Forumsvar skapade

Sida 18 av 35
  • martin

    Medlem
    1 december, 2004 vid 23:12 som svar på: offtopic Men bota förskylning /influensa ??

    Jag kan instämma med Diil om Echinaceas effekt. Jag brukar aldrig använda varken naturläkemedel eller vanliga diton, men Echinacean fungerar verkligen bra på mig med. Det har hänt ett flertal tillfällen att jag har känt att nu är förkylningen verkligen på gång. Värk i kroppen och allmänt dåsig. Jag hade utan tvekan vaknat upp sjuk dagen efter känns det som. Ner med ett par droppar Echinacea och eventuellt komplettera med några klyftor vitlök. Några gånger har jag då vaknat dagen efter och blivit så himla förvånad över att man känner sig helt fräsch (förutom lite vitlöksdoft då kanske). Sägas bör också kanske att jag testade koncentratet med en klart skeptisk inställning efter att min bror försökte övertyga mig om att det fungerade. Jag hävdade bestämt att det bara var placeboeffekt, men efter ett par omgångar fanns det inte mycket att snacka om. Det funkar helt enkelt.

  • martin

    Medlem
    28 oktober, 2004 vid 10:30 som svar på: Hur många kitare är vi nu 2005?

    139
    Martin, Norrköping
    Slingshot, Gaastra

  • martin

    Medlem
    14 oktober, 2004 vid 08:16 som svar på: Varför öljett på mina vågsegel?

    Jag tycker det är mycket bättre med bara öljett. Har man en nedhalskrok med block på förlängaren och ett långt nedhalssnöre behöver man ju aldrig trä om något. Bara att kroka i och dra ner. I dessa tider där det snackas om minimerad riggtid borde den minut man tjänar på att slippa trä värderas högre. NP:s block fungerar sådär tycker jag. Det händer ganska ofta att tampen hoppar över till fel spår eller att man efter att ha dragit nedhalet en bit kommer på att det är nåt som är felträtt och då är det ju bara att börja om.

  • martin

    Medlem
    7 oktober, 2004 vid 08:27 som svar på: Luftskruv – inte på alla brädor??

    X-Ray är en termoform-bräda och de har (vad jag vet) ibland ingen luftskruv. Antagligen är materialet lite mjukare och klarar av att flexa vid tryckskillnader till skillnad mot sandwichbrädor i kolfiberlaminat.

  • martin

    Medlem
    20 september, 2004 vid 17:06 som svar på: En missförstådd sport

    En annan vanlig variant på kommentar som iaf jag har råkat ut för många gånger är:
    ”Vindsurfing? Du får akta dig så att det inte blir som för den där Stig-Helmer i sällskapsresan, hohoho. Han kunde ju inte vända och bli hämtad med båt halvvägs till Gotland, hoho”

  • martin

    Medlem
    8 september, 2004 vid 08:18 som svar på: Limmets namn

    Pattex heter limmet

  • martin

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 13:17 som svar på: Starta kiten?

    Precis som Durban säger är det säkrare att använda en femte lina i framtuben om man ska använda den till att starta själv. Nackdelen jämfört med den i animeringen visade bakkantsmonteringen är att det kräver lite mer vind och att det inte fungerar lika bra på snö då friktionen mot underlaget iaf gör att min gamla SS Fuel lätt tippar ner på framtuben igen när man väl har vänt på den och den är påväg ut i fönstrets kant. Jag tycker inte att det är några större problem med att starta draken i powerzone med en femte lina om man bara går ut i vattnet först och ser till att det är gott om plats neråt i vind. Det är en ganska lättkontrollerad och kort (ungefär en halv linlängd), om än kraftig släpning i de vindar där man har nytta av systemet. Med lite övning kan man använda rycket till att komma upp i planing. Har man bra tryck eller är på gränsen till överriggad bör man låta backvarianten av femtelinan vila och istället göra en vanlig återstart, men det är ju inte svårt i bra vind.

  • martin

    Medlem
    20 augusti, 2004 vid 09:03 som svar på: Västervik lör-sön!

    Jag kommer att hålla på och flytta in i en ny lägenhet i Norrköping i helgen, så det är mkt tveksamt att jag dyker upp. Kanske på söndag.

    Jag var f.ö ute på Horn igår. Det var lite på gränsen vindmässigt och man planade bara till och från med 6.6. Några kommunalarbetare höll på och klippte gräs runt parkeringen, så jag åkte hem och hämtade röjsåg och reflexväst och satte igång att röja lite där man riggar och går ner till vattnet. Lika bra att passa på när folk tror att det är kommunen som är ute och sågar. Nu ska det nog hålla sig öppet där ett tag.

  • martin

    Medlem
    17 augusti, 2004 vid 16:59 som svar på: Hur gör man om man är Ensamvarg ?

    Jag kör ofta själv och det har inte vållat några problem ännu. Om jag är ensam använder jag två olika tekniker för att starta draken beroende på hur stranden ser ut. Det låter ju som att du kommer att köra mest på ostkusten och där är man ju inte bortskämd med stora öppna sandstränder.

    Om man kör på sandstrand gör jag som de flesta andra och viker in en rejäl bit av den ena änden och lägger på sand. Det är ändå inte helt enkelt att göra en sån start tycker jag. Om det strular lite så hamnar draken lätt i fel position och lyfter inte och då står man där med drag i bommen och en drake på land som riskerar att skadas. Oftast går det bra dock. Man får passa sig som nybörjare när det gäller vinkeln på starten. Det kan kännas som att det dåligt drag i draken när den är vikt och det är då lätt att göra misstaget att gå upp lite mot vinden för att få den att lyfta. Följden blir ett jädra ryck och släpning en bit. För att vara något säkrare kan man om vindriktningen och sjögräsläget tillåter lägga draken på land och sen gå ut i vattnet med bommen och starta därifrån. Då blir man iaf släpad i vattnet om något går snett och det är klart snällare.

    Den andra varianten på start känns säkrare tycker jag och har aldrig strulat. Där jag kör mest är det gräsmatta ända ner till vattnet och ganska smalt med utrymme mellan några träd och vass, så det är klart riskfyllt att starta med en sandpåse som någon nämnde som metod. Istället lägger jag ut grejorna med bommen nära vattnet och linorna i 90 graders vinkel inåt land. Sen tar jag draken och går i en u-form så att linorna bildar ett u tills man kommer fram till bommen. Efter det tar jag bommen i ena handen och håller bra koll på den så att man inte trasslar till något. Draken tar jag med den andra näven och sen är det bara att lungt gå eller simma en bit ut. Efter att ha kollat leachen en extra gång släpper man draken så att den vrider sig runt och seglar neråt i vind samtidigt som man drar sig lite i sidled åt andra hållet för att vara säker på att linorna inte trasslar sig. Se till att draken tar ”rätt” väg runt så att säga så att den inte voltar runt sin egen axel tex. Oftast seglar den snällt neråt i vind bara om man släpper den i rätt position.

    När linorna väl är sträckta gör man en vanlig vattenstart och sen är man redo att köra. Det enda potentiella problemet när man gör så här är att linorna fastnar i något när man går ut, men då har man ju full koll på draken så det är ingen risk att det händer nåt, men det kan ju bli lite bök. Det har inte hänt en enda gång hittills på gräsmattan iaf, men är det stenstrand vetifasen om det går. Det är ju ingen användbar teknik heller om det är sjögräs i vattnet, för då blir ju linorna fulla med skit. Lite gräsgrejor är dock inga problem att pumpa bort när man väl har fått upp draken.

    Jag tycker nästan att det är svårare att landa draken själv än att starta den, eftersom den trots att man aktiverar säkerhetssystemet kan bete sig lite konstigt och flaxa runt en hel del. Det gäller i alla fall min gamla Slingshot som har ett traditionellt säkerhetssystem där draken ”fälls ut” raklång genom att bommen åker upp längs den ena linan. Är det lite snålt med utrymme på stranden lägger jag oftast ner grejorna en bit ut i vattnet och simmar sen in med draken. Så länge det inte blåser alltför mycket fungerar det bra att hala in draken genom att dra i det ena linparet eller en av linorna. Blåser det mer än 7-8 m/s känns det lite riskabelt att hålla i dom tunna linorna samtidigt som draken lever sitt eget liv och snor sig runt som en sleta i änden på linan. På min spot kan man sådana bra dagar vanligen köra in i nån vik eller nåt sånt och droppa ner kiten i lä och sen gå tillbaka istället. Att försöka sig på att landa draken på land är inget som jag skulle göra iaf om det inte rör sig om en stor folktom sandstrand eller liknande. Speciellt när man är ny i sporten är det lätt att göra felbedömningar rörande hur draken kommer att bete sig i start och landningsögonblicken.

    Visst är det jättebra att gå en kurs, men det är knappast enkelt att boka in en sån när man befinner sig på ostkusten. Är man bara VÄLDIGT respektfull och tar det lungt i början kan man allt lära sig själv. Ge dig inte ut i vindar mer än 3-4 sekundmeter innan du känner att du har full koll på hur draken reagerar. Jag gick ingen kurs utan lärde mig själv genom att läsa en massa på nätet, kolla filmer och ta hjälp av några assisterande kompisar. Vi var verkligen noga med att inte ta några risker i början och hade full respekt för grejorna. Börjar vinden öka en aning så ta ner draken direkt och vänta och se hur det fortlöper. Hellre att man får stå över en timmes träning än att man riskerar att råka ut för en olycka. Om du inte lyckas komma igång under hösten rekommenderar jag dig att testa att åka skidor efter draken framåt i vintern på nån stor sjö. Då kan man köra i kanske 2 m/s och lära sig tekniken väldigt riskfritt.

  • martin

    Medlem
    16 augusti, 2004 vid 22:49 som svar på: Starboard 2005 dyker upp under dagen…

    Med tanke på bilden är det nog kört för Speedjanne att argumentera med termen ”oanvänd” vid återköp smile.gif

  • martin

    Medlem
    16 augusti, 2004 vid 22:46 som svar på: Här kommer en till nybörjarfråga……..

    Jag tror nog att du ska välja en något större bräda. Jag lärde mig iofs på en 103-liters freeride (Mistral Screamer -90) för ett tiotal år sedan och det gick ju bevisligen, men det var väldigt vingligt i början. Dagens brädor har fått några extra centimeter på bredden, men alla brädor i 100-litersklassen är fortfarande rätt små och ranka brädor för en nybörjare, även i din relativt lätta viktklass. En nyare freeride eller freestyle nånstans runt 115-120 liter tror jag skulle passa för dig. Den största Fanatic Skate från -01-02 kanske. Eller en Mistral Score 111. Det är för att förtydliga två populära stora freestyles. Nånting i den storleks- egenskapsklassen är ett utmanade, men säkerligen bra val. Går du på freeridekategorin har du ett väldigt stort utbud att välja mellan.

    Ditt perfekta brädval beror också mycket på var du seglar. Är vinden vanligen byig och/eller kommer du att segla inomskärs? I så fall är det ingen dum idé att köpa en något större bräda som är enklare att köra på mellan byarna. Du kommer då iofs att behöva komplettera med en mindre sen när det börjar lossna. Att redan nu börja fundera på en tvåbrädorslösning är kanske inte så lockande med tanke på ekonomiska aspekter, men det är väldigt få vindsurfare som klarar sig på enbart en bräda.

    Är det förresten den gamle Kil-bågskytten Ottosson som har hittat in i vindsurfingens värld?

  • martin

    Medlem
    12 augusti, 2004 vid 08:20 som svar på: Limma gjutskarv?

    Lägg brädan i solen så att den blir rejält varm. Droppa sedan på ganska rikligt med cyanoakrylatlim på problemstället. Ta inte för lite, för då härdar ju limmet på några sekunder. Bär sedan snabbt in brädan i en källare eller liknande för att få den att kallna lite. Då dras limmet in i skarven och härdar.

    Alternativet är att använda epoxy. Skadan liknar till arten en delaminering av ett par skidor och det har jag lagat många gånger med lyckat resultat. Att kladda på vanlig snabbepoxy är lönlöst, dels eftersom epoxy fäster väldigt dåligt på den ASA-plast som används som ytskikt på brädor med gjutskarv och dels på grund av att snabbeppan är för trögflytande för att leta sig ner i trånga utrymmen. Du måste få in limmet i sprickan. Använd långsamt härdande lim som man kan värma upp till ca 70-80 grader och då få en lättflytande konsistens. Vill du slippa köpa dyra storpack med båt/surfepoxy fungerar tex Araldit Professional som finns i småtuber. Lägg på lim och värm försiktigt med hårtork eller liknande tills att det börjar rinna ner i sprickan. Jobba på tills du någorlunda har mättat hålet.

  • martin

    Medlem
    19 juli, 2004 vid 08:49 som svar på: lim till våtdräkt

    Om det är Black Witch du menar (brukar säljas av dykbutiker) så bör du tänka på att det endast är till för att sammanfoga två ytor, tex en sprucken söm. Det funkar inte att fylla ut skador med det. Om materialet börjar bli trött i knäna tycker jag att det bästa alternativet är att lägga på ett extra lager tunn neopren. Det bästa är om du har en gammal 2mm:s-dräkt som är trasig. Det går alltid att hitta några partier med bra material. Limma sedan dit biten med Rigo eller liknande lättflytande kontaktlim. Vill du vara extra noga kan du ju också sy fast lappen runt om och sedan täta med mer lim.

    Liquisole funkar annars att tillfälligt fixa till skador. Se då bara till att inte lägga på för tjockt lager. Då blir lagningen stel, vilket inte passar så bra just på knäna. Man ska också försöka ”tona ut” Liquisolen steglöst i kanten på lagningen för att undvika att neoprenet spricker längs limkanten.

  • martin

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 13:14 som svar på: Ny Bladder (strutar) ?

    Är det nån som vet om det funkar att sätta i en helt rak cylinderformad bladder i LE?

    Jag hittade nämligen en rulle med plasttub i lätt material som man kan kapa i rätt längd och sedan försluta med tex Liedl-svetsen. Diametern stämmer i princip exakt med den tjockaste delen av LE, men det blir ju rätt mycket material över i ändarna.

    Man kan ju ganska enkelt göra en något avsmalnande form, men det vore ju smidigt om man inte behövde mecka med det. Frågan är bara om den behöver vara C-formad? Är det risk för att draken spricker i LE om man testar en för stor bladder?

  • martin

    Medlem
    13 juli, 2004 vid 13:04 som svar på: Retro!

    Jag har fasen haft precis en sån utrustning. Den fungerade prima att kryssa runt på i insjön vid sommarstugan i slutet på 80-talet när jag var runt tio år. Det kördes även till föräldrarnas stora fasa rejäla långseglingar i Västerviks skärgård. Ojoj, vad långt ut man var när man seglade från Lysingsbadet och ut runt Västerbådans fyr. Hetaste tricket med den brädan var att ställa sig nästan längst bak (vilket innebär väldigt långt bak på en 380…) och trycka runt ett riktigt slammer-slag på en femöring. Enda användningsområdet för en sådan bräda idag är väl som förstadagsbräda och kanske som nybörjarbräda den första månaden i byiga insjö/innerskärgårdsspots.

Sida 18 av 35
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications