martin
Forumsvar skapade
-
Det är suveränt att köra med en vanlig hockeyhjälm med galler. Gallret ger en helt enastående säkerhetskänsla samtidigt som sikten inte störs alls.
-
Har konfen fått sin egen Danne ”Die Hard” ?… Eller ÄR det kanske DDH som har börjat klippa rullar?
”Våren är sen på Grönland. Varje år.” (DDH 1998)
-
Om brädan ”bara” har spruckit lite brukar det räcka med att först limma med lättflytande snabblim som rinner ner i skadan och sedan spackla upp med epoxy. Har du krav på finish kan man ju alltid lägga på lite gelcoat över. I annat fall räcker det med att avsluta med någon slags färg som uv-skydd för epoxin. Ett tips är att inte falla för lockelsen att använda förtunning till epoxin för att lättare fylla skadan. En del förtunningar (tex cellulosafört.) löser skumplast tämligen effektivt…
-
Lång bom?
2.30 till ett 8.8 är väl inte mer än andra segel? RX1, t ex har 2.33 till 8.7 och Supersonic 9.0 -99 kräver 2.37.
-
Var i samma läge som du i våras. Slutade med att jag täppte till glappet med en F2 Axxis 268 -96. 89 liter. Kan jag rekommendera. Kör nu Techno 2.83 ner t o m 7.0, sedan går jag över till Axxisen och kör 6.0 och 5.3 med den. När 5.3 börjar bli stort går jag ner på min lilla vågis på 76 liter.
Den kompletterande brädan kostade mig 2200:-, och de pengarna har jag verkligen fått valuta för. -
Från amerikanska WindSurfings test 2000:
Drops FL11 LTD
Optimal sail range: 8.5 – 10.0
Vikt 16.75 lb
Length 273
Width 74.8
Volume 152l
Price 1649$Around the course:
It´s a light air course board, almost 75 cm wide and excels at extreme angles upwind and downwind. When beam reaching, it´s important to stay on the 58 cm race fin to free the board and reduce wetted surface. The upper rails are curved for your feet.Light Air:
The FL11 carries extreme width throughout the body and tail. It will carry sails 8.5 to 10.6 comfortably. With jumbo sails, you can plane in 5 to 7 knots. Like all AVS boards, itt needs a push to pop onto plane in lighter conditions.Jibing:
Extremely wide race boards definitely jibe and carry speed throughout a turn, but in comparison to many of the large freeride boards, the are much more difficult to turn. The FL11 has vertical and sharp rails aft, full rails forward and an extremely long fin. It likes wide turns and feels slightly stiff, but can maintain speed. If you sit back, it´s easy to stall the board from reducing to much rail line.Control:
It rides best in 6 to 15 knots and the ideal sails range from 9.0 to 10.5. It´s the most forgiving race board in the test, upwind and downwind and doesn´t sacrifice any performance. Racers and light-air cruisers can sail confortably but need to focus in the turns.Comments:
The FL11 is much easier to sail than its predecessor, the FL10. It´s faster around the course and more forgiving on beam and broad reaches. The AVS tail adds control sailing deep off the breeze and the foot indentations on the rail under the straps really add comfort to the ride.Betyg 1-4
Course sailing 4
Light air 4
Jibing 2
Control 4 -
En Mistral Explosion II 288 är väl lämplig. Borde ligga i prisintervallet vid det här laget.
-
Ska du bara ha ett segel och segla på insjöar eller ostkusten är nog 7,0 den bästa storleken.
-
En rak racefena runt 40 cm borde vara det bästa. Med en större får du problem med kontrollen och en mindre försämrar höjdtagningen.
Jag kör med en P&A Race 41 till 7.0. Funkar bra så länge man inte är överriggad. Vid helt nerdraget segel kör jag med 35 cm. -
Det är bara att provrigga och kolla hur det ser ut. Om det går att ”dra” bort i stort sett all buk ur seglet med enbart nedhalet funkar det nog. Gör det inte det är böjkurvan inte lämpad för seglet.
Ta också några rejäla pumptag och se om hela seglet viker sig i bomhöjd. Om så är fallet kommer de vecken att uppträda vid segling. Det är givetvis inte bra, men det brukar bli så med gamla epoxymaster.En duglig 460, tex NP C15 eller Fiberspar SportCarbon från 94-95 kostar ju inte mycket idag. Problemet är kanske att hitta en när man behöver den.
