martin
Forumsvar skapade
-
Jag vet inte om det finns orginal-noskydd till alla JP-brädor. Kan tänka mig att det inte finns till vågbrädorna tex. På Haga såg jag iaf i helgen en Freestyle 103 -03 med formanpassat glasfiberskydd.
-
Just till JP finns det ju fabriksgjorda nosskydd i glasfiber som tom är grafikmässigt anpassade efter brädan. Antagligen är det främst till för uthyrningsfirmor, men det borde ju gå att beställa från SP. Haga Parks urhyrning tex har noskydd på några av deras JP-brädor.
-
Min brorsa lämnade in en nästan identisk skada till Uffe Larsson i Varberg för reparation. Det kostade 1800 varav hemförsäkringen täckte 1000kr (självrisk 800). Inte speciellt billigt, men resultatet kan sammanfattas ganska enkelt: Fullständigt makalöst snyggt gjort.
Vet man om skadan kan man ana sig till en svag toning i orginalfärgen i vissa vinklar, men det är så pass bra att man skulle kunna sälja brädan utan att köparen någonsin ens skulle misstänka att den är lagad. Är brädan någorlunda ny kan det ju vara värt en tusing att få det bra gjort. Nackdelen är väntetiden. Det tog ju ett par veckor och man kan ju redan innan räkna ut att det är just då det blåser som bäst.
-
Som komplement till Technon funkar det säkert prima med en hundralitare. Har du tänkt att ersätta din stora bräda kommer det innebära väldigt mycket färre surfdagar.
-
Borde ju gå att lösa med en symaskin om man inte är alltför noga med resultatet. Förstärk med spinnakertejp och sy över ett par gånger fram och tillbaka. Akta dig bara för att sy längre in i fickan än den gamla sömmen bara. Några mm in kan man säkert köra, men inte mer.
Trådval, sömtyp och sådana tekniska detaljer överlåter jag åt nån som vet bättre.
-
För bästa resultat skulle jag vilja föreslå följande:
1. Limma ihop sprickan med liquisole eller kontaktlim och använd sparsamt med lim, men tillräckligt för att hålla ihop skarven. Maskera med tejp för att inte kladda och för att hålla på plats.
2. Låt torka och sy ihop längs skarven med nål och tråd.
3. Lägg på ett lager Liquisole över för att täta och förstärka på in- och utsida enligt ovanstående tips.När du limmar våtdräkter med liquisole MÅSTE du tunna ut limskiktet steglöst i kanterna av limytan. Om man bara kladdar på tjockt med lim runt och i skadan kommer dräkten garanterat spricka längs kanten på limmet efter ett tag. Detta eftersom neoprenet är mycket mer flexibelt än sullimmet. Dräkten mattas snabbt ut i materialet och det kommer att spricka runt om limfogen.
-
5-56 eller annan rostlösare borde väl fungera. Spreja på och låt ligga ett tag och dra lite, spreja på mer och vänta osv
-
Det funkar med vanlig epoxy också tycker jag. Tex Biltemas Snabbepoxy är bra. Se bara till att måla över lagningen med nån lämplig färg (spray är enklast) för att täta porerna och förhindra uv-skador på limmet. Detta gäller speciellt om du använder ding. Annars kryper snart vattnet in under lagningen.
-
Även en blind höna hade nog kunnat komma upp med gissningen att det är ett onshoreanpassat vågsegel med tanke på namnet…
-
Jag bytte min 140-liters storbräda med 7.5 och 9.0 till en 14 kvm kite förra sommaren och det är inget jag ångrar. Jag kommer igång tidigare med den draken än vad jag gjorde med 9.0 och min 70cm breda bräda. Jag uppskattar att jag planar vid nånstans runt 4-4,5 m/s med min nuvarande 164 hemmabyggda twintip. Nån sekundmeter till och det är bra tryck och lätt att ta höjd. Jag har nu inhandlat en 156 TT och hoppas att den ska passa som enda bräda den här säsongen. Jag väger 75 kg och kitar mest på ostkusten. Här är det ofta byigt och det är lättare att hantera vindhål med lite mer storlek under fötterna. För dig som ska köra på västkusten går det nog att gå ner lite i storlek. En Fanatic Joyrider 144 tex hade nog varit perfekt.
Min största vindsurfbräda är i år en 95-liters freestyle och 6.6. En väldigt stor fördel med kite när det gäller lättvindsdagar för mig som bor i lägenhet är att det är jädrigt mycket smidigare att ta kite-kittet under armen än att bära ner en 70cm bred widestyle med 9.0:an (och lång bom och 490-mast och…) från 4:e våningen utan hiss. Det är ju inte en gång man har bökat fram alla vindsurfgrejor, packat på bilen och dragit ut för att konstatera att vinden har mojnat.
Hade jag köpt kiten nu hade jag nog gått på en 16 kvm om jag skulle ha en drake. Ett alternativ när det gäller bräda är att köpa en begagnad billig stor twintip runt 165 och sen använda den tills att man känner att den är för stor. Sen kan man ju sälja den eller använda den som lättvindsbräda. Jag tyckte det var rätt obehagligt med mycket tryck i draken i början och det känns bra att kunna vara ute och testa i lite snällare vindar, vilket man kan göra om man har en stor bräda. Jag byggde en enkel bräda i plywood som fungerade utmärkt dom första gångerna (förutom att den delaminerade…).
-
Mitt favoritsegel är Soul 5.8 på min freestyle (95l) och 5.3 på min 76-liters vågis. Kör 6.6, 5.8, 5.3, 4.7, 4.0. 6.6:an används såklart mest. 4.7 och speciellt 4.0 har jag bara använt ett fåtal gånger, trots att jag har haft dom seglen i tre år.
-
På bilderna på Norths 5th Element ser det ju ut som att det är tre linor ner i ett V 13 meter från kiten. Sen EN lina ner till bommen. Den linan fungerar både som depower och som ”femte”, vilket borde göra att det snarare blir mindre pill nere vid bommen.
Stämmer detta? -
Mekonomen tar 2600:- för en kopplingssats till min buss. Störigt dyrt. Sen måste man tydligen plocka ur motorn för att kunna byta skiten också. Lär ramla iväg rätt bra i kostnad för arbete och det är ju rätt svårt att göra det själv när det börjar krävas motorlyft. 1400 kostar enbart lameller iofs. Det kan ju vara en lösning. Men inte ser det ljust ut för gamm-bussen inför sommaren.
-
Nej, det finns tyvärr ingen surfaffär i Norrköping. Sedan Alpin&Surfsport i Linköping stängde för gott för några år sedan är det dåligt med närliggande affärer.
