markram
Forumsvar skapade
-
Fiskebäck
Jag körde 5,7 underriggat i GWC-SLALOM på
Thommen small , det hade varit perfekt med 6,7-7, men
mitt 7kvadrataere är havererat.
Vinnaren (Martin Lagerstedt) körde överrigat med et Gun M8 på 8,1 och hade det tufft på undanvinden, men klippte bättre höjd. -
Svar till:
Ja visst det var ju alla snåla slalom seglares (läs Gurras)
korvar jag fick äta upp.lycka till i på lördag! må vindarna va med er. vad är det för storlek på det där speedseeker seglet föresten? kanske ska man sätta sig i bilen och va med, jag vill minnas att körvarna va goda sist jag var där och träffade speedjane &co
gasen i botten!
[/ QUOTE ]
Tror det var 5,4
-
Svar till:
Kul att se att ni endast tar 20 kr i startavgift och man ändå har chansen att vinna ett så fint pris.
Jag ska passa på att framföra lite kritik mot mellansvenska cupen här hos oss. Jag tycker att 175 kr är att ta i lite väl mycket. Det kostar i och för sig endast 125 kr att föranmäla sig men själva idén med föranmälan till en tävling som är väderberoende är inge vidare. Jag tycker tävlingarna ska hållas utan några priser i potten. Tycker synd om alla som pröjsade 125 kr för att åka typ 10 mil enkel resa för att grilla korv.
[/ QUOTE ]
Man skall tänka på vilka kostnader och allt arbete som ligger bakom en tävling -oavsett om det blåser eller ej.
Jag tycker att det är strongt av dem att ordna en mer seriös tävling.
”vår” cup är ju inte i guld-standard i organisation (superslimmad) och då blir det billigare. -
Så har då äntligen fin prognos kommit!:
Enl. Foreca NV vridande till NNV 10m/s.
Samling på riggdäcket kl 10.00 i fiskebäck, för registrering.Eventuellt kan stranden användas för start/mål.
Medlemmar i GWC startar gratis!
Övriga får punga ut med 20kronor i start/registreringsavgift.OBS!
Alla som startar är med i stora SPEEDSEEKER-lotteriet,
för varje deltävling man startar i ökar chansen att vinna Neil Prydes värstingsegel som är signerat av Anders Bringdal!Ni hälsas välkomna.
Regler:
se http://www.gwc.se -
Passa på att utmana din polare eller bara komma för att se om en HS är slöare än en old-style slalom
!
Denna tävling är ej sanktionerad av något förbund utan till för alla glada surfare som vill testa att rejsa på skoj
.
BE THERE -
Svar till:
Ett litet tips till dig Dannek, från en som varit med om samma scenario vid ett antal tillfällen!

Istället för att plocka av dig selen så se till att försöka hinna ta ett stort andetag och häng helt enkelt med runt sedan. Ta det lugnt och sätt en hand på bommen och dra dig mot denna under vattnet för att slaka hängseletamparna. Med andra handen frigör du kroken från tamparna och följer sedan bommen ut och upp över ytan! Lätt som en plätt!
Mycket trevligare än att prångla av och på med selen…
Ha det nice å lycka till med den fortsatta seglingen !
/Martin
[/ QUOTE ]
Öhh missförstånd eller
När du ligger på undanvind riktigt fetriggad och studsar fram (läs gör en massa ”ofrivilliga” hopp pga farten som tvingar dig att försöka parera choppet dvs hoppa över en våg varannan och två varannan) och en starkare vindby bringar dig på fall då nosen dyker i luften, så kan du inte ta ett djuupt andetag.
Du får bara en sån feting över hela kroppen som slår UT eventuell luft ur lungorna.
Har du sedan tur så ligger du på grejerna de är hela och du oskadd då är allt ok.
Har du otur så ligger du under allt och har roterat såpass att linorna är spända som fiolsträngar och masttoppen ligger djuupt.
Det är utgångsläget för det djuupa andetaget.
Skall tamejtusan kolla in det där med automatic, någon som har bar bilder på hur det funkar(så det inte bara är lätt att lossa kroken i ena sidan, för det räcker inte till)
Har bara råkat ut för detta scenario en gång under alla mina år och det är det ända riktigt skrämmande som jag råkat ut för när jag surfar. Har själv inte riktigt förstått vad andra pratar om när de beskrivit det.Är också väldigt kritisk till att dagens hängselar har en krok som inte smalnar av (gjorde den det skulle hängselelinorna sannolikt automatiskt glida av vid tvinning)
utan snarare är bredare vid toppen , vilket gör det omöjligt att få av tamparna utan att tvinna upp, dvs rotera kroppen, vilket kräver att man kan se/känna åt vilket håll man roterat -inte alltid så lätt under vatten i vågor med ”punka”.
Förr i tiden var ju krokarna koniska, vrför är de inte det längre? -
som ett förtydligande:
I mitt inlägg refererar jag till kastfall när man har full fart fullt tryck och kör sitt fullC-segel på gränsen, då KAN ett kastfall komma när som helst på undanvinden.
Och då kan man rotera rejält (samt sträcka ryggen pajja segel master, bommar mm).
Det är ju inte så konstigt med tanke på att man gör en deccelaration från ca 30knop till noll på mycket kort tid.
Visst förhindrar tgod teknik kastfall, men skall man slå personbästa i downwind på choppigt vatten och har en GPS med sig, så blir det för mycket ibland
-
Svar till:
Det är nog inte fullt lika farligt som beskrivet ovan. När du börjar surfa, och framförallt använder sele, så tänk på att inte försöka häva kastfallet, eftersom det blir bara mycket smärtsammare. Det bästa är att släppa bommen med händerna och kastas framåt så att man landar i vattnet och inte på riggen. Det är närkontakt med bom/mast som kan orsaka smärta!
/Matt
[/ QUOTE ]
Jag håller snarare med Dunkerbeck om att man INTE skall släppa.
dessutom om man får ett kastfall med riktigt TRYCK i så sitter du ändå fast i hängselen och du gör klokt i att hålla kvar i bommen.
Varför då? Kanske ni undrar.
Jo om man i likhet med mig praktiserat att släppa bommen så råkar man förr eller senare ut för en obehaglig grej:
Man roterar i förhållande till bommen när man är i krokad och kan därför inte kroka ur efteråt.
Låter kanske inte så jobbigt, men är det värsta jag varit med om de sista fem åren (inklusive misslyckade fallskärmshopp mm)det är mycket obehagligt att ligga under seglet när det inte går att kroka ur pga att man roterat 2varv och luften börjar ta slut.
Sedan dess letar jag efter en sele där jag med två knappar kan frigöra kroken Totalt från selen -någon som vet om det finns sådan? -
Tror faktiskt att en erkänt skicklig Formulaåkare, som kör på smågrejer skulle ta hem det om det avgjordes under likvärdiga förhållanden (något som är väldigt svårt att åstadkomma om man inte är vid en viss kanal eller så).
Det är svårt att veta alla kör ju inte med GPS och även om alla gjorde det så kan dess readings kan ju variera en del :
Om det slår +10% för en som kör sitt livs repa och -10% för en annan så blir ”orättvisan” drygt 6knop -och det är mycket..
Helt klart så åker många i +30knop när de har fina förhållanden (bra vind, platt vatten, och ”ledigt” från jobbet
).
Det är väl inte så viktigt vem som är snabbast, man får se på sin personliga utveckling och tävla med sig själv, när man gjort 30 knop vill man göra 32 knop osv.
Man får kanske tänka på vilka materiella resurser man har också och kanske inte förvänta sig att grejer från 1994 är lika snabba som grejer från 2004 (åtminstone inte i byig vind och chopp).
Personligen har jag en viss övertro till att segel från 90-talet med inte allt för mycket twist på en äkta hårdvindsslalom från samma era spöar i princip allt när vinden är hård och jämn -men hur ofta är den det?
-
3st fenor bör man ha för att få störstya möjliga register med en bräda
.
Mindre vind=större fena, plattvatten= att man kan köra med större fena utan att brädan blir ”orolig”
.
Du planar tidigare med större fena och tar lite mer höjd samt. minskar toppfartspotentialen något(känner du att du pallar seglet, men brädan är orolig, byt till mindre fena.
Själv byter jag fena oftare än segel (segel kan ju trimmas olika).
Inga hack är acceptabla i framkanten på fenan(jämför det att köra roadracing med halvtomma däck på bana, man kan helt enkelt inte stå på med dålig/skadad fena).
Kolla om du kan låna en fena av polare och upplev skillnaden.
Det kommer att sluta med att du har en driva fenor
-
Gryymmt!
Dit borde man åka ett gäng med GPS och upphaussat ego
-
Kör på beggade prylar.
Då svider det inte så illa
-
markram
Medlem3 maj, 2004 vid 18:01 som svar på: Hyper Sonic-ägare och andra fenexperter: Tips tackSvar till:
Tjena!
Har ni så dåliga surfspots att ni avstår från segling av rädsla för stenar?..
På västkusten har jag iofs bara seglat Apelviken och Halmstad, och där har jag aldrig varit med om några problem av den kaliber du Markram beskriver. Prova att segla ut en bit på öppet hav, och njut av den jämna vinden som du hittar när du gjort dej fri från landturbulensen.
Då kan du tänka på seglingen istället för stenarna, som du ideligen berättat om i samband med dina inlägg på senare tid.Lycka till Markram!
Jag hoppas verkligen du hittar ett bättre ställe att segla!
Annars är du hjärtligt välkommen till Norrlandsrivieran, där har vi inga problem av den karaktär du beskriver.Mvh Ulf
[/ QUOTE ]
Hur gör man för att komma med i din ( O du allsmäktige Ulf Å ) Fan-club?
