskar på ett liknande upplägg på SINTEF i Trondheim enligt ryktet:
De har upptäckt att alla gamla fritidsbåtarna i glasfiber/polyester blir ett stort
problem då de inte är så lätta att recirkulera. Så nu jobbar de på att göra
koncept som skall funka för att göra segel och motorbåtar i termoplast.
På så vis skall man kunna smälta ner en gammalt omodern, utdaterad båt
och göra en ny av den.. -
Hej, canoya.
Är du verkligen säker på att de skulle vilja freebaseá de gaser
som uppstår när man eldar upp ett surf-kit?Tror du att du skulle överleva?
Jag undrar om inte Ola H med vilje missa ngt med tanke på sin
prylkonsumtion (skall jag säga som har 4brädor och 6 segel mm).
Det blir liksom väldigt mycket altantak, tält vindkydd, duschdraperier
mm av bara ett par års prylar för en del.To adress the problem clearer:
How to reuse a kit and what are the consequenses when it gets
produced, burned or thrown away. -
faster wrote:Jester wrote:Så sant, så sant… Dock är man faen livegen. Inte kul alls. Jag vill bli ekonomiskt oberoende. Hur blir man det?? Skulle jag bli det, så hade jag bjudit mina speedbröder på en fin resa till något platt, soligt och blåsigt ställe!
Skaffa en brud som tjänar mer pengar än du själv!
Jaha, där satt den.
I nästa liv skall jag göra som gold-digger brudarna:
Enbart stöta på de av motstående kön som har hög inkomst
eller rejäl förmögenhet enl taxeringen..Sen gäller det att gifta sig fort som fan -utan äktenskapsförord,
undvika barn skilja sig och leta upp den kvinna man vill leva med på en söderhavsö:cool2:Annars kan man ju teckna livförsäkring på några miljoner och
försvinna (till cabarete el. dyl), och flytta in i sin änka´s nya
sommar-residens.Fast jag skulle vara nöjd med att få jobba med R&D på B&M med
fält-test som inslag…:wink: -
Jag tror att Ni har fel allihop!
Björn försöker numera kombinera familjeliv med elitnivå=inte lätt.
Jag tror att det är där skon klämmer.
Fråga inte varför -
markforce-f-d-markram
Medlem16 oktober, 2006 vid 11:10 som svar på: Filmen från F2 SpeedChallange i Torkelstorp 7 oktKul rulle Knatte.
Snällt av dig att klippa bort bitarna då jag sjönk igenom och all avisslade förbi.Hade helt klart vart fräckt om nån av de snabbaste kört med headcamen,
men risken är den att de skulle få välja filme eller speeda.försökte hålla huvet still och snegla åt olika håll med ögonen istället,
inte riktigt ideal, men man vänjer sig kanske.
Har sett att dunken o co har en pinne på ryggsäcken som sticker upp
1-1,5 meter och där har de kamera med vidvinkel -blir lite kul perspektiv
då man ser mer av bräda/seglare (här kommer ju bara nos/bom med).
Men det är kanske svårt att få vettigt stadig bild då.Hursomhelst kul var det..
-
Speedjanne wrote:Är det någon som är under 35år eller väger mindre än 95kg med i startfältet?
När är skepparmötet?Spelar Korphockey mellan 9-10.
Jag trodde att alla speedare vägde mindre ä 95..
För var det inte så att du började med Atkons -metoden för att bli snabbare Janne?
Om de blåser 6m/s och alla andra bara tar små brädor, så har man kanske en chans..
-
markforce-f-d-markram
Medlem6 september, 2006 vid 09:04 som svar på: Nu är rekordet på ostkusten!!!Jo, det stämmer nog med 42.54 knop nånting i snitt på 500m
Tigex vann ju det seglet som han körde med vid utlottningen
i GWC-slalom cup.MEN det var inte på svenska vatten utan utomlands..
-
Fett Mange!
Det är kul att någon annan än jag vågar köra på 90-tals prylar.Efterlyses: camberrig på 4,7-5,2kvadrat
-
markforce-f-d-markram
Medlem4 september, 2006 vid 10:52 som svar på: Nu borde det väl ha gått snabbt idag..Var ju en del weed i viken dock.
Kändes tröstlöst med windtechen och spikrak fena.När ni åkt grävde jag fram en gammal
P&A slalomfena som var lite svept:
Underverk!
Behövde bara rensa var fjärde-femte repa
och kunde gippa fram och kunde testa lite laydown:laugh:Undrar vad Ni körde för fenor och med vilket resultat
(i avseende på weed/speed factor).Med tanke på erfarenheten med den gamla PA-fenan så kansle man
klarar sig rätt bra med en Viper-speed om det inte är
allt för javla mycket gräs? -
markforce-f-d-markram
Medlem2 september, 2006 vid 09:28 som svar på: Var speedar ni runt Göteborg på söndag?Hur är det med foten Mats?
-
Jasså Danne saknar du damen du träffade där?
Skämt åsido, skulle gärna hänga på men vågar inte ta upp
6veckors vintersemester på nya jobbet förrän jag jobbat
6 månader..
Men det gå r kanske lättare om man säger att man tar med
jobbdatorn (man vill ju inte få sin privata dator stulen i bungalowen:grin: -
Men om bilen står i ett låst garage med prylarna i -gäller det då?
Har själv garage i huset, som bara jag har nyckel till (inga andra som
springer ut/in. Tycker att det borde täcka med hemförs. då.Jag vet att det täcker upp till 35 lapp om prylarna ligger löst igaraget, men vet faktiskt inte om det blir undantaget om de ligger i bilen som står inlåst i garaget..:confused2:
Någon som vet?
Man vill ju inte höra att det ”trillar mellan” stolarna därför att försäkringsbolag
ej kan enas om vilken försäkring det skall gå på.. -
markforce-f-d-markram
Medlem11 augusti, 2006 vid 09:31 som svar på: Ny snabb "svensk-tid"-denna gång från FrankrikeInget nytt för mig Jeppe.
Väger man 70kg så blir det kastfall när det snittar 20m/s och
man är deum nog att köra på 5.0..
Det jag hoppas hitta är tipset som jag missat och tar därför emot alla
möjliga tips med glädje.
Det bästa hittills är att inte släppa bommen, när det smäller.
ett annat vore väl att skaffa lite mindre segel -men det är ju tungt
att lägg upp 7 lapp för en rigg som bara funkar 4ggr/år:confused2:
Men det är klart man kanske kan äta upp sig 15 kilo eller så:tongue:
