markram
Forumsvar skapade
-
Fick min SX idag.
Ingen som har en 80cm bred boardbag till salu.
Den känns riktigt ömtålig.. -
Svar till:
Testade nya brädan idag en RRD avantride 115l. Problemet var att jag inte fick in ngn skön ”ride” Hur jag än försökte kom ALL tyngd på bakfoten o det gick inte o hänga fram o åka skönt alls. Är det o flytta mastfot o kanske stroppar som gäller? Tacksam för svar.
[/ QUOTE ]
Låter som om det är dags att experimentera med bomhöjden.
-
Placement in resp. category. of X
Man skall dock betänka att tex Fanaticen ansågs mycket lättkörd och lättgippad medan F2 anses sallmänt svår snabb och krävande.
Tabou och *-board får nog klassas som mer lyckade kombinationer, som jag ser det.
Vet ju av erfarenhet från mina nuvarande åk att klena benmuskler lätt kan begränsa toppfarten mer än materialet på krävande brädor. -
Svar till:
FAn då borde du har kört sketfort med dina pryttlar för dom har ju antikvärde Markram……….
[/ QUOTE ]
Kanske det, min vivace 282 har jag toppat 28,5 flera gånger med RX2 8,4.
Tror att windtechen gick bra mycket fortare i måndags med M8 5,7
Den gör garanterat flest knop per krona
(fick den för 500 med fena och boardbag)
Snålwerner var namnet
-
”Freerajda”:
17-25 knop
”Slalom-åka” 25-30+ krävs extremt bra förhållande o plattvatten+ downwind för att komma upp i 30 knop
Speed
30-36 knop
Sen beror det på förhållandena, prylarna och piloten var i intervallet man ligger.
GWC´s fjolårsmästare hade en nmotering på 35 knop har jag för mig , på riktiga oldstyle hardcore slalomprylar-hårigt..
Där ligger det ungefär. -
Då är det nog ajöss med den mastfoten.
ALLT som hängts upp har blivit stulet.
Det är bättre att ta hem eller lägga under riggdäcket,
tyvärr så har vi så mycket mer än surfare på däcket idag
och det ger tyvärr lite omsättning.
Freestyle-nikke har kommit på några suspekta snubbar som var i full färd med att lyfta in hans cykel i en bil, vilket säger en del. Har själv blivit av med en jolleväst, försvann ett par timmar efter upphängning, ta hem och annonsera fyndet, eller göm det under däcket. -
Svar till:
Finns ett par läger till och det är:
Apel, Lejet och Åsa. ’
Kom ut ur plattvatten-träsket nu!!
Sticker vid 16 tiden.
[/ QUOTE ]
Men Basse, då.
Vd gjorde en sån Hardcore-seglare som
du i det ultimata plattvattens-träsket igår då?-Ja förutom att grilla, menar jag.

-
de vill ha 40.
Men det får de inte, det är en hel del att fixa:
Vindruta
Lyktglas
Kofångare bak spräckt
AC ur funktion
Ojämn tomgång
Skjutdörr har krockskada
mm.mm.Försöker bilda mig en uppfattning av vad
det går på att fixa detta, så jag vet vad jag skall
lägga för bud (om jag nu vill ha den då) -
Det finns i dag muntligt avtal med GREFABs vd om att uppföra en över 100kvm stor stuga med altan, toaletter mm som skall delas med Fiskebäcks Båtägarförening.
Det kommer dock ta ett tag innan den är uppe (sannolikt nästa år).
En brasklapp kan dock vara passande -det hänger på Grefab.
En styrelsemedlem i GWC har ordnat själva kåken och ansökan om bidrag för flyttet, installationer, nytt tak mm. ligger inne hos fritidsförvaltningen, som ju var mycket nöjd med riggdäcket.
Självklart skall vi ha till en förvaring också.
Den som väntar på något gott..så om ni undrar varför man skall vara med i GWC, så kanske detta är ett svar?
Mark J Kragh för GWCs styrelse
-
Jag tycker detta låter kul!
North har tagit tag i mastförlängaren och gjort den enda reella utvecklingen av den på 20 år med sitt ”vinchsystem”.Att reducera antalet master är lovvärt och ambitiöst, bra i inköpskostnad, mindre övervikt på flyget och mer plats i surfbussn/mindre kånk med prylar.
Jag tycker att det verkar som om de varit modiga nog att lägga om kursen efter att ha gjort en rejäl analys av läget.
Vad man vill ha är ju inte mycket prylar utan mycket surf.
-
Kör ständigt runt med detta på taket:
3st slalombrädor ,3 camberriggar 5,7, 6,8 & 8,4.
När sambon är med så tillkommer en Wave-rigg på 5,6 och nu står en lättvindsslalom/freeracebräda på inköpslistan, den får också plats på taket. Står parkerad med detta på utanför huset om det skall bli surf inom överskådlig tid, vilket sparar mycket värdefull tid (man kommer inte loss så ofta när man fått ungar) och kånk.
Det tuffa är at vår son med barnvagn, barnstol och grötkokarprylar, skötväska mm skall med -och gåstolen såklart..
Då blir 745:an fullastad.
Nog är en buss frestande.. -
Eftersom folk inte orkar läsa mellan raderna, eller tror att jag vill generalisera, så har jag ändrat detta inlägg.
Syftet var att få folk att kolla vad det är de köper/säljer och se om tex en fjolårsmodell är utgången, utan garanti,och kanske rentav lika ”dyr” som ny fjolårsmodell som ej använts och levereras med garanti.(Puh!)
Vill också påpeka att det finns många riktigt bra grejer till ruskigt bra pris här på Steffo.
Själv har jag skänkt bort master bommar brädor segel och fenor, eftersom det är hopplöst att sälja en del gammla prylar när man kan få hyffsat fräscha prylar för bra pris.Som sagt var det var en speciell annons på en ”pryl” som föranledde detta inlägg. Prylen var lika billig ny i butik med garanti..
Här har radats upp en mängd fina prylar till bråkdelen av nypriset, ingen jävel är väl så dum så han tror att det är dessa säljare jag riktar mig mot -eller?
Det handlar snarare om att man inte skall vara taskig mot de som är nya i gemet och kränga på dem något onödigt dyrt eller mindre bra. Kalla det för snålhet om ni vill det kan ju faktiskt vara av omtanke.
Om jag vart så jävla snål hade jag nog fixat så jag fick RS4-seglet från SLALOM-CUPEN i fjol -eller?
Nä nu orkar jag inte med denna odifferentierade debatten längre, jag skall gå och pruta skjortan av en fattig student!!
”Kolla vad SP och de andra tar för en fjolårsmodell innan
ni ens lägger ett bud, kan vara värt att lägga på 400spänn
och få garanti+ kartongnytt.
Eller kolla marknaden på windsurferen.dk”
Länge leve de anonyma inläggen -
Man kan sugas ner i ”kanaler” som bildats i korallrev och som kan vara flera meter djupa -inte särskilt nice.
Var med om detta på Bali men strömmen var svag så jag klara mig. -
Dra inte alla över en kam!
Det finns bra prylar till riktigt bra pris på Steffo, inget snack om det (jag har köpt en hel del där).
Men:
Nybörjare BE WARE, kolla om det är årets XX eller fjolårets, hur mycket garanti finns kvar?
Har du kollat vad denna utgångna modell kostar i svensk surfbutik IDAG (inte vad den kostade för ett år sedan)?
Hur var det, ingick fena o stroppar i det priset?
Var det ”lätta” eller ”tunga” materialet?
de flesta har verkligen bra priser på sina grejer (gäller bla ett RS4 som bytte ägare häromdagen), eller är tip top årets modell (tex Ola H ).
Det finns rackarns fina slalombrädor till ”dansk-pris” på Steffo nu (kanske köper en om jag lyckas övertyga tjejen om att AB+ är bra att lära sig gippa på..
)Tror att de flesta fattar vad jag vill ha sagt och utgår från att åtminsone en annonsör blir skitsur (annonsen som jag drog exempel på ).
Till syverne och sist, så är det faktiskt marknaden som fastställer priserna oberoende av vad jag skriver. -
Blir inge Fiskis för mig, jag har styrmöte vilket brukat innebära att det skall bli bra med vind.
-Tror du kan köra med mindre segel idag Basse, jag fick faktiskt ett par bra repor igår och har börjat fundera på om man inte skall börja med lite freestyle-trick igen.
Körde Heli-tack på 80 liters slalom med Camber-segel på 80-talet, när det inte gick att plana.
Kan ju vara ett sätt att få tiden att gå mellan vindbyarna
