martin
Forumsvar skapade
-
SamHansson wrote:det funkar inte
Har du någon närmare motivering till det? Är det svårt att få tillräcklig styvhet, eller vad är det centrala problemet?
-
bis wrote:Duger det inte med styrofoam? Det är väl hyfsat billigt.
Om man använder epoxy som bindmedel kan man använda något enkelt skum som kärna. Enklast är väl att välja något som är hyfsat styvt i grunden och är lagom tjockt redan från början. Det är svårt att shapa ner till en så tunn kärna som man behöver i en kitebräda kan jag tänka mig.
-
Rasmus_W wrote:S.. wrote:Bland annat: En högre koldioxidhalt och ett varmare klimat sätter högre fart på växtligheten, vilket ger mer fotosyntes.
Den största mekanism som binder atmosfärisk koldioxid är regnskogen. Ett av problemen med växthuseffekten är enligt många forskarrapporter att stora delar av regnskogen kommer att ersättas av öken och därmed kommer den mest betydelsefulla konsumenten av koldioxid att försvagas markant. Det ger snarare ett accelerande förlopp än en lugnande effekt. Ökenutbredningen kommer att gå mycket snabbare snabbare än eventuell nybildning av regnskog i nya områden.
-
Jag har kollat in Surfstore och sett att dom inte har några -07or än. Jag har också mailat dom och frågat i ämnet, men inte fått något svar. I tider av webhandel i denna prylstinna sport är uppdatering av sidor och snabba mailsvar en nödvändighet.
Bom hade jag tänkt tillverka själv av en gammal fyralinors. Waroons bom är så enkelt konstruerad att man inte behöver orginalbommen om man bara tar reda på vilka mått som gäller för stopp och depowerstrap. Eftersom Surfstore tar 6000kr för en -06 Waroo och inte har några -07or på sin hemsida tycker jag prisskillnaden är för stor för att det ska motivera köp av goodwillskäl. Man vill ju knappast köpa en ”fjolårskite” till fullpris nu. Men det kanske är så att priserna har gått ner till nästa år? Det vore ju ett trivsamt undantag från branschen i stort annars.
-
Vet inte om Crossbowbommen funkar med Contran, men det borde ju vara samma linlängder. Den där lär inte kosta mer än 2000kr när budgivningen är över. Det brukar inte heller vara några problem att snacka sig till utlandsfrakt. Det kostar typ 250kr med DPD från Tyskland.
-
Följdfrågan känns självklar… Vart ligger den hemliga ko-spoten?
En vägbeskrivning eller en prick på den bifogade kartan vore fint. Tack på förhand.
-
Det är snarare lite nord inblandat, iaf om man kollar riktningen ute vid Gustav Dahlén och Bråviken. Typ 80 grader.
-
Punkten för vindsurfingklubben ligger nog lite fel med närmare eftertanke. Det ska nog vara lite längre in i viken. Men man kör iaf mot Getå och åker längs vattnet tills man ser en skylt ”Vindsurfing” ner åt höger. Inte svårt att hitta.
-
Hur långt åker bommen upp på depowerlinan när man släpper den utan stopper på Nova2? Jag har en Nova1 och tycker det är lite störigt att bommen rör sig upp mer än en meter vid ”100%” depower.
-
Här är en karta med lite spots.
1. Skärblacka. Segling på Glan. Chop och hoppvågor. Kör ut på E4 och sväng ner mot Skärblacka. Sen får man leta sig ner bland sommarstugorna. Det finns några ställen där man kommer nära vattnet med bilen utan att inkräkta för mycket på tomtägarnas privatliv. Svåråtkomligt till viss del, eftersom man kör där så sällan och därför glömmer av vart man ska åka.
2. Badet i Svärtinge. Kör mot Finspång/Örebro från stan och sväng sedan ner till den andra badplatsen i Glan. Det ligger ett dagis eller förskola vid den nerfarten också. Vid lågsäsong för bad kan man köra över den landtunga som går genom vassen och parkera ända nere vid stranden. Vid bra väder på sommaren gör man bäst i att parkera innanför den sista vägbiten vid bommen för att undvika dålig stämning med lokala badare.
3. Leråkern. Kitespot som var i hetluften för något år sedan när någon gick loss med en röjsåg och skövlade vass med gott resultat. Långgrund vik med blandad bottenkvalitet. Ibland sjunker man ner till knäna och ibland är det fast. Väldigt platt vatten dock, vilket uppskattas av kitare. Ligger på vägen ut mot Getå. Avfart Getå från E4.
4. Småbåtshamnen, Lindö. Smidigt att rigga och lätt att gå i precis innanför hamnen där det är en liten sandstrand. Ofta en del folk när riktningen är rätt. Se upp för grundområden mitt ute i fjärden där man dammar i med 40-fena om man har otur. Ibland riktigt sunkigt vatten tyvärr, eftersom man seglar nära Motala ströms utlopp. Kör mot Lindö från stan och leta dig ner till hamnen.
5. Djurön. Bra på västligt och ibland förvånande stora vågor. Inget för vågridning såklart, men kul för hopp. Bökigt att gå i, men kul sen. Kör mot Arkösund och ta av mot Djurön efter ca en mil.
6. Vindsurfingklubben, Getå. Norrköpings självklara huvudspot med containerförvaring, två omklädningsbodar och stort riggområde. Numera riktigt fint med ny stuga och veranda, vilket gör att hängfaktorn blir hög även om vinden är kass. Seglingsbar sjöbris på försommaren. Inte bra på rak onshorevind (se kartan för riktning) pga hög kustlinje som gör att vinden då lyfter över berget.
-
Jag har har en Naish X2 18kvm i välanvänt, men fullt fungerande skick som du får för 1000kr.
Skicka PM om du är intresserad.
-
DJ.fisk wrote:Men hur ska man driftlauncha kiten själv mä fyra linor? Upplindade på bommen? Känns lite riskabelt om kiten börjar dra innan man hunnit veva ut all lina.
Det är ingen bra idé alls att driftlauncha och försöka släppa ut linorna från bommen. Med lite tur går det, men risken är mycket stor att det skiter sig. Om det trasslar med halvt upplindade linor fungerar inte heller säkerhetsystemen som det ska heller. Skippa den varianten.
Istället riggar du som vanligt och sen lindar man upp linorna på en vanlig 10-liters plasthink som en haspelrulle (fiskerulle alltså). Håll bommen och hinken med den ena handen och linda upp linorna med den andra. Var noga med att inte vända och vrida på bommen. När du har ca fem meter kvar till kiten låser du linorna på hinken med ett gummiband eller ett spännband. Gå eller simma ut till launchposition och låt draken driva ner i vind samtidigt som du släpper ut linorna från hinken. Det är mycket säkrare än att använda bommen. Hinken slänger man sedan in mot stranden, eller lägger på en sten eller liknande.
-
Dubbeleij wrote:Ska man dra något i bommen?
Vad gör man med draken när man kommit upp i luften?
Du är redan på nästa steg.
När du har lyft ur vattnet styr du tillbaka draken mot zenith, dvs drar lätt med den främre handen på bommen. Behåll den där så hänger du bra i draken, men man får vara lite alert så att man inte dinglar under allt för mycket. När du närmar dig landningen styr du ner draken något framåt så att du får lite fart och kan fortsätta i planing.
-
För att vända med stil är det lättast att sladda runt (kan krävas lite pop för att få fenorna att släppa) brädan precis i inledningen av svängen och sedan skära runt till den nya bogen. Det är lättare än att köra toeside efter gippen, även om det också funkar naturligtvis.
Gör så här för att testa att hoppa:
Vänta tills du har bra tryck i draken. Styr den långsamt uppåt så att du planar för fullt med draken ganska högt i vindfönstret. Sväng den sedan hastigt bakåt/uppåt så att den passerar strax under zenith. Kanta med brädan och håll kanttrycket så länge som möjligt. Snart känner du ett lyft som blir olika kraftigt beroende på vindstyrka, drakmodell och framförallt utförande. Ta det lite lugnt i början så att du lär dig timingen i draken. Sen är det bara att ladda.
