markram
Forumsvar skapade
-
Svar till:
22 årig grabb i Göteborg som inte hittat rätt i djungeln än
Skulle behöva lite råd just nu för att komma igång med vindsurfandet. Vore grymt schysst om ni ville adda mig på ICQ 39059075 eller MSN deebriz@hotmail.com[/ QUOTE ]
Gå med i GWC http://www.gwc.se .
Vi har en del aktiviteter både seriösa och mindre seriösa
I fiskebäck har vi huvudtillhållet där kan du träffa segelsnurrande freestykare, speedfreaks, formulanissar och representatnter från kungliga svenska slalom sällskapet.
där har även damsektionen sitt basläger och en del nybörjarprylar.
så fort det blåser är någon eller några av oss där ute.Vi jobbar med en del aktiviteter allt från skojtävlingar till vm-kval i formula och klubbresor mm.
Steffo är inget dumt ställe för att ställa frågor heller. -
Böj benen ett par gradeer också.
Det är väldigt viktigt (och jobbigt ) att fjädra lite med benen. Benen är brädans och din ”hjulupphängning” som gör att du inte får sladd(spinout) på ojämnheterna.
Kolla in när proffsen kör på max med sina slalomprylar eller hur robby Niash jobbar med benen när han speedar på i RIP.
Benen är det första som tar slut på mig när det går undan.
Har fått mig att plocka fram mountainbiken igen (tack vare Roger W). -
Kolla din mail.
Köp ingen freeride! Du kommer att ångra dig redan i första heatet.. -
försök att få den ligga planare, mer tryck på masfoten.
det syns tydlig att nosen pekar uppåt. -
Blir det Celebert besök till nästa deltävling i
GWC SLALOM månne? -
Berätta om en idiot (jag ) som var snål och körde
med gammalt sopigt no-twist segel(årgång 90-91) i kulingvinden, som
fick åka till akuten pga att gamla prylar är lömska i byig vind(+att jag var ”något” överriggad).
Hur många har hört talas om att man måste sy sig och justera ryggen pga dåliga persienner?
Man skall inte kompromissa med säkerheten
-
Nä, du kom tvåa och jag fyra.
TroR truckfälsNiSSe får ta skulden (eller mitt slarv). -
Snyggt jobbat Jakegson.
Det syns ju rätt tydligt att Martin får raketstarter
i varje heat (till skillnad från en annan som inte planade de första 20meterna..).
Men kul var det särskilt på undanvinden
-
När du ligger och töjjer på gränsen till hur stort segel du kan segla med (läs överriggad så in i h-e), så är nya raceriggar mycket mer förlåtande.
De ”släpper ut” överskottsenergin (vindbyn), som du inte kan utnyttja, genom att twista, så att du behåller kontrollen.
Det gör det även lättare när du skall upp i planing, kraftern kommer successivt när du skotar in.
En gammal rigg tex. ett UP Slalom-race från 90-91 twistar mycket lite och när du skotar in kommer kraften ”digitalt” och om du redan är överriggad mellan vindbyarna(typ 5 kvadrat i 15m/s) /och får en vindby utöver det vanliga på downwinden så kan man få otcka kastfall som inte beror på att brädan dyker.
Med ett nytt större segel i samma förhållanden skulle det gå att reda ut det hela du har kontroll helt enkelt.
Med andra ord så har nya prylar bredare spektrum är lättare att köra med(särskilt i byiga förhållanden) och har bättre prestanda.
Experimentet med gammalt UP-slalomsegel gjorde jag i onsdags, vilket resulterade i besök på akuten.
Nu skall jag kasta skiten eller göra vindskydd till balkongen av det, med ett arrows tomahawk på 6kvadrat eller mitt nya Gun M8 på 5,7 kvadrat hade jag varken behövt sy eller justera ryggen.
Så passa er för antika saker frn 80-tal och tidigt 90tal, de gör sig bättre som prydnad eller nostalgika i taket på en surfpub. -
Intressant!
Vlym som en klassisk stormslalom, bredd också, men mycket kortare.
Om det som står där stämmer, så har de gjort en speedbräda PÅ 64LITER för ”Svensson” som tar 4-7kvadrat.
blir spännade att se i tester huruvida den funkar i ”icke-speedrännor”. -
Nyss hemkommen från akuten.
Har fåt 6 korsstygn mellen lill och ringfingret, straffet för att jag använde ett femkvedrats slalomsegel utan tvist från 91 i byig vind:
Ingen surfing på 14 dagar.
Vill nog även påpeka att jag tror det är bra mycket bättre (hälsosammare) att köra överriggad i shitbay eftersom det verkar vara r bra mycket plattare där.
Ingen som har ett femkvadrats race-sewgel som ligger och möglar förresten? -
Ja GPS blir det.
Har endast kört 5 min med GPS i mitt liv.
blev 28,4 knop utanför F-bäck på windtech med tokriggad 6.0 tomahawk, nu har jag lite nytt segel (M8 5,7) mindre fena och Thommen slalom, så det skall bli intressant att se om de nya prylarna är snabbare (brädan är ju mer lättseglad i alla fall..
Tror att shitbay kan bli grymt imorgon, men hoppas på denna kvällen också. bör faktiskt provas om man ej gjort det innan. -
Komer att köra plattvatnet i f-bäck på ti+onsdag.
Kan bli extremt platt och vindigt samtidigt.
Spöar Björlanda -
Inte så många som vi hoppats.
Nästa gång det blir åka vill vi ha FLER Deltagare!
Detta trots att solen sken och vinden var perfekt (jämn och stark 7,0-7,5 camber var perfekt för folk på 70-75kilo).
Nästa gång det blir åka vill vi ha FLER Deltagare!
Men de som var med hade kul och det var allt från rutinerade formula-rävar på Hypersonic och AB+, med 8kvadrat till folk som aldrig deltagit i tävling med freeride no-cam segel till undertecknad som hoppades på att vinden skulle öka ytterligare och körde med 5,7 på 85liters slalom (har man ett segel på 5,7 och ett på 8,4 så blir det som att välja på att vara in i h-e överriggad eller satsa på ökande vind ).
Speedjanne missade något heat pg.a att han hade jouren och Venci försov sig så han missade också ett heat.
Svempa som var där för att delta kunde tyvärr inte vara med när starten väl gick efter lunch (många trodde att prognosen skulle slå fel, men för en gångs skull var den både styrka , vindriktning och tider exakt enl FORECA!).
Vinden var inte riktigt slalommässig på förmiddagen så vi inväntade ”toppen” med lyckat resultat.
Mera komplett rapport kommer senare.
Stort tack till GWC´s ordf. Johan för starter och målgångs registreringen
-
Genialiskt enkelt system för att balansera med ”höjdroder” på bärplanen.
Undrar hur det går om man bränner in i en lösdrivande rejäl tångruska -kanske inte så kul..
Kanske dags att lattja med liknande teknik på surfbräda?
Vore nog kul terapi att knåpa med under vindlösa dagar..
