martin
Forumsvar skapade
-
För många år sedan fanns det en reparationspryl för US-fenor som hade pajat i framtappen. Det var en metalltapp med gänga som man skruvade in i fenan efter att ha filat bort resterna av den trasiga delen. Jag lagade en fena med en sån reservtapp och den höll mkt bra. Det var iofs en gammal fena i ”Bic Fönsterfena”-material. Det kanske är svårare med en G10.
-
Sailboards Tarifa Wave 255. Lös. Djävligt lös.
-
På http://www.kitesurf.nu finns iaf en liten lista med för- och nackdelar med foils och inflatable: http://www.kitesurf.nu/html/read/article.cfm?id=62&uuid=C8FFC8D5-E896-4D90-BD3582BD065A463E
En klar fördel med foil så här i vintertider tycker jag är att man kan köra med den på snö eller is i minusgrader utan att den riskerar att paja pga kylan. Jag har en Slingshot fuel 14 (inf) som jag har åkt en del med på snö och det känns som att innerblåsorna inte mår vidare bra om temperaturen kryper under ett par minusgrader.
-
Torrdräkten Pyro som Dacon.biz säljer verkar vara bra. Antagligen kan man få den rätt varm om man har underställ plus kläder under. Samtidigt ser den smidigare ut än gamla jolledräkter av Rukka-typ. Tyvärr kostar den ju en hel del, men har man gott om pengar så är det säkert ett bra val.
-
Shane McConkeys Spatula finns i verkligheten. Jag har själv sneglat på ett par som stog på Alpingaraget i Sthlm. Skärningen är dock inte så radikal som den har sett ut på några bilder där skidorna mer påminner om en surfbräda. Skidan är snarare helt rak och smalnar av lite i bakänden. Spannet har jag ingen uppfattning om, men det kan inte vara helt befängt med negativt spann om man gör en skida som enbart är gjord för att åka lössnö.
När det gäller bilden på seglet tycker jag att den ser manipulerad ut. Böjen på de uppblåsbara lattorna verkar inte riktigt överrensstämma med utseendet på mastfickan, men man kan ju ta fel. -
Lite slalomsegling på Grönhögen en dag i augusti då vågorna inte behagade rulla in:
-
Mistral Screamer lanserades -89 som en av de första freeridebrädorna (även om termen givetvis inte användes då) och blev en stor succé. Den tillverkades fram till -94 eller -95 med i stort sett samma form, dvs utpräglad icke-nonose. De ändrade med tiden fenboxen till power och flyttade bak mastfoten för att hänga med seglens utveckling. Brädan är snäll att segla och är mkt lättgippad (i allafall i jämförelse med samtida div wc-replikor).
Liksom flera Mistralmodeller fram till -95 finns Screamern både med standardmastskena och med Mistrals egen skena som ger flyttbar fästpunkt under segling. Har du bara tappen till den senare kan du ju använda vilket system som helst till den. Men det är mindre meck med en standardskena och det är väl därför som alla tillverkare har släppt den flyttbara varianten.
Stroppar och powerboxfena till en -97:a passar garanterat. -
Jag brukar skicka med Fraktarna via Bussgods till sannerligen humana priser. De använder dock två olika prislistor så man får se upp lite. En för volym och en för vikt. Stora paket prissätts vanligen med volym, men snackar man lite får man priset efter vikt istället. Då blir det billigt, tex betalade jag senast 120 kr för att skicka en rejält inpackad 280-bräda+ett segel 50 mil och 70 spänn för en bom och två segel. Då ingår hemkörning fram till mottagarens dörr.
-
Kör man med vanliga våtskor? Tar dräkten slut ovanför foten eller finns det någon form av sko inbyggd?
-
På utsidan av Öland, strax söder om norra udden. En bra bit från Gävle mao.
-
Sätt dit tre bommar hårt på varje sida om skarven. Se till att bommarna på överdelen inte sitter över den del där masten är dubbel. Sedan är det bara att vrida isär masten.
-
Köp ett begagnat camberfritt segel i storlek runt 7.0. Lämpliga segel är Simmer Zero5, NP Supersonic, Supernova, Gaastra Charger och liknande. Du kan hitta -99-00-segel i den kategorin för 1500kr. Det är mkt lättare att hantera än ditt tunga racesegel. I torrt tillstånd är viktskillnaden nog inte så stor, men när du har låtit seglet ligga i vattnet ett tag efter ett fall är skillnaden enorm. Det är bara att fundera på hur många liter vatten som får plats i din nuvarande mastficka och jämföra det med ett nyare, camberfritt segel. Gamla racesegel är gjorda för att kunna seglas i så mycket vind som möjligt istället för att plana tidigt. Därför kommer du plana mkt tidigare med ett modernt 7.0. Det kommer att ge dig fler kvalitetstimmar på vattnet. Hoppet mellan 7.0 och 5.0 är kanske lite väl stort, men det funkar ändå bra om du har tänkt att ha två segel. Köp inte under 6.5 om du inte har tänkt att komplettera med ytterligare ett större segel senare.
-
Du kan skicka brädan på lastbil med Fraktarna som samarbetar med Bussgods. Här i Västervik är det iaf bara att gå ner till Bussgods och lämna in brädan så ser dom till att den åker med Fraktarna. Jag har skickat brädor från den terminalen tre gånger och det har kostat mellan 100 och 125 kr till bla Malmö och Göteborg (inkl hemkörning till mottagarens dörr). Förra veckan skickade jag en bom och en stor boardbag i ett paket till Stockholm för 68 kr. Klart överkomligt. Hos Posten lär du få betala nästan tre gånger så mkt.
-
Vilken tur att du fick med att du bytt segel, Voodoo! Trodde för ett ögonblick att du fortfarande åkte runt med dina gamla 02-prylar. Puuh.
Eller också skiter jag i att du bytt Disco mot Superstar. Vet inte riktigt.
