martin
Forumsvar skapade
-
Uffe CLS är fanimej sjukt säker. Det är helt otroligt vad han fixar till det snyggt.
-
Slå till på den här:
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/19780/limit/recent
det här:
http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/19782/cat/13
komplettera med bom, mast, mastfot och du har ett grundkit.Tabou Rocket och dess gelikar (typ Starboard Carve, JP Xciteride osv) är klart bättre än RRD Evolution och liknande tunga nybörjarbrädor. Kör på en 140-150-liters freeride ett tag och komplettera sedan när du börjar få koll på grejorna med en 90-100 liter i freestylewave-kategorin.
Segelgarderoben utökar du sen med 5.0-5-8-(6.9)-8.0. Sen har du ett bra kit.
-
De flesta 4-linors kites fungerar bra med en bom där alla linorna är lika långa vid max power. Det som skiljer är depowersystemet, längden på depowerlinan, säkerhetsystem, mm, men funktionen är i det stora likvärdig. Sen är det väl standard med ”cook proof” pigtails med öglor på depower- och knutar på flyglinorna (eller om det är tvärtom). Sen finns det ju 5-linorshybrider som kräver en extralina för att fungera och det blir ett helt annat system.
Cabrinha kvalar ju in i en egen idioti-liga här iom att dom använder en bom som borde fungera enligt världsstandard, men där linorna ändå inte är lika långa. Inte så smidigt om tex en bom pajar och man inte har någon polare eller affär i närheten som kan ordna en ersättningsbom. 2 korta adapterlinor är ju en lösning, men jag tycker bara det är puckat att köra sitt eget race med linlängder.
Själv kör jag min favorit Naish Smartloop bom även till min Royal Era 12. Den fungerar klart bättre än orginalbommen och man får ut ett helt annat komfortregister ur kiten samtidigt som den känns smidigare och rappare på nåt sätt pga en lättare vikt och ett allmänt smidigare format i greppet. Jag har första versionen av bom till Era ska väl sägas och den är tjock, okänslig och svintung och har en depowerlina som är alldeles för kort för min smak. Hellre då en depowerstroke som är lång som hos Naish Smartloop där man själv kan välja att dra ner en stopper när man inte vill att kiten ska ramla ner om man tappar bommen. Nuvarande Era har en bättre bom tror jag, även om jag inte har sett den.
Att köpa en kite utan bom är inga problem. Det är bara att ta reda på hur orginalsystemet ser ut och sen kopiera det när det gäller relationen mellan linorna. Även gamla c-kitebommar med flera år på nacken är enkla att modda om så att man får full funktion med moderna SLE/bow-kites.
-
martin
Medlem12 augusti, 2008 vid 07:12 som svar på: Ibland ska man inte gå ut, (hjälp att laga min kite)@LANGENS_KITE 489201 wrote:
Kan du inte prova med försäkringen om du har.
Skulle vilja höra motiveringen att inte ersätta.
Har sökt i det finstilta hos folksam och det står att det inte gäller modelflyg/helikoprar i samband med störtning.
Står inget om att den inte skulle gälla vid drakflygning!
Att draken är köpt begad spelar ingen roll de ska ersätta dig för värdet.
Tror att det behövs fler som strider och inte bara accepterar ett nej.
Lycka till.Jag håller med. Jag skulle definitivt testa med försäkringen. Du har ingenting att förlora på att göra det. Det finns ju inget som heter ”skadefria år” och liknande när det gäller hemförsäkringar. Eftersom kite fortfarande är relativt okänt bland folk i allmänhet finns det inte någon solklar formulering om att det är undantaget. I mitt bolag är det tydliga order på att alltid i första hand ge ersättning till kunden om det är en oklar skada som i alla fall är i närheten av vad som ingår i försäkringen där man inte klart genom villkoren kan motivera ett avslag. Det krävs dock att du har ett allriskmoment kopplat till din hemförsäkring. I vissa bolag ingår det som standard, men i andra måste man aktivt välja det som en tilläggstjänst.
-
martin
Medlem11 augusti, 2008 vid 19:42 som svar på: Ibland ska man inte gå ut, (hjälp att laga min kite)Ring inte till mig bara… Jag jobbar på ett stort försäkringsbolag och har stenkoll på skillnaden mellan wake och kite 🙂
Skämt åtsido. Det finns ett generellt undantag för luft- och vattenfarkost i de flesta, för att inte säga alla, försäkringsbolags hemförsäkringsvillkor. Det är alltså i princip lönlöst att försöka ta det den vägen. Det kostar dock inget att testa. Det enda som händer är att du får ett avslag. Din bästa chans är om du har haft en småbåtsförsäkring. Kalla sedan din drake för kitesegel eller liknande så att det kopplas samman med att det i princip är en windsurfingutrustning som har gått sönder (för det är det ju faktiskt). Tänk på att det finns en gräns på 10 kvadratmeter segelyta i det fallet. Det gör ju saken lite svårare med större kites.
-
Jag har en splitter ny metallicgrön XC90 och surfar i Varberg. Jag lägger alltid nyckeln uppe på höger bakdäck. Plånboken brukar jag gömma i lådan mellan sätena fram och sen har jag oftast två fikafemhundringar under solskyddet också för säkerhets skull.
-
martin
Medlem8 augusti, 2008 vid 08:36 som svar på: Från pråm till Bullit Racer- synpunkter o ev hjälpDet ligger en Fiberspar Tidalwave 430 under ÖWC:s klubbhus som är min (vid köksfönsret). Jag tyckte den knakade lite när jag var ute med den senast efter ett kastfall, så jag tog det säkra för det osäkra och köpte en ny. Den är dock inte av och jag seglade med den utan problem en dag efter smällen. Bara att hämta om du vill ha den. (Används som flaggstång annars)
-
Epoxy och glasfiberväv löser det mesta rent hållfasthetsmässigt. Frågan är bara hur snyggt det blir. Guy L är säkerligen rätt man att råda dig i det här läget. Annars kan du ju alltid lägga upp lite bilder på skadan/-orna och se om det dyker upp några råd.
-
martin
Medlem7 augusti, 2008 vid 10:15 som svar på: Snabbsvängande kite med lågt bomtryck, finns det?Jag har en Royal Era 12 -08 som är riktigt snabb och rapp för att vara en 12:a. Bomtrycket är försumbart tycker jag. Jag har kört ett antal C-kites, Takoon Nova 1 och 2 12m, Best Waroo -07 11, Naish Boxer SLE 12 och har även testat Ozone Light och Edge tidigare. Royalen är nog den kite genom alla år och oavsett storlek som jag har varit mest nöjd med (i god tävlan med Naish Boxer SLE 9 förra året) och den första 12:a som jag verkligen tycker är kul att köra. I jämförelse med exempelvis Naish Boxer SLE 12 som ibland kallas snabb så är Era fanimej dubbelt så rapp.
-
Tackar, Räggi, men det var uttryckligen sådan som jag menade inte fungerar. Flexifoils/Hadlows video är supercool och extremt bra redigerad, men det finns ju inga kitar med i den. Nån enstaka gång skymtar en kite förbi i en kiteloop, men annars är det typexemplet på en film där det är total fokus på åkaren. I wakestyleklippen på plattvatten är jag övertygad om att en oinsatt tittare som aldrig sett kitesurfing inte ens hade reflekterat över att det var något annat än en båt som drar åkaren. Någon enstaka som har varit på något sommarland någonstans hade kanske gissat att det var en cablepark, men drake? Knappast.
Instruktionsfilm var en bra idé. Lite pumpning av draken och enklare åkning räcker för att folk ska fatta vad det handlar om.
-
martin
Medlem1 augusti, 2008 vid 12:22 som svar på: ALDRIG MER ONDA RYGGAR =) – Ni har väl inte missat denna produktens instruktionsvideoSevärt. Då menar jag iofs inte produkten främst 🙂
-
Håll bommen under vatten och försök röra den lite fram och tillbaka på något sätt. Lämpligt är exempelvis att stå i midjedjupt vatten och sätta foten vid uthalsblocken och sen rucka så gott det går. Om inte mekanismen har gått sönder är det ju säkerligen sand som är problemet.
-
NWC-Bertil i Norrköping är kungen bland riggpinnar. Det är lika bra att du kostar på dig en original Buk-Berra!
-
När jag var på Lidl häromdagen hade dom påssvetsar inne. Med en sådan och lite skräpbladders så lagar man det mesta, även riktigt stora skador.
