martin
Forumsvar skapade
-
Eftersom du väger så pass lite skulle jag råda dig att satsa på en bräda med strax över hundra liter. Går du upp mer i storlek kommer du inte kunna hantera den när det drar på lite. Lämpliga modeller är Mistral Screamer(II) 278, F2 Axxis 278, Bic Veloce 278 och liknande. De är relativt hållbara och går att segla i mycket skiftande förhållanden om man byter fena och segel. Iofs kan du säkert också hitta lite nyare brädor tex Mistral Flow 276 för bara lite mer pengar. Valet beror mycket på var du har tänkt segla också. Kommer du köra mest på Ostkusten? Västkusten? Öland? Eller kanske någon insjö till att börja med?
När det gäller riggen kan du köpa i princip vad som helst från -96 och framåt förutom rena racegrejor. Undvik segel med mer än två cambers. Försök hitta någon som säljer ett komplett riggpaket med mast, bom och mastfot. Annars blir det dyrt att komplettera i efterhand.
-
martin
Medlem15 december, 2001 vid 10:50 som svar på: Är det nån som vet nått om PASPORT existens???PA har slutat sälja grejor. Det finns fortfarande kvar lite prylar i något lager nånstans, men butiken är tillsvidare stängd. PA jobbar istället för tillfället bla med att utveckla en ny typ av fenbox för formula där fenan går att höja och sänka mellan två förinställda lägen.
PA har alltid varit lite speciell när det gäller sättet att hantera beställningar… Men å andra sidan kan man ibland få erbjudanden som saknar motstycke.
-
En större fena gör det i alla fall lättare att plana tidigt. Skillnaden mellan en 46:a svept och en 50 race är inte så stor om man kör halvvind/slör och pumpar upp brädan i planing. Men på kryssen går 50:an mycket bättre. Det går fortare och man kan ta mer höjd med mindre ansträngning.
Jag tror att det är en chansning rent hållbarhetsmässigt att sätta i en fena över 50cm i en trimbox. Jag har självt sett då boxen (plus halva botten) slets ur brädan på en Fanatic. Iofs lär du inte kunna få tag i något större i alla fall.
Technon är ju bara 69 bred och tar inte så stora segel. Slänger du på en 11.0:a eller kanske ännu större kommer den att protestera genom att gå på tvären och det kommer definitivt inte bli någon balans i paketet (jag har inte testat, men jag antar att det blir så). Du kommer inte att plana tidigare.
Det finns många som säljer 50-fenor till trimbox. Exempelvis finns det en 50cm:s Select i det vanliga ”Booster Kit”-paketet som de flesta Bic-handlare har. -
Jag har kör Technon med ett NP Supersonic 9.0 som största segel. Det fungerar utmärkt, även om det seglet har ett ganska smalt vindregister. Till det seglet använder jag en 50 cm:s Select TeamZero. Det är en väldig skillnad på höjdtagning och fart på kryssen med den fenan jämfört med orginalen (46cm svept). Jag tror inte det lönar sig att gå över 9.0 i storlek. Dessutom är nog runt 50cm det största man vågar testa i en trimbox.
-
Det borde inte vara några som helst problem. En bräda plus rigg från -97-98 ligger i den prisklassen
-
Det finns väl inget som säger att man måste testa brädorna i något fjärran land med perfekta förhållanden. För min del tycker jag att det skulle vara mkt mer intressant om brädorna testades i Sverige i sådana förhållanden som råder här. Visst skulle det kanske inte gå att rättvist testa vågbrädor utan att vänta i veckor på rätt förhållanden, men freestylebrädor och större skulle man ju kunna testa på Haga eller någon annanstans. Det behöver ju inte heller vara några kompletta test med tiotals brädor från alla tillverkare. Om man kör ett test med tex några uthyrningsbrädor och kanske någon sponsrad seglares bräda så bör man väl kunna presentera iaf en fem-sex brädor i ett test. Hittar man rätt testare som kan beskriva väl i ord hur olika brädor beter sig på vattnet plus lite för- och eftersnack om designtrender och kommande brädor + konkurrerande märkens alternativ som inte finns med i testet osv, så blir det antagligen en mkt läsvärd artikel som inte kostar mkt att producera.
-
Det står på förpackningen att man kan ta bort och sätta dit den utan skador. Det är nog dock som med all typ av tejp att man inte bör ha den på för länge om man vill undvika skador på underlaget. Jag har haft den på brädan i lite över en månad och än så länge släpper den snällt utan att dra med sig något halkskydd eller färg. Jag ska dock flytta över tejpen till en bit gladpack när jag stoppar undan brädan för vintern. Annars sitter den säkert som berget när brädan plockas fram i april.
-
Den finns exempelvis på Skeppsfourneringen (Watski) i Norrköping. Billig är den dock inte. 22 kr/m eller 99kr för en 5m-rulle med 32 mm bred tape. Det finns även en smalare variant (20mm) för 59kr/4m.
Vanlig svart halksyddstejp är billigast på Biltema (15kr/3m-rulle).
-
Jag har sedan i somras kört med en Loop C20 430 och jag är väldigt nöjd. Jag hade inte råd med en dyrare mast utan köpte en C20 som kostade strax under tusenlappen. Jag har själv tidigare seglat med en 4-5 år gammal Fiberspar 30% och en NP C15 från -97. Gun-masten är mycket bättre än de i alla fall och fungerar bra till mina segel (Naish -00).
-
PA-Sport i Lidköping har några Mistral SLE Slalom som Rappe har kört med. Det var en kille i stan som köpte en sådan och han kör typ dubbelt så fort som den som seglar näst snabbast. Rappe-SLE:n är byggd i kolfiber och är riktigt lätt (under 5kg, säkert). Man får passa sig så att den inte blåser iväg när den ligger på stranden.
-
Ett enkelt sätt att hitta rätt placering av hängseletamparna är att gå efter hur mycket drag man har i respektive hand. Kör en lång bog och känn efter i vilken arm du blir tröttast. Blir du mest trött i bakre handen så flyttar du bak tamparna och tvärtom.
En annan helt ovetenskaplig tumregel som brukar fungera för ovana seglare är att märka ut det ställe där du har linorna nu. Lossa sedan tamparna helt och sätt fast dom ca en dm bakom ditt märke… De allra flesta nybörjare har som sagt tamparna alldeles för långt fram.
-
Jag var ute i Bråviken vid Sandviken (Norrköping) ett par timmar på förmiddagen. Körde ett par vändor med 7,5 och 140-litersbräda, men det var lite för stort. Då testade jag att köra 7,5 race på min 95 liters freestyle. Det gick över förväntan kan jag säga. Inga problem med balansen i brädan och lätt att ta höjd. Efter några timmar var det dags att gå upp. Dock måste man ju först ta den obligatoriska sistavändan, eftersom vinden alltid ökar lite när man ska lämna vattnet. Så det var bara att fladdra iväg på en bog till. Självklart tar man en extra lång bog när det är den sista. Så även denna gång. Rakt över hela viken bort till Djurön. En gipp på det och sedan var det bara att med dämpad förtjusning konstatera att vinden inte längre var med i leken. TOTALPUNKA och hällregn… Och en härligt lång bog tillbaka till stranden. Det gick inte ens att avgöra från vilket håll det blåste.
Hmm. Efter att jag hade hade njutit av den härligt värmande böljan (minusgrader flera nätter i rad… hmm) i någon kvart behagade farbror vind att komma fram ur garderoben igen. Full fart mot den väntande bussen och på med ebern på fullt. Sammantaget en helt okej dag, men med ett något kyligt slut. -
Ser ut som en gammal klassisk Bic Fönster
-
Testa AHD FD77 med en 6.5:a. Med den är det verkligen enkelt att hålla farten genom gippen.
