

markram
Forumsvar skapade
-
Om vi alla är överens om att allt hänger ihop, så kanske man sedan kan fundera på samband som att Svenska glaciärer försvinner på 20 år precis som den glaciär som utgör urprunget till en av Kinas största floder ser ut att göra och att det verkar som om det är väldigt mycket orkaner , skyfall och torka -Allt på en gång.
Det är fakta.
Vad vi sedan drar för slutsatser av det är en annan sak.
Min är att vi människor kommer att få en rejäl läxa och
att det är de fattiga och miljön som får betala.Med lite flyt så slår blixten ner i Bushs bortkastade DNA
eller så hamnar Air Force One i stormens öga.
Han sattes på tronen av en strak allians av företagsledare
och näringslivsrepresentanter/ägare som har intressen i bl.a Olja/gas/kemi och militärens underlev.
Och tyvärr så har han i princip infriat alla sina vallöften
på området miljö/avreglering…
På miljöområdet är han en riktig Hitler i mina ögon (där rök min chans till Hawaii). -
Fan vad kul!
Hoppas nu att Ni har flyt med väder o vind när
det gäller!
ch så får man ju hoppas att en anna kan vara med också..
Och till alla gnällspikar -ni behöver inte delta..
Det är verkligen kul att någon ordnar något. -
Hej.
Jag har också en Vivace 282 och det må vara en gammal bräda
men den gör närmare 30 knop med rätt rigg/pilot.Freestyle-segel är inte rätt till denna bräda, se om du kann hitta freeride eller freerace-segel istället.
Idealet för den erfarne är Race, men freeride passar dig
nog bättre.
Då får du ruggiga fartupplevelser som kommer ge dig ståpäls
Storlekar mellan 6,5 till 7,5 är ganska ideal, jag har kört upp till 8,4 på den men det harmonierar inte riktigt (fick
28,6 på GPS då). -
De skall styra farkosten med ett luftroder i hastigheter över 41 knop:
Deras toppnotering nu är 31 knop (ungefär som en genomsnittlig fiskebäckssurfare).
De skall nog vara glada om de slipper styra med luftrodret, för det är nog inte så kul att göra en snabb gir i den farten så fort det kommer en vindby.. -
markram
Medlem2 oktober, 2005 vid 18:37 som svar på: Speed och effekt på båtar,riggar brädor och motorSjälvklart.
samtidigt minskar fenmotståndet då den ej behöver
”lyfta” med så mycket anfallsvinkel. -
markram
Medlem2 oktober, 2005 vid 16:34 som svar på: Speed och effekt på båtar,riggar brädor och motorSeglet räknas som motor, så det skulle isåfall jämföras med inre friktion i förbränningsmotor, inte effekt.
Däremot tror jag att seglarens luftmotstånd är avsevärt, det känns ju om man står på land i 15 m/s och den skenbara vinden kan ju överstiga det..
Så motståndet får väl betecjnas som brädans fenans och surfarens totala hydrodynamiska/aerodynamiska motstånd, som
skall motsvaras av seglets genererade kraft. -
Kul!
Särskilt impad är jag av 500meter tiden!
Finns några bilder från dagens session i Torkels?
En annan har ägnat sig åt blöjjbyte, feberoch fantasier om
rekordfarter, så då kan det ju vara kul att se hur det såg ut idag.
Har ännu ej kört torkels i s-so eller o.
Tror även stenhårt på Arendal, men det återstår att testa. -
Svar till:
Svar till:
Det skulle främja brädor med brett spectra och göra att
det blir mer budget-betonat än dagens formula och 90-talets
slalom.[/ QUOTE ]
Jag seglade Svenska cupen, Mellansvenska cupen och Nordic cup på en bräda, två riggar och en fena i vindar mellan 3 till 15 m/s…
Hur många brädor och segel sa du att du hade i din 745:a?
Jävligt trött på alla som jämt tjatar om hur dyrt Formula är!
Hur mångar race och/eller seglingsdagar får du ut av dina slalomprylar per år?
Tänk igen, är Formula dyrt?//JIMMY
[/ QUOTE ]
Allt handlar inte om tävlingsdagar -utan om att ha kul också.
Jag kör i allmänhet så liten bräda som möjligt om det inte
är tävling enbart för att jag tycker det är roligare att segla på en mindre bräda.
Sen är det ju en annan sak att min F2 SX131 är mycket effektivare tävlingsmaskin -men inte alls så kul som min windtech från 94 eller Tkommen s från 00/01.
Många av de som lade ner Formula i Götet ville ha mer
”skoj” , och det blev att många gick över till att freerajda på slalom-fullräjsprylar.Smaken är som baken..
By the way:
I fjol körde ett antal slalomtävlingar med bra tryck och
när det blåste som mest stod det mellan två duktiga seglare med helt olika utrustning:
Erik på en vivace 263 med 5,5 kvadrat gammalt fullc-segel
Martin på en Maui Project med ett 4,2 vågsegel.Det var kul att se det heatet..
-
”Sen funderar jag om det inte är så att många av dem som pläderar för begränsningar ofta redan har bussen full med brädor? ”
-Nej, jag har ingen buss, däremot en 745 med tre brädor, tre riggar en barnvagn mm.
Hade jag haft stor mecedes-buss typ sprinter så hade jag in te pläderat för begränsningar i framtiden.
Nu är det upp till tillverkarna att ta fram slalombrädor som klarar ett vääldigt stort fönster.
– Samtidigt tror jag att vi kan köra material begränsning blandat med icke begränsning i framtiden på tävlingar för att heaten inte skall vara för glesa.
Då räknas elitisterna som kör enligt reglementet in i nationell/internationell ranking och alla har kul oavsett om de kommer med på ranking eller ej.Där fick något att fundera på
-
markram
Medlem27 september, 2005 vid 10:53 som svar på: Klassisk afterwork slalom Fiskebäck tisdag!!!!!Jag fåt tyvärr stå över då jag skall förhindra en viking från att gå bärsärk i lägenheten..
-
Kenneth skrev sitt inlägg efter att
jag berättat att tyskarna kör med en bräda, två segel och två fenor.
Vi kom fram till att dagens segel pallar mycket mer vind
och har stort ”fönster” i stället för ”small sweet spot” .
Detta gör att det borde funka och funkar det i tyskland
för herr flesskner & Co så kan det nog funka här också.
Det skulle främja brädor med brett spectra och göra att
det blir mer budget-betonat än dagens formula och 90-talets
slalom.
Tidigare i veckan var jag ute och körde med ett m8 5,7 och
hade tidvis riktigt bra fart, samtidigt var hankloose ute
med ett NPrs5 på 7,6 och det funkade lika bra när det tutade i.
Dagens prylar har enormt vindspann, jag tror på konceptet, men tror att man skall tillåta 3 fenor. -
markram
Medlem19 september, 2005 vid 16:40 som svar på: Nu är rekordet på Haga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!antar att det var ikrokat kastfall -eller?
Vilken utrustning/storlek på fena segel,bräda
använde du? -
Grattis!
Vad körde du på och var? -
Svar till:
OK. det där såg ju bättre ut!
[/ QUOTE ]
Ja.
Detta är ett ställe som man verkligen kan köra ”flat out” på
utan flashbacks från div. kastfall.
Ser verkligen fram emot att köra där tror att det kan funka på SO och OSO +NV också.
Frågan är om man kommer att få P-böter på den eminenta riggytan.. -
Torkelstorp blev puckelpist när det drog i ordentligt, så
det vore kul om du tog några bilder eller kan säga något om
vågornas höjd o beskaffenhet samt om det var hyffsat jämn
vind jämfört med annorstädes.
Jag tror inte att det finns någon perfekt spot i sverige,
men det finns säkert en som är bättre än andra.