markram
Forumsvar skapade
-
Tycker ditt resonemang håller Ola.
När jag diskuterar olika flöden med vår underlev och de gör flödessimuleringar åt oss och vår kund + vår samarbetspartner i Japan, är det livsviktigt att vi VERKLIGEN utgår ifrån exakt samma modell, det finns inget utrymme för ”ungefärligheter.
Sen skall man ju ändå ha respekt för att flödessimuleringar är något av det svåraste som finns och med tanke på alla de olika betingelser som en vågbräda jobbar under, får man helt säkert bestämma sig för vissa Critical sitituation parameters , eftersom det vore dyrt för AB+ att köra det hela i superdatorer med simulering av ett helt vågheat.Men med tanke på de framsteg som gjorts de sista åren inom flödessimulering och att beräkningsprestandastanda/kr fördubblas vart 18:e månad, så tycker jag att det verkar mycket spännande med den ambitiösa attityd som AB+ gått in i det hela med.
Får också hoppas att de kör hårt med programvaran vid framtagande av nya slalombrädor (där är det ju lite mer fokus på minimerad friktion och lättare att se snabb pay-off på simuleringar).
Roger W lär ju vara hyffsat nöjd med sin AB+slalom i alla fall.. -
Ja
1988 på Ios, ganska skönt faktikt. -
Ok, Janne.
Är du redo för lite old-school slalom i helgen, med dina ”dassiga fjolårsprylar”? -
I princip ja.
Men i praktiken är det inte alltid lika lätt, man får ju inte så mycket träning på det en sån här sommar.
Jag tror att killarna som seglar formula seriöst har rejält försprång pga av att de är tränade på att köra överriggat och balansera (vafan håller jag på att ge formulafolk cred?).
När du ligger och kör mot ngn annan märker du tydligt vad som är snabbt och långsamt och när man tävlar en hel del får man god känsla för det.
En hyper har ju ruskig genomsnittsfart på en typisk surfdag med chop, vindhål och vindvrid (fan vet om något kan klå den där), men min gamla vivace 282 carbon tycks vara lika snabb under vissa omständigheter på halvvind (vi var 2pers som drog mot varan med 8,4segel jag körde med ett gammalt RX2 på Bicen och Sven hade RS4 på Hyper och vi körde halvvind), däremot om man skall ta höjd så spöar den ju allt vad gamla konstruktioner heter.
Men snart blir det kanske ny slalomdeltävling i Götebeorg och på en av deltävlingarna vann ju ett vågkitt, trotts att en seglare var ruskigt mycket snabbare med sitt gamla slalomkit -så man kan förlora i en gipp det man vunnit på rakorna.. -
Det handlar väldigt mycket om dig som pilot , vad som är snabbast också!
Vissa brädor kan vara riktigt oroliga och vägra förlåta misstag i chop rakt fram på downwinden, men ruskigt snabba när man gör rätt och vågar stå på.
Du skall ligga på sweet spot och ”njuta” av tanken att du kan krascha när som helst.
Detta låter kanske helt sjukt men min absolut roligaste och
snabbaste bräda är ca 8 år gammal windtech prototyp på 68liter och den är verkligen snabb på plattvatten gippar underbart på plattvatten, men sätter mina nerver på test på undanvind i chop. Dess outline är så rak att den aldrig börjar wobbla som tex en Thommen small kan göra när det går riktigt fort, men samtidigt gör den inget för att man skall komma fram till målsnöret på ”autopilot”.
Och visst för att det skall gå riktigt fort får man tänka på att köra med kortast möjliga vattenlinje och det är egentligen bara då den går riktigt fort.
Med ThommenSmall däremot kan man kör ut och in i vågor chop mm och det går ganska fort hela tiden även med slarv, däremot så vill den gärna wobbla när det går undan och om fenan är ett snäpp för stor. denna bräda är dock på 85liter och kanske väger jag för lite för att kräma ut det sista ur den. Jag tycker den känns lite strulig i +29, men i ett slalomrace med choppiga förhållanden är den trygg, man behöver inte fundera på om man skall dyka i nästa våg utan kan koncentrera sig på loppet.
Hur som helst, det bli lite som cykling -en hel del hänger på vem som trampar på pedalerna.
I GWC tror jag att högsta loggade GPS farten ligger mellan 34 och 35knop -givetvis är det ingen lättviktare som har rekordet och ”självklart” använde Staffan en gammal Slalom-proto från 90-talet. -
Kolla på westwind.dk
f2 är riktigt billigt där -
Det hade varit kul att vara med där.
Det var ju väldigt ojämnt startfält från 40+ till 30- som resultat.
Och när världsrekordsinnehavare + proffs är med så är det inte så tufft för egot att förlora..
-
Vi skall nog inte skratta för mycket åt deras olycka/or.
Risken är att surf+windsurf-förbud kommer till följd av de
mindre aktsamma kitearnas framfart och attityd.
Många av dem är väl inte mogna/tillräckligt torra bakom öronen för att veta/bry sig om vad som hände på 80-talet (surf-förbud mm).
Jag skulle inte störa mig ett dugg på kiteförbud, men tycker inte att det skall behöva gå så långt, men om det är ända lösningen för att allmänheten skall känna sig trygg och det säkrar möjligheten för fortsatt surf så är det helt ok.
Men om man tar sin aktivitet och dess omvärldpåverkan + olyckor på allvar, såsom klättrare, fallskärmshoppare o dyl.gör, så har sporten en fin framtid i Sverige. -
Tackar för ett utförligt svar Jimmy.
/Mark -
Så helt j-la underbart!
Jag flyttar denna veckan och det sista man vill ha när man sliter från morgon till kväll med kartonger, möbler, pärmar och städning är -vind.
Alla ni andra får ursäkta
-
Ärligt talat Janne:
Vad fan skall man skylla på om man inte gör +40 knop under de här förutsättningarna:
världens plattaste/längsta speedsträcka
Dunken som Personal instructor
bästa tänkbara material

Skulle aldrig våga utsätta mig för den potentiella
prestigekraschen (eller mina klena kotor för ett kastfall i +40knop).
Eller rättare sagt har varken råd, tid eller tillstånd att smita från blöjbyten
-
Hoppades på svar från slalomfolket…
