Forumsvar skapade

Sida 31 av 35
  • martin

    Medlem
    11 oktober, 2000 vid 21:26 som svar på: Handskar?

    För mig fungerar det bra med vanliga röda plastdoppade arbetshandskar som finns på nästan alla bensinmackar. Det blir så tunt material mellan handen och bommen att man inte får kramp. Det finns lite olika varianter när det gäller typen av plast. De bästa är de med mjukt gummi som både är följsamma och ger ett supergrepp om bommen. Det skydd de ger mot vinden gör att det blir en stor skillnad i avkylningen. Körde idag en halvtimme utan hanskar och frös som f-n om händerna. Gick in och satte på ett par sådana handskar och kunde då köra i fyra timmar utan att frysa någonting. Tilläggas bör kanske att jag även har testat vanliga 3mm neoprenhandskar och att jag då får kramp nästan direkt.

  • martin

    Medlem
    7 oktober, 2000 vid 10:32 som svar på: Sufare i Växjö

    Ta kontakt med HSF (http://www.hsf.artisan.se). Åke vet det mesta om surfing i Växjö. Det finns minst en klubb.

  • martin

    Medlem
    6 oktober, 2000 vid 18:28 som svar på: ”Extremare väder i framtiden”

    Mer vind och mer snö. Elda på.

  • martin

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 18:32 som svar på: Tar dålig höjd, vad gör jag för fel?

    Vad har du för bräda och segel?

  • martin

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 11:41 som svar på: cambertips?

    Testa att limma fast en bit spännband på camberns anläggningsyta. Jag hade förut en linje med Gaastra Racefoil från -90. Där gjorde det en enorm skillnad i roteringen om man applicerade de medföljande ”antifriktions” lapparna (i vanligt spännbandsmaterial) på cambrarna. Dock fanns det ett problem. Dessa lappar sattes fast med kardborre och lossnade typ jämnt när man trädde i masten. Därför limmade jag dit dom med epoxy. Sedan dess satt de som berget. Detta gör kombinationen camber, mast och sand betydligt lättare att leva med. Är man modig kan man även dränka in spännbandsbitarna i silikon. Risken är dock att silikonet letar sig fram till bomfästningsytan.

  • martin

    Medlem
    2 oktober, 2000 vid 10:12 som svar på: Uthalstrim

    Såna där grejor brukar ju sitta på gamla bommar från pråmtiden. Rota fram en gammal Dufour-bom och plocka av dem. (Hittar du ingen är det väl bara att åka ut till något höstöde sommarstugeområde och botanisera bakom uthusen, hehe).

  • martin

    Medlem
    28 september, 2000 vid 19:56 som svar på: Starboard fish

    Är Starboards sida nere? Jag kommer i alla fall inte åt den.

  • martin

    Medlem
    26 september, 2000 vid 15:58 som svar på: ASTRO ROCK SÖKES.

    Det borde finnas en hel del. Det är nog den bästa nybörjarbrädan i förhållande till priset.

  • martin

    Medlem
    26 september, 2000 vid 15:52 som svar på: segelstorlek

    Var har du tänkt att segla? Det är stor skillnad när det gäller val av segel- och brädstorlek beroende på i vilka förhållanden du tänker segla i.
    Västkusten? Ostkusten? Mest i ngn insjö?

  • martin

    Medlem
    21 september, 2000 vid 20:19 som svar på: vinterförvaring

    Så länge brädan inte har tagit in vatten tar den nog inte skada av kyla. Ibland händer det ju dock att polybrädor bli bubbliga efter vintern.

  • martin

    Medlem
    18 september, 2000 vid 14:54 som svar på: os

    Undrar om han sätter Roussaflip med mistralen?

  • martin

    Medlem
    12 september, 2000 vid 20:46 som svar på: Simmer L.E. 2000, är seglet skit???

    LE 2000 är enligt envisa rykten omsydda CyberRACE. Det stämmer säkert, eftersom LE ibland tom har loggan kvar. Jag har sett exemplar där det står CyberRace med en fet logga i akterliket och inte helt odiskreta SlideCam-loggor på lattfickorna. Svårt att feltolka. Dessutom säljs väl seglen i CR-märkta segelpåsar? Simmer har väl helt enkelt kapat cyberheaden och fixat till lite sheartip-stuk. Sedan är det väl bara att sy om mastfickan och lattfickorna för att det sla bli ett camberfritt freeridesegel ”med bästa prestanda”. Inget fel med det iofs, men det kanske hade varit en idé att informera kunderna om vad det är för ett segel (Det har tydligen inte SP gjort?). Sedan kan man ju undra hur Simmer kan ha så många CR kvar att det kan löna sig att genomföra en sådan sak. Hur seglet fungerar på vattnet vet jag inget om, men det finns väl inget som säger att det inte skulle funka. Tror inte Simmer skulle släppa seglet om det inte fungerar bra. De pengar de tjänar på att sälja överblivna CR är nog ingenting mot vad de förlorar om varumärket får ett dåligt rykte.

    Om du kollar bilden och bortser från den breda mastfickan och cyberheaden, syns det att det finns ”vissa likheter” när det gäller sömmar och förstärkningar.

  • martin

    Medlem
    12 september, 2000 vid 20:21 som svar på: Tiga 260 fena

    Har du fullt tryck är en 28 inte för liten för 6.0. Vid tveksam vind eller byiga förhållanden kan det dock vara bra att ha en lite större (runt 32-34, kanske) för att underlätta höjdtagning och ge tidigare planing.

  • martin

    Medlem
    1 september, 2000 vid 07:06 som svar på: Beufort ?

    [url]http://www.skidsport.nu./vindtabell.htm[/url]

  • martin

    Medlem
    30 augusti, 2000 vid 19:03 som svar på: BUSS

    Vet inget om VW -70, men jag kan ju informera om att min VW -79 (den första ”fyrkantiga”?) har måttet 2,85 från bakluckans innervägg till framstolen. Det är dock inga problem att ta brädor upp till 295 om man låter den sticka fram mellan stolarna.

Sida 31 av 35
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications