martin
Forumsvar skapade
-
TDK wrote:Vet inte om det skiljer sig i SA, men har inte många länder så att passet ska gäller 6månader efter att man kommer hem?!
Eeeeh… Vad är det för mening att ha ett giltighetsdatum överhuvudtaget om det ändå inte är det som gäller? Man tycker ju som sansad nordbo att det i ovanstående fall hade varit enklare att förkorta giltigheten med ett halvår och sen slippa omräkningen…
-
Jag kör en del på tighta spots.
Jag riggar upp kiten på land först (brukar för det mesta gå att hitta iaf nåt skapligt ställe att lägga linorna på) och lindar sen noggrant upp linorna på en plasthink. En stor gummisnodd håller linorna på plats på hinken. Man måste hålla bra koll på bommen och linorna så att man inte får några konstigheter sen ute på vattnet. Gå/simma sen ut med kiten och bommen. Simma ut en bra bit så att du har gott om plats. Det är enklare om man bottnar, men det går att simma också. Släpp sedan draken och låt den driva neråt i vind och gör sedan en normal vattenstart när linorna är sträckta.
Man får vara väldigt varsam med hanteringen så att draken inte rullar på vattnet. Är man bara snabb nog och låter linorna löpa ut fritt händer det väldigt sällan faktiskt. OM den rullar är det i princip kört. Då är det bara att på bästa sätt få in skiten på land igen och försöka igen.
När du har kört klart kan du antingen:
1. Åka in i nån vik med lä så att du kan packa ner draken i lugn och ro.2. Släppa draken i safetyleachen en bit ut, jobba dig fram via en lina till draken för att sen simma in med den. Funkar dåligt om det blåser mycket iom att det blir rätt mkt spänn i linorna även om man har ryckt safetyn. Jag har vid tillfällen när jag kör själv alltid ett par handskar fastsatta i selen. Dom tar jag på innan jag börjar fippla med linorna ute på vattnet om det blåser mycket.
eller
3. Förbereda med någon form av förankring om det är ett spot som du tänker segla ofta på. En stor jädra bojsten av någon form med en boj och en karbinhake gör att man kan koppla leachen och/eller chickenloopen i den och vila/avsluta på ett säkert sätt. Detta sätt är klart smidigast faktiskt, iaf när väl bojen är på plats. Bojen går även att använda vid start genom att man kopplar i bommen i bojen och sen kan man koncentrera sig på att få draken rätt för vattenstart. Lägger man bojen under en linlängd ut i vattnet slipper man dessutom att böka med en hink. Då går man helt enkelt först ut med bommen och sätter fast den och sen hämtar man draken. Det förutsätter god kontroll på vattenstarten iom att man då rent teoretiskt når in med draken till stranden och träden. En bojförankring är också det enda sättet att få ordning på linorna om något trasslar sig när man släpper draken vid drivstart. Ser man att något går snett kopplar man fort som fan in bommen i bojen och sen kan man i skaplig lugn och ro reda ut små linproblem, som tex om någon lina är korsad eller liknande. -
Knatte wrote:Varför byta??
Är det inte bättre att behålla din bräda som en lättvindsbräda och köpa en mindre bräda som komplement??
Att bara ha en bräda är aldrig optimalt, men med två brädor, så kan du köpa någon bräda runt 100-110 liter, för det lite blåsigare dagarna också….:smirk:Jag håller med. Komplettera med en 100-litare istället. Eray 130 är stor och kommer inte att vara speciellt mycket smidigare än Bicen.
-
Tackar för tipsen. Det blir spotcheck vid nästa lediga lagom blåsiga dag.
-
MacL3an wrote:Det var intressant att läsa! Var kan man läsa mer om detta kort? Vad kostar det? Vilka orter täcker det?
Kortet heter SnowPass och är en av flera tjänster som är tillgänglig för den som har ett Graubündencard. Till Gb-kortet kan man även köpa till sommaraktiviteter mm. Billigt är det inte, men iom att det ger den unika möjligheten till att åka runt bland olika orter tyckte vi att det var värt pengarna. Förra året kostade det 1200 CHF, dvs drygt 7000kr. Kortet gäller då i fler än 50 olika områden enligt den här listan:
http://ferien.graubuenden.ch/pdf_doc/Snowpass_Gueltigkeitsbereich.pdfNytt för i år är att Andermatt ingår. Det får man allt se som en klar förbättring mot tidigare enbart Disentis i den trakten.
Allmän info om Snowpass och Graubündencard.
http://ferien.graubuenden.ch/de/grcard_snowpass_de.cfm
http://ferien.graubuenden.ch/de/grcard.cfm -
Tackar för omdömena. Det är kul att höra att ni gillar filmen.
Angående finansiering så blev det faktiskt inte så dyrt. Det finns ett minst två riktigt stora multiliftkort i Schweiz. Ett som täcker in kantonen Graubünden och ett som täcker Zentralschweiz. Vi valde Graubündenkortet och i det ingår drygt 50 olika orter av varierande storlek, vilket visade sig vara fullkomligt tillräckligt för att man inte skulle hinna med ens i närheten av alla. Jag tror vi slutade på strax över 35 orter. Orterna ligger väldigt tätt i den delen av (kanske i hela förresten) Schweiz. Vi hade ett basläger i närheten av staden Chur och utgick därifrån med två bilar till orter inom tio mils radie. Med en timmes bilresa därifrån når man ett stort antal olika ställen. Givetvis kompletterade vi med en del enkelnätter lite här och var ibland. Jag tror att vi brände ganska exakt 30 000 per man totalt sett och det är inte mycket mer än vad jag har gjort av med de två tidigare säsongerna som jag har gjort i Sölden och Ischgl i Österrike. Då får man dessutom betänka att maten är mycket dyrare i Schweiz än vad den är i grannlandet Österrike.
Vi använde tre olika dv-kameror. En äldre Sony som gick sönder efter en vecka, en Sony PC-6 och en Sony TRV-33. Den sistnämnda har analog ingång och var den som användes vid hjälmkamerafilmningarna. I stort är vi nöjda med vad dom kamerorna presterade, men det finns nackdelar. Exponeringsautomatiken på speciellt TRV-33:an är inte helt hundra och det hände ibland att kameran växlar exponering till att ställa in efter klippor istället för snön med en kraftig överexponering som följd. Däremot är bildstabiliseringen riktigt bra hos Sony och det är en aspekt som är otroligt viktig för helheltsintrycket av amatörfilmer.
Redigeringen är gjord i Adobe Premiere 6.5. Jag testade lite med Premiere Pro 1.5, men övergav det rätt snart pga att jag har arbetat med 6.5 innan och trivs med det. Kan man ett program så går det mycket fortare. Många klipp är efterstabiliserade i Adobe After Effects med verktyget MotionTracker. Hjälmkameran är en övervakningskamera i pennformat från Claes Ohlson. Den köptes för en nästan löjligt låg summa i en reakorg och ger analog utsignal enligt ovan. Med tanke på priset (199kr har jag för mig) ger den ett fullt acceptabelt resultat. Den finns tyvärr inte med i sortimentet längre.
I övrigt användes ett Itorex semi-fisheye-objektiv (0,25x) och en på hjälmkameran fastmonterad vidvinkelkonverter på 0,5x från Hama.
-
Jag tycker att bilderna på Köp&Sälj är lite för små. Förut kunde man ju trycka på ”större bild” eller vad det nu stog och få upp en ungefär dubbelt så stor version av bilden. Som det är nu är det riktigt svårt att se eventuella skador eller liknande på en bräda.
-
Styckpriser som jag ser det:
Bräda inkl fena 1500kr. Ser inte ut att vara smådingar precis, utan snarare totalt kexad front, vilket sänker värdet rejält. Kräver seriöst lagning om det ska hålla i längden. Det blir dyrt (ca 2000kr) om man lämnar in, vilket knappast är aktuellt i detta fall. Gör man det själv blir det garanterat inte snyggt om man inte är väldigt van och händig.
Bom: Ser bra ut. Pris 700kr.
Mast: Typ tio år gammal Mistral i glasfiber. 300 spänn.
Segel: Ganska gamla Simmer Onshore. Typ från -96 kanske. Kostar väl en tvåhunka styck kanske om dom är ok skick. I risigt skick är dom gratis. NP:t ser ut att vara ett gammalt Combat från runt -95. Samma pris där. Totalt segel: 1000 kr högt räknat.
Mastfot och förlängare: Ser ok ut och förhoppningsvis QR-standard på adaptern. 300kr.
Boardbag: Alltid svårt att hitta beggat. 400kr.
NP midjeslee: Relativt ny modell. 400kr.
Totalt:
1500+700+300+1000+300+400+400=4600 i separata delar.Det är alltså inte ett speciellt billigt pris, men dock ett rimligt sådant. Det borde gå att pressa några hundralappar.
-
Jag kan uttala mig om skicket på Pro-brädan i den aktuella annonsen. Det är en kille från Västervik som säljer den och vi brukar surfa ihop. Den brädan är pedantskött och i alldeles perfekt skick och väldigt, väldigt lugnt körd jämfört med hur brädor av den där typen brukar vara. Freestylebrädor av årets modell som säljs nu brukar annars nästan alltid säljas av sponsrade och/eller avancerade freestyleseglare. I detta fall är det en vanlig freerideåkare som ville testa den senaste trenden inom freestylebräddesign, men som kom på att det nog inte var rätt recept för den typen av segling han bedriver.
-
Jag hade en 255cm boardbag och en 258cm lång bräda. I orginal gick brädan inte i. Det var så störigt nära, men det gick inte att få i den. Lösningen blev att lägga boardbagen i en 80-gradig bastu i en timme. Nu blev tyget och stoppningen trivsamt mjukt och man kunde pressa i brädan och stänga. Jag passade också på att lägga i en handduk som distans för att det skulle bli lite extra tight. Efter det passade bagen klockrent.
-
Lanaibommen är riktigt dålig faktiskt. Jag hade också en sådan som släppte justeringen redan första gången jag testade den. Stiften som går ner i justeringshålen är alldeles för korta och dessutom rundade, vilket gör att dom inte håller kvar ytterdelen. Windsurfing Hawaii (eller iaf SurfUnique/Vindsurfing.se) hade i mitt fall vett att utan minsta strul omedelbart byta ut bommen mot den betydligt dyrare Makai-modellen. Den bommen är faktiskt väldigt bra. Jag kan tom säga att det är den bästa aluminiumbommen som jag har testat.
-
Fyfasen vad smidigt det ser ut med ett så välpackat segel. Tänk att slänga in fyra-fem segel av den där packvolymen i bagaget!
-
Använd Biltema Polyester och vanligt bordsalt.
Maskera pads, mastskena och kanter. Måla på plasten med pensel och vänta nån minut så att penseldragen hinner jämna ut sig. Häll sedan på salt från ca en meters höjd. Vänta över natten. Surfa.
-
Min bom är 22mm tjock och helt rund. Är det någon som kan fixa något som passar?

