markram
Forumsvar skapade
-
Fan vad kul, Koa!

Du har ju fattat vad det är jag vill åstadkomma
Det får genast kotförskjutnigen att kännas bättre
Vi ligger så att säga i Stand-By i väntan på god prognos som sammanfaller med helg eller fredag eftermiddag (om det skall blåsa järnet) och när industrisemestern drar igång, så kan det bli åka av på vardagar, bara prognosen är god nog.
Och precis som du skrev Koa -Meningen är att vi som inte kan/vill prioritera tremeters kolfiberbommar och fyra nya race-riggar per år skall kunna köra ha kuöl och kanske rent av en chans till att vinna ett eminent pris..
-
8-9 kvadrat.
Med 8 kvadrat klarar du lite mer vind och får det lättare i
gippen. Kör själv med ett RX2 på 8,4 och det känns rätt lagom. Det skall definitivt vara cambers, inte bara för prestandans skull, utan för att du skall kunna köra i både stark och svag vind (vinden kan både öka och minska rejält under eller inför ett heat).
Cambersegel funkar bra i stora vindregister, jag körde också slalom på 80-talet, hade ett Wallen Speed Camber på 6,3kvadrat som största segel (vägde typ 12kg mindre då också).
Idag är mitt minsta segel på 5,7 kvadrat och största på 8,4 , det säger nog en del om vad som hänt.. -
markram
Medlem8 juni, 2004 vid 13:17 som svar på: Volym i relation till kroppsvikt för att dra rigg?Har lyckats dra rigg på min 68liters WT (50cm bred) och väger 75 kg. Men det var ”lite” knivigt
..
Hoppas slippa göra det igen, eftersom alernativet var ett rejält kvällssim..Man skall nog ha åtminstone flytkraft=(seglare+utrustning)
för att vara säker på att komma hem. -
Svar till:
Sömlöshet Inför Surf… Ska upp halv sju, om fem timmar, och jag är jävligt trött. Men inte f`n kan jag sova för det, hehe. Är ju redan grymt laddad inför morgondagen och med alla andra grejer som händer just nu i huvet så blir det inte lättar att somna… Iförsig så kommer bristen på sömn inte vara nåt problem imorn, då jag alltid blir otroligt pigg påväg till eller under surf. Bakfylla existerar inte på väg till surf, röjde hela natten på Debaser (hehe) och kom hem fem för att sedan gå upp halv nio utan minsta antydan till trötthet… (inte jag som körde förstås =) )Får faktiskt en otrolig energi-dos bara av att vara påväg till ett bra surf…
Okej, nu när jag sett den senaste windguru uppdateringen så kankse jag kan somna..; ) godnatt!
[/ QUOTE ]
Jag byter gärna ut min kotförskjutning mot din SIS.
-
Det skall nog vara en sjusärdeles bra vindprognos för uppland (och kass för göteborg)för att jag skall åka dit.
Men om det infinner sig så vet man aldrig.. -
Tack för tipset kalkyl.
Du som skrev något om att modifiera bräda har aldrig jobbat i GRP eller CRP, men kan förklara varför:
1. Handmade is stronger & lighter then serials, when its executed well -no filling materials or shit.
2. You can´t make a modern shape based on the meassurements of an old (old ones are too narrow).
3. It would be f-in heavy.
4. It would be weak & fragile because You would not be able to make ”wrap” of over and underside laminate.
5. I have other modification plans for the old one… -
Freeride -slalom om jag inte missupfattat det.
Skall vara riktigt snabba. -
det stämmer säkert.
på måndag Kl 1630 börjar mitt styrelsemöte och de brukar infinna sig när det är tres stjärnor på windguru…
Snyft! -
Gick in på Dmi men hittade inte femdygns -vilken url?
Såg dock ok ut på Windfinder vid 1400 på söndag -
Kör på 8-8,5 camber, då planar du hyffsat tidigt, glider igenom vindhålen bra och ett hyffsat modernt cambersegel (från 2000 eller senare) klarar mycket vind.
-
Oj!
Någon har öppnat ett surfmuseum!
-
Hej Rasmus.
Du är välkommen till GWC överförmynderi cup.Hela idén med GWC SLALOM CUP är att det skall vara skoj och att även de utan värstingprylar/tävlingsbakgrund skall känna att de har där att göra (tex så lottas värstingpriset ut!).
Hoppas att ni förstår det..
Det finns många (väldigt många) som har freeride/slalomprylar som funkar bra i +7m/s.
För dessa fanns innan inga ”tävlingar” (eller skall vi skriva tillfällen att rejsa mot varann runt en bana).Det är det som vi försöker skapa.
Jag var funktionär på GWC´s Formula-tävling i helgen, med många seriösa tävlande och deltagare som kört som proffs i PWA (Davidsson) och likaledes erfaen seglingsledare (Rappe).Det var kul och lärorikt även om vinden uteblev, men jag kände att den form som GWC körs under är ett komplement.
Sätter man lägre vindgränser ställs större ekonomiska krav för att kunna vara med (om man vill plana).
Vi vill att många som inte tävlar idag skall plocka fram sina grejer och upptäcka ”folkrace”.
-
Ihh den var dejlig!
Finns det ingen film där folk speedar järnet och emellanåt gör riktigt hårda kastfall. Behöver detta för att förklara för naprapat(och mig själv) vad jag råkat ut, samt för att garva så klart.
