markram
Forumsvar skapade
-
Enligt Arrhenius-kurvan (tid-last-temp kombinationskurva), så är det alltid mer eller mindre skadligt där en kvarstående lasts (belastningen) skadliga verkan multipliceras med tiden och tempen i kvadrat eller något i en formel, där det genast drar iväg särskilt vid förhöjda temperaturer i icke fiberförstärkta plaster (tex ett segel utan kol-kevlar förstärkningar).
Om tempen är under 20 grader spänningen låg och ingen UV kommer åt så är det inte så farligt, men det påverkar.
Är tempen 40 grader och du har lite mer spänning, så åldras/töjs seglet flera ggr så fort, lägger du till lite UV med så bär det iväg..
Vid rätt omständighet kan ditt segel bli flera år på en timma -utan att det syns (får en faktiskt att fundera på det där med vilken färg man har på takboxen som segel och annat förvaras i kanske man skall ha ventilation i den också?)
Nu säger säkert många att deras segel inte töjs något, men deras klockor står säkert still också
-
81 eller 82 lärde jag mig på canarieöarna och fick låna en ws-original i några år innan det blev Bic 210S. sen blev det surfpartner DRY varpå det var hembyggen som gällde.
-
Svar till:
Skämtar du… det är ju inte ens flames på den Mark. Flames kommer alltid vara snabbare än den där saken…

[/ QUOTE ]
Flames uppstår ju på slören, samtidigt som tunnelseendet
-
Var där ifjol i september.
Vind hälften av dagarna, beroende på hurricane´s.
Om du vågsurfar kan du därför ofta få feta vågor som kan trumla dig mot rev och strand
Vi hade dock otur med 4 orkaner som passerade i närheten och störde passadvindarna under de 18 dagarna vi var där.Kolla med uthyrarna om försäkringen gäller på utrustningen om du går ut i hurricane-swell. Efter en 250meters bihålesköljning i obefintlig vind lyckades jag till slut dra rigg i breaket och när jag kom i land hade uthyraren satt upp en skylt där det stod att man var ersättningsskyldig för allt som gick sönder/försvann i breaket..

-
Skitkul Jimmy!

Det är ett tufft företag du ger dig in i.
Måste bara fråga:
Vilken klass kör du i? -
Fick ett tips som lindrar:
Kör ner 1,5liters PET-flaskor i dräktens underarnar när den är torr och ej används.
Låter kanske lite skumt, men hjälper faktiskt lite. -
Testa att höjja bommen.
Träffade på en snubbe i torkelstorp som hade sin bom 20cm för lågt, han beskrev samma problematik som du.
Igår träffade jag på honom igen, han var helt salig
:
Plötsligt kunde han ta höjd, plana och stå i stropparna.
Allt detta pg.a att han höjde bommen.
Det resulterar nämligen i tryck på mastfoten.
Dina hängseletampar kan vara felplacerade också, kolla om de är centrerade kring 30-35% från masten (2metersbom=65-70cm från mast).
slutligen är det ju inte fel att kombinera rätt fena och segel.. -
Öhumm.
Voltaren…Har du kollat fass?
Tja som sista utväg eller kortare tid kan man ju ta detta, men man skall vara på det klara med att HJÄRTRYTMEN KAN STÖRAS (råkade jag ut för efter att ha haft löpande recept i 2 år), så den som har dåliga hjärtan i släkten kanske skall vara försiktig.
Hade vilopuls på 27-30 när jag tränade 20h/v och knapra voltaren -inte kul, blev frusen som fan om fingrar och tår pga låga trycket.
Blodtryck som är lågt kan bli lägre (kan vara problem om man är mkt vältränad, med dizziness som följd och man blir otroligt frusen med vita fingrar).Och kombinerat med alkohol blir det nog än bättre..
-
På tal om fusk:
I två av heaten tjuvstartades det friskt, i ett av dessa borde egentligen ”klungan som är efter” vara de enda som godkänts.
Men, vi tar inte så hårt på det (så länge det ej upprepas). -
Bara en tuta, nedräkning: en minut 30sek, 20sek 10 sek 5 sek
och tut.
då behöver inte folk fina nedräkningsklockor med larm (och då kan all avara med i starten)
Vi kör också utan båt , brukar finnas lämpliga sjömärken eller skär att runda
Mälgången var att passera bryggspetsen ni såg, annars är det ju rätt ball med mållinje på land, men det kan tära på prylaran när det blåser mycket. -
Tyckte att det var en snubbe på den fasta bryggan en bit bort som tog bilder, jag vet faktiskt inte.
Jag hade tyvärr fullt upp på den gungande flytbryggan med att hålla lite koll på vilka som kom imål.
vilket kan vara ONÖDIGT jobbigt när folk inte orkar skriva in sig i registrtreringspappern (alltså har man inte segelnr.namn eller kännetecken på deltagarna vid 1:a start)Nästa gång får det bli skärpning!
-
Nej inte en bred bräda i hela fiskebäck, bara en massa breda smajl på surfarnas fejs

Formula hör nog inte hemma i denna cup.
Den körs ju faktiskt när de lokala formula-åkarna föredrar
att stå på småbrädor
-
Återigen strandstart i solsken men denna gång blåste det så att det var bra tryck för de som körde wave-segel på 4,2 och supertryck i 5,5 emellanåt för Erik som representerade slalom-skolan (med högst hastighet och höjdtagning men besvärligare att gippa i den krabba sjön).
Det var alltså fullt tryck och fyra heat med en blandning av fullblodsslalom til freeride och wave-prylar i varje heat.Pg.a ryggskada fegade jag ur och dessutom måste ju någon starta fältet och hålla koll på målgången..
Resultat kommer senare vore kul om någon har tagit lite bilder med..
-
Du ser det från riggdäcket i Fiskebäck, så åk dit.
