martin
Forumsvar skapade
-
Pixo wrote:En sån har jag planer på att göra. Hur tunn plywood kan man ha till en med dina mått tro? Man vill ju inte att den ska flexa alldeles för mycket.
Jag har 12mm i min och den är rätt mjuk i flexet, vilket faktiskt inte gör något direkt. Det är snarare lite av automatiskt rockertrim när vinden ökar. Ju mer tryck man har i draken, desto mer rocker blir det på brädan och den blir då lättare att hantera. Nackdelen är att den lätt viker sig i landningar om man sätter ner aktern lite hårt tex. Jag har knäckt den lite lätt i ena änden numera, men det verkar inte påverka egenskaperna nämnvärt.
Materialet i min bräda är riktigt billig plywood, sk ”byggplywood” eller vad det heter. Det är iaf bara fyra lager, varav dom två i mitten är av lägre kvalitet än dom yttre. Kvalitetsplywood med många lager trä blir säkerligen klart tyngre. Lönnplywood kanske är ett alternativ. Det har jag i en mindre bräda (130×41) och den är relativt lätt och styv. Nästa stora bräda ska jag nog göra i lite tunnare plywood som sen förstärks med ett lager glasfiber/polyester för att få lite bättre formminne. Som det är nu kan brädan vara rejält skev om den har legat i en varm bil över natten exempelvis. Det konstiga är att det ändå inte verkar spela någon roll om den är lite sned. Den känns ändå likadan på vattnet.
-
Innan du köper något dyrt kan du testa med en bräda i plywood. Det kostar en hundring max i material och min går iaf grymt bra i lättvind. Första gången jag testade den trodde jag knappt att det var sant när man märkte hur tidigt den planar och än värre är det med höjdtagningen. Det går att fesplana med riktigt lite tryck i kiten och plocka höjd. Inte för att det är jättekul, men om abstinsen är svår efter dagar utan vind är det klart bättre än att gå och tjura.
Brädan på bilden är 150cm lång, 43cm bred på mitten och 45cm i ändarna och är helt platt. Urfräsningarna i tipparna är enbart för att spara vikt. Materialet är nån billig skit-plywood som jag hittade bakom en container och stropparna plockades från en gammal vindsurfbräda. Ta en plywoodbit, såga ut önskad form och lacka med polyester eller klarlack för vattentålighet. Enkelt så att det förslår.
Fenor är enbart till nackdel på lättvindsbrädor tycker jag. Den här brädan planar tydligt tidigare utan fenor.
-
martin
Medlem21 juli, 2006 vid 10:43 som svar på: Funderar på att byta sida i kriget mellan windsurf och kiteBilligt: En st 9-11 och en 15-17 C-kite. Börja med den största. Det är lugnast att köra i lite lättare vindar i början.
Dyrt: 12 Bow
Billigast: En 13-15 C-kite
Dyrast. En 13-14 och en 9-10 Bow.Förutsatt att du väger 70-80kg.
-
Kladda på lite vaselin på skruven så kan du dra ett varv till. Speciellt på nya brädor gör det stor skillnad.
-
Oregistrerad wrote:Jag kör med en 97 liters RRD Freestyle/Wave L -04 och en customvågis på 75 liter. RRD:n används nog minst 20 gånger så mycket som vågisen, men den lilla är underbar att ta fram de riktigt bra dagarna.
Jag har inget som helst sug efter att ha något större än 97-litaren. Jag tycker att det är en perfekt största storlek. Man får en del småbrädekänsla samtidigt som det går igång skapligt tidigt och man kan ta sig hem om det slutar blåsa (jag kör en del i skärgården i Västervik tex och där är det bra med lite extra volym under byiga dagar).
Jag funderade inför den här säsongen på att gå upp till en 110-115 litersbräda som lättvindsalternativ och hyrde bla JP Xcite-ride 105 och 120 på Haga. Nepp, inget för mig. Det känns så sjukt mycket större och tråkigare med 105 liter /64cm brett jämfört med en 95 liters FSW. Då väntar jag hellre på lite mer vind. Tilläggas bör kanske att jag kör kite i riktig lättvind om surfsuget blir för svårt.
(Jag väger 75kg)
Det där var jag som skrev. Glömde logga in.
-
Det är väl bara att ta en gammal sketen vanlig bom och klippa bort allt löst krafs i mitten…
-
Ett bra förstasteg är att läsa på seglet/segelpåsen där de rekommenderade luff- (mast) och bommåtten står. Ställ sedan in längden på mastförlängaren och bommen så att det passar. Står det tex luff: 443cm +-2cm så ska du ställa mastförlängaren på 13-15cm:s förlängning om du har en 430-mast. Dra sedan nedhalet med hjälp av ovan nämnda verktyg så att underkanten på det block som sitter i seglet hamnar i nivå med mastförlängarens slut. Det innebär för en helt ovan nybörjare att man drar tills man tror att masten ska gå av och sen ett par cm till. Bommen ställer du också in på rekommenderad längd och sen drar du ut seglet så att det tar stopp.
Det krävs lite fintrimning för att få seglet att gå bra i olika vindstyrkor och liknande, men gör du enligt ovan så får du iaf en bra grundinställning att börja med.
-
Jag håller med surfen och surfmeister. 115 liter är för stort. 95-105 liter är lagom för dig i det här läget tycker jag. Vill du ha en lite lugnare och lättkörd bräda är tex JP X-citeride 105 ett bra val. Den har ju funnits på SP:s test på Haga både idag och igår, så det var ju lite dumt av dig att inte testa den… Jag väger 75kg och då är den 105:an precis på gränsen till för stor för att det ska finnas lite småbrädekänsla. Jag har testat storleken större (120 liter har jag för mig) och den är alldeles för stor. 105:an är jättestabil och jag kan inte se att jag någonsin behöver en större bräda än det. Vill du ha en lite livligare och roligare bräda är JP FSW 94 eller RRD FSW 101 exempel på brädor som jag gillar.
Jag har en 97-liters RRD FreestyleWave som största bräda och även den kändes lite i största laget igår på Haga. Jag kör iofs kite i lättvind, men förut hade jag en 145-litersbräda i lättvind och bytte sedan ner till 95 liter när det funkade med 6.6 eller mindre segel.
-
Öland, Haga: Vattnet har blivit kallare efter de sista dagarnas blandning vid hård vind, men det är ändå så att man ligger och blaskar med full bekvämlighet även med en 3/2 långarmad sommardräkt. Runt 12-13 grader ute i sundet ungefär skulle jag tippa på och några grader varmare nära land.
-
Jag hade tänkt dra den ner till chickenloopen för att ha den som alternativ säkerhetsleach (har en standard Naish-lösning med leash i ena depowerlinan nu). Jag vet inte riktigt vart jag mäter ifrån. Från bommen kan vi väl säga för att det ska vara enkelt.
Jag ska bo på Öland i sommar, men är då och då i Västervik fortfarande. Har du kört något i trakterna ännu?
-
Ric wrote:va har du tänkt för pris på X2:an??
Det har jag inte funderat på. 2000kr utan bom kanske. Men jag hade tänkt testa den nya först så att jag vet om den känns bättre. X2:an är rätt go för att vara så stor faktiskt, men jag saknar bottendrag när det är riktig lättvind.
Tackar för kommentarerna i övrigt.
-
SWE 1 wrote:Bomtricket funkar alltid! Funkar det inte med en bom sätt på två, en på överdelen och en på underdelen, funkar inte det sät på fyra bommar, två på överdelen och två på underdelen, funkar inte det sät på sex bommar osv… 😀
Det trodde jag också förut, ända tills en mast krånglade REJÄLT. På med en massa bommar och dra… resultatet blev att masten gick av i skarven istället för att släppa. Ibland sitter det som fan helt enkelt. Räcker det inte med två-tre bommar på var sin sida om skarven är det nog bäst att segla med den endelad ett tag och hoppas på att en del sand sköljs ut under segling.
-
donpedro wrote:Ja men så vitt jag vet går det bara att köpa ark och trycka på vita eller ljusa tyger eller finns det andra?
Ja, det finns varianter som man trycker på valfri tröjfärg. Clas Ohlson tex har tryckpapper som är helt vitt och icke genomskinligt som gör att man kan skriva ut vilken bild man vill i vilken färg som helst (även vitt alltså som annars vållar problem) och trycka även på en svart eller annan mörk tröja.
-
Jag bor i Sundsvall nu för tiden, men är i Linköping över helgen. Är isarna säkra nu i Östergötland?
-
Om det är NR från -98-99 är jag kanske intresserad. Jag har ett gammalt -96 nu och det tycker jag fungerar rätt ok faktiskt.
