martin
Forumsvar skapade
-
Fyfan vad störigt det är att Starboard har Tuttlebox på sina medelstora brädor. Tuttle på Aero 117 och Carve 101! Det känns ju fruktansvärt onödigt att behöva fippla med två skruvar på en så liten bräda och man kan inte använda sina befintliga fenor. Det är så dumt att man undrar om det är någon form av genetisk defekt hos de ansvariga. Powerbox är ju världsstandard annars för fenor i den storleksklassen. Jag tror tom att dom tappar en hel del kunder på att välja tuttlebox. Jag själv känner klart obehag över att tänka tanken att mecka dit en sådan fena varje gång jag ska surfa. Nej, det får bli ett annat märke tills dom byter till power. Synd.
-
Var hittar du den brädan? Begagnad? SP sålde väl ett tillfälligt parti Quattro, men bara vågbrädor.
-
Tänkvärt är att även ni som tänker hyra bräda bör ta med er en egen gräsfena. SP-boden envisas med att INTE montera sjögräsfenor på deras uthyrningsbrädor. Helt otroligt med tanke på att det innebär att utrustningen i princip är oanvändbar och att det är ett årligen återkommande problem.
-
Om AHD:n fungerar som nybörjarbräda beror på vad du väger och till viss del vart du har tänkt segla. En 100-litersbräda är klart vinglig för en ovan 75 kg:s surfare, men tillräckligt stadig om du väger 60kg. Om du seglar där det är långgrunt och stadig vind, tex Haga Park, klarar du dig med en lite mindre bräda än om du seglar i byig skärgårdsvind eller i en insjö.
Lämliga segel till den angivna brädan är segel från -00 och framåt och storleksmässigt kan det vara lagom med ett 6.0-6.5 om du har tänkt nöja dig med ett segel. Två segel är ett klart bättre val och då är ett 6.5-7.2 och ett 5.2-5.5 den bästa lösningen i mina ögon.
-
Haha, om man inte kostar på sig ett samtal till mobil vid ett sådant här tillfälle kan man nog kalla sig dumsnål utan överdrift

-
Getå blir helt riktigt kasst om vinder vrider från ost mot nordost. NO är dock den bästa grundriktningen för sjöbris, men det lär det inte vara tal om i morgon. Lindö är lite sådär på ostligt. Djurö och den delen av Askersundssidan ligger lite ivägen för vinden.
Jag brukar istället åka till Skärblacka och segla på den sydliga delen av Glan på NO. Där är vinden bättre tycker jag och det blir dessutom riktigt branta chopvågor som är bra att hoppa ifrån. Det är mycket sommarstugor där och det är lite svårt att hitta ner till vattnet, men letar man lite hittar man snart lite ställen där det funkar.
-
Se till att du som komplement till att dra i baklinorna även släpper efter en aning på frontlinorna. När draken så att säga enbart hänger i baklinorna gör du ett kraftigt ryck. Då bör reconpluppen släppa från sitt läge.
-
Jodå, det finns allt. Vi var fyra stycken som var ute och körde GPS-race idag på Lucernafjärden. Det blev faktiskt riktigt bra vind (med Lucerna-mått) framåt eftermiddagen. Noterbart är att jag vann fighten med min gamla -01 JP Freestyle och NP Soul, trots att det siktades en -06 JP Slalom driven av ett RS5 Speedseeker på vattnet.
Vart brukar du själv hålla hus? Om du vill ha tips på spots, skicka då gärna ett meddelande till mig, så ska jag förse dig med en spotbeskrivning där i princip alla nämnvärda surfställen runt tätorten finns med.
-
http://0108dev.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=278286&page=&view=&sb=5&o=&fpart=all&vc=1
Här hittar du den info du behöver.
-
Ding eller Epoxikitt är enbart för väldigt provisoriska lagningar. Vatten tränger snart in under massan och kan förstöra brädan. Slipa ner lite, lägg två-tre lager väv och epoxy, slipa och lacka sedan med vanlig hobby-sprayfärg. Maskera och återskapa dekor och ”halkskyddskanten”. Är det en enkel skada längs kanten på brädan av typen som uppstår då man smäller i med masten är det inga som helst problem att få till ett estetiskt tilltalande resultat.
Svårare skador, typ helt knäckt nos eller liknande gör man bäst att lämna in hos CLS i Varberg när det gäller en så ny och dyr bräda. Då är man i princip garanterad ett nära nog perfekt resultat.
-
Epoxy kostar mellan 300 och 500 kr kilot ungefär. Ett kilo räcker vädligt länge för små lagningar. Glasfiberväv kostar inte många kronor för en så liten lagning. Det är iofs lika bra att handla en rejäl bit så har man till kommande reparationer också. Precis som nämnts ovan är det lättare att jobba med tunn väv. Jag brukar köpa av Uffe på CLS i Varberg. Då vet man att man får rätt prylar och han är inte speciellt dyr när det gäller epoxy (350kr/kg har jag för mig att han tog förra sommaren). En burk microballonger/spackelpulver kan vara bra att ha om man missar lite i jämnheten i ytan. Det blandar man med epoxyn för att ge en mer spackelliknande konsistens.
I nödfall går det att laminera med vanligt ”järnhandels”-långsamhärdande epoxy, typ Araldit Professional eller liknande. Det går att värma lätt för att få till en lättflytande konsistens. Det kostar väl en dryg femtiolapp för ett set tuber och räcker nog till en reparation av den här storleken. Snabbepoxy är lönlöst. Det är alldeles för tjockt för att väta upp väven och det är svårt att hinna med att placera väven innan det härdar.
-
Jahaja… Nog kan man fortfarande lita på brisen på Öland. Runt 8 som max räcker iaf till stora freestyleprylar. Med lite mer kraft i den sydliga grundvinden lär det bli helt godkänt tryck där dom närmaste dagarna.
-
Det ska bli extremt intressant att se vad som händer på Haga Park idag. Vinden har legat på svag SW hela morgonen och det är varmt som i en kokande kittel. Undrar om det är tillräckligt kallt i vattnet fortfarande för att det ska kunna bli en riktig rullebris.
-
Jag brukar göra enligt följande. Jag vet inte om det är teoretiskt riktigt, men det har hittills varje gång resulterat i en lagning som har hållt lika bra som brädan i övrigt.
Skär försiktigt bort det kexade lamineringsmaterialet och känn efter om kärnan är ihoptryckt. Är den inte det gå direkt till (A).
Om skummet är kompressionsskadat skär du ut det skadade så att du får ett okomplext format hål. Gör sedan en bit av något ganska hårt kärnmaterial av plastskum (lättare att få till hållbarheten då tycker jag och viktskillnaden blir försumbar på en så liten lagning). Se till att den nya biten passar bra i hålet. Klipp sedan till en tunn glasfiberduk stor nog att den klär in biten. Kladda på epoxy på biten och glasfiberduken. Tryck sedan ner kärnbiten så att du pressar ner glasfibern i hålet. Nu får du en bärande bädd under lagningen när det har härdat.
När allt härdat ut skär du bort överblivet nytt kärnmaterial och härdad glasfiber i höjd med brädan.
(A). Slipa ner däcket så pass mycket att du får plats med tre-fyra lager med glasfiber. Du måste slipa minst 5 cm extra runt skadan och det ska bli svagt ”sluttande” kanter upp till det orörda hela däcket. Lägg sedan tre eller fyra lager glasfiber och börja med en bit som nästan täcker hela skadan. Ta sedan en lite mindre och till sist en som bara lätt överlappar det ursprungliga hålet. Jag tycker det är enklast att klippa till duken och sen lägga den på en platt yta täckt med gladpack/plastfilm. Mätta fibern och lyft sen hela filmen och lägg på plats.
Med lite känsla har du efter härdning en yta som är i stort sett i form med orginalytan. Lacka över allt en extra gång med ett tunt lager epoxy och slipa till det så att det blir snyggt. Undvik att rugga upp fiber. Om du gör det ändå får du lacka ytterligare en gång och ännu tunnare för att undvika påbyggnad i höjdled.
Spraya sedan allt i brädans huvudfärg. Låt torka, maskera och återskapa därefter dekor.
Egentligen ska man väl använda kolfiber till en kolfiberskada, men jag brukar alltid använda glasfiber och det har hållt bra. Sitter skadan någonstans där du står med fötterna kan det krävas ytterligare några lager fiber för att det ska hålla, alternativt fiber på kärnan, sen distansmaterial och över det tre-fem lager fiber.
-
Svag nordostlig grundvind som sen rätas upp och styrs in i viken tycker jag är de säkraste förutsättningarna för tryck i brisen i Bråviken (konstigt nog). Just nu blåser det iaf NO i Västervik där jag är nu, så det borde vara läge för runt 7.5-drag idag framåt halv två i Bråviken om vinden ligger på samma grund som här. Ofta lönar det sig att åka lite längre ut än till klubbens surfstrand vid Getå. Det har hänt flera gånger att man åker ner där och kollar och de flesta seglar 8.0-9.0 i lite lätt offshore. Åker man ut till…hmmm… oklart vad det heter, men det finns ett spot där vägen går jättenära vattnet precis innan en vik med en liten småbåtshamn, kan man få segla 6.0 istället. Det har nog hänt ett tiotal gånger totalt sett för min del. Man riggar innanför vägen och bär sedan grejorna över vägen och ner i vattnet.
