Forumsvar skapade

Sida 28 av 35
  • martin

    Medlem
    6 augusti, 2001 vid 15:53 som svar på: Halkskydd Tiga 260…

    Köp en rulle halkskyddstejp på exempelvis Biltema och sätt dit rikligt med tejp på de ställen där man brukar trampa runt. Det blir kanske inte jättesnyggt med en schackrutig eller randig bräda, men det är en enkel lösning och greppet blir suveränt. Personligen tycker jag att det ser ännu värre ut med gulnad saltbeströdd epoxy.

  • martin

    Medlem
    1 augusti, 2001 vid 20:08 som svar på: laga segel

    Så länge skadan i huvudsak sitter i monofilmen och allt material finns kvar brukar det gå att laga själv. Jag tycker att märkduk (segelnummerduk) fungerar bäst. Den är väldigt stark och håller garanterat för de påfrestningar som en stor skada ger. Det snyggaste är annars givetvis att laga med självhäftande monofilm, men det brukar kosta betydligt mer än man tror och blir därmed oftast orimligt dyrt om man behöver en rejäl bit. Sitter revan längs en söm mellan monofilm och nylon, eller ännu värre längs en latta, blir det mycket svårare att få det att hålla. Då är nog ändå silvertejp det bästa alternativet. Den har lite mer kladdigt klister och fäster bättre på nylon. Det kan vara läge att komplettera med en rejäl bit märkduk över silvertejpen om det uppstår problem med hållbarheten. En stor reva i bomrutan håller däremot sällan om man lagar med silvertejp. Det blir inte tillräckligt stumt och tejpen glider när det blir drag i seglet.

  • martin

    Medlem
    28 juli, 2001 vid 23:15 som svar på: KNÄCKA MASTEN ??

    Nej.

  • martin

    Medlem
    28 juli, 2001 vid 14:20 som svar på: Hur får jag vattnet ur brädan??

    Om brädan vägde 7kg innan och nu ligger runt 13, så lär det vara vatten. Vad skulle det annars vara? Det kommer aldrig att gå att få bort så mycket vikt. 2 kanske 3 kg kan gå om du låter brädan ligga och torka riktigt länge. Det är nog bara att se sig om efter en annan bräda.

  • martin

    Medlem
    11 juli, 2001 vid 19:16 som svar på: Lättgippat medelvind

    Mistral Flow 276 (103 l) måste ligga bra till.
    Fast allra lättast att gippa är nog ändå Mistral Screamer från tidigt 90-tal. Mastfotens placering långt fram gör att det nästan är omöjligt att sjunka igenom i gippen.

  • martin

    Medlem
    7 juli, 2001 vid 11:15 som svar på: pasport i lidköping ska man akta sig för

    All heder år PA. Han är en av få surfhandlare som vågar sätta priserna lägre än SP-kollektivet. Det går alltid att få bra priser, speciellt på begagnade grejor. Dessutom finns det ingen som har lika bra koll på sina kunders utrustningar. Man blir lika förvånad varje gång man får höra ”kan du inte ta den där 44-fenan som du köpte av mig -99… ” och liknande fraser.
    Jag har aldrig haft något strul med leveranserna om PA har sagt att har prylarna på plats. Det som kan ta tid ibland är om han säger att han ska kolla med folket i Stockholm eller Göteborg och att det säkert går att fixa fram grejor. Men då är det ju andras leveranstider som påverkar och då kanske PA lovar lite för mycket för att kunna hålla det.

    En god regel är att aldrig köpa någonting innan man har ringt och kollat med PA vad han tar för samma grejor.

    /Nöjd PA-kund

  • martin

    Medlem
    7 juli, 2001 vid 10:56 som svar på: Tung rigg..

    Bommen du har är inte tyngre än en ny bom, men det är ett under att den håller fortfarande om det är den jag tror. Åk till HagaPark på Öland och kolla i fyndrutan. Det lär inte vara alltför svårt att hitta en bom för ett par hundra. Lämplig längd är 180-220.
    Alla segel med cambers blir tunga om de får ligga i vattnet en stund. Om du vill uppgradera riggen till rimligt pris till något lättare ska du satsa på en beggad 460 30% kolmast och ett segel utan eller med en camber (i monofilm) från 95-97, storlek 6,0 till 6,5. Exempel på master är Fiberspar Sportcarbon eller NP C15. Dessa kostar ca 400 kr om du hittar någon. Lämpliga segel är NeilPryde V5,VS,V6,NR, Gaastra 0X,1X, Simmer OnShore och liknande. Dessa segel bör ligga runt tusenlappen eller strax under.
    Det billigaste alternativet är att köpa ett slalomsegel, typ NP V8 med tre eller fyra cambers från samma tidsperiod. Det är långt från idealt, men det blir ändå en klar förbättring jämfört med dina mylarsegel. Jag har exempelvis ett HOT XTR 6,0 -95 som går bra med Screamern (jag antar att du kör på den i år också) som kan du få för lattpriset, 200 kr.

  • martin

    Medlem
    1 juli, 2001 vid 19:30 som svar på: Ställe i Västervik?

    Syd-Sydväst-väst-nordväst -> Scoutängen på insidan av Gränsö. Efter slottet en bit. Alternativt lite längre ut, där vägen närmar sig vattnet. Segling på Lucernafjärden. Ofta byigt och illa, men ibland bra. Har man riktig tur kan man pricka in en vårbris om grundvinden är sydlig.

    Nordväst-Nord -> Gamlebyviken en bit från stan, antingen söder om Finland (ö) eller en bit norr om. Vid rätt rikting bra vind och lite vågor att ploja i. Lite korta bogar och känsligt för vindvridning.

    Nord-Nordost -> Husvagnsklubben eller Kennelklubben vid Gudingen norr om Högötorp. Nödlösning och sällan bra.

    Nordost-ost-sydost-syd -> Horns Udde. Bäst vind och dessutom vågor en bit ut vid ostligt.

    //Martin Ottosson

  • martin

    Medlem
    28 juni, 2001 vid 15:17 som svar på: 3 st North 2002..

    North 2001 slog ju alla tidigare rekord i fula färgkombinationer och man trodde att botten var nådd, men nu har North sannerligen överträffat sig själva. Fy fan vad fula dessa segel kommer att bli när de inte längre är ”nästan näst-nästa” års modell. Lite solblekt rosa… Hmmm. Svårsålt som beggat om två år.

  • martin

    Medlem
    27 juni, 2001 vid 19:52 som svar på: Varberg=totalt vindfritt

    Vad kostar färjan för en buss med två eller tre pers i? Hur långt till Klitmöller från Fredrikshamn?

  • martin

    Medlem
    25 juni, 2001 vid 15:23 som svar på: Simmerteamet på Öland???

    …och nyckelbenet. Gick av alltså.

  • martin

    Medlem
    19 juni, 2001 vid 14:30 som svar på: Widestylepaket 11000.- ??

    Nu gällde det i och för sig ett Supernova. Lite enklare än Supersonic, men det fungerar också alldeles utmärkt. Lätt som få är det också.

  • martin

    Medlem
    19 juni, 2001 vid 14:28 som svar på: Sönderborg – erfarenheter

    Paketet hade kommit under tiden jag var på jobbet. De lät min lillebror skriva på kvittensen. Alltså anmälning i efterhand. DFDS säger dock att det är ”avsändarfrakt” på grejerna, och att jag därför ska ta upp reklamationen med leverantören. Dansken alltså.
    Ringt till honom, men jag är inte säker på att han fattar svenska så bra som det verkar. Får nog dra det hela på engelska istället.

  • martin

    Medlem
    18 juni, 2001 vid 15:22 som svar på: Sönderborg – erfarenheter

    Brädan kom efter ett par dagar. Inga problem. Frakten blev dock rätt dyr. 1089 Dkr inklusive fullförsäkring. Alltså ca 1350 SEK. Plus 40 spänn i avgift för att sätta in pengar på danskt konto. Trots detta över 2000 kr billigare än att köpa i en svensk butik.
    Hade man köpt två brädor hade frakten blivit densamma.

    Sen finns det ett litet aber. Klantarna på DFDS (Fraktarna) har lyckats få till en liten bula på brädan. Inte hål eller så, men tydligt intryckt. Typ 2-3 cm diameter i botten. Störigt värre eftersom det troligen inte är tillräckligt stor skada för att få ersättning. Får se hur det löser sig. Hade jag haft hjärnan med mig hade jag köpt en boardbag samtidigt och låtit dansken skicka brädan i denna+kartong.

  • martin

    Medlem
    13 juni, 2001 vid 18:34 som svar på: Bic fotstroppar

    Det är antitvistbrickorna… Inte för att de är helt hundra, men de håller emot lite.
    Piggen ska stickas ner i brädan, i närmaste skruvhål. Småspetsarna upp mot stroppen alltså. Rikta in hålet i brickan mot det önskade stropphålet. Sedan är det bara att skruva.

Sida 28 av 35
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications