Forumsvar skapade

Sida 8 av 35
  • martin

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 13:25 som svar på: Naish boxer 12:a = pung kramp i underarmarna

    Det gör sjukt stor skillnad att köra 1:1 på Boxer SLE -07. Jag vet ingen som använder den varianten. Säkerheten räcker mer än väl till med 1:1. Med full depower tappar kiten nästan all kraft och ramlar långsamt ner till vattnet. Mer depower behöver iaf inte jag.

    Om du inte har freestyle-leashen så kan jag tipsa om den. Det är en riktigt smidig töjbar mini-femtelina kopplad ”semi-suicide” som ger lite extra depower och med den aktiverad (när du släpper bommen alltså) får du lika mycket depower som med 2:1. Den är bra att ha i krascher om du är urkrokad och när man startar och landar själv.

  • martin

    Medlem
    23 januari, 2008 vid 09:25 som svar på: Nästa REW sändning på g…..5 feb Fuel 25 feb

    REV heter den väl… Inte REW

  • martin

    Medlem
    9 januari, 2008 vid 07:48 som svar på: Naish ARX 2002 pris?

    Utan bom: I princip osäljbar, men går säkert att få 300-500kr för om man når någon fattig gymnasieungdom eller liknande.
    Med bom: 500kr. Fortfarande extremt svårsålt, men iaf lättare än kite only.

  • martin

    Medlem
    13 september, 2007 vid 08:47 som svar på: Någon som har hunnit testa Naish Cult?

    @Falle 413705 wrote:

    Hej Martin,
    Skulle tro att jag har testat den mest, än så länge… Har lagt ut info på min site nu. Har du möjlighet att testa den vid demodag eller låna den från butiken?
    http://www.fahlensurf.se

    Falle 0340-83750

    Det är inte så ofta jag är på västkusten tyvärr. Jag får se vad som händer på helgerna framöver.

  • martin

    Medlem
    10 september, 2007 vid 06:29 som svar på: Laga bräda?

    Det är inga problem att få det att hålla. Det är bara att ta bort skadat material, ersätta med nytt skum/kärna om det behövs och sen laminera med ett stort antal lager glasfiber. Svårigheten är att göra det så att det blir skapligt snyggt och så att det inte tillför för mycket vikt.

  • martin

    Medlem
    5 september, 2007 vid 06:33 som svar på: Hur hittar man det j…. hålet

    Gör lägenheten så tyst som möjligt (stäng fönster, stäng av ventilation osv), och pumpa sen upp bladdern ganska hårt så att hela blåsan expanderar en aning. Då expanderar även hålet och du kommer förmodligen att kunna lyssna dig till läckan. Små pyshål kan vara så luriga att dom knappt märks när bladdern är lätt uppblåst, men om man pumpar upp mer så öppnas hålet och luften börjar pysa ut. Lyssna dig till ungefär vart det är och gör sedan närsöket med diskmedelsblandat vatten.

    Bladdern tål för övrigt en rejäl expansion så du behöver inte oroa dig för att den ska sprängas i första taget (inom rimliga gränser naturligtvis).

  • martin

    Medlem
    4 september, 2007 vid 07:25 som svar på: Dräkt för höstsegling

    Har du testat någon pvc-torris? Jag har en Mystic Lightning (från Ontop) som jag är jäkligt nöjd med. Det blir lite ”fladdrigt” möjligen om man kör riktigt fort, men överlag känns det som att surfa runt i ett skidställ ungefär. Muddarna på handlederna sitter lagom hårt just precis i kanten, men resten av armarna är helt lösa. För krampen gör det underverk jämfört med en tight neoprendräkt. Jag brukar köra med underställ och ett lager microfleece och klarar då segling i ner till 6-7 grader ca. Är det kallare lägger jag till ett par fleeceshorts och en väst. Då går det att segla tills seglet isar igen.

  • martin

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 08:09 som svar på: its been a while since we had EH hype…

    Det är alldeles för få långa recensioner av kites på den här forumsidan. All heder åt Skotten för att han bidrar med den här typen av information. Bra skrivet. Orkar man inte läsa så är det väl bara att skita i det.

  • martin

    Medlem
    10 augusti, 2007 vid 06:18 som svar på: Knäont & kite!?

    Jag tror tyvärr att risken är klart högre vid en nybörjarkurs med kass knä än om man är erfaren kitare som har ont i knät och därför väljer att ta det lugnt. Risken är inte försumbar att du behöver sätta emot ganska rejält mot kiten i något läge när du lär dig att flyga den. Det viktigaste är att verkligen tänka sig för så att man bara åker med kiten och inte håller emot (mot botten alltså). Det kan nog också vara läge att köra lite extra med en riktigt liten kite så att du verkligen får kläm på styrningen innan du ger dig på en större.

  • martin

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 19:28 som svar på: Hur startar och landar man bäst en Bow/Hybrid ensam?

    Jag tycker det känns säkrare med en sandsäck när man ska launcha. En krok kan lossna och då väger den ingenting och kiten sticker iväg. Inte för att det är några större krafter, men jag föredrar iaf en sandsäck. Enklast är att ta tex en IKEA-säck eller liknande.

  • martin

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 12:42 som svar på: Ta hand om utrustningen?

    Sköljer du kiten i sötvatten efter användning så bör den vara i princip helt torr innan du packar ner den. Risken är mycket större för mögel om du kitar i eller sköljer av kiten med färskvatten.

    Skiter du att skölja den och packar ner den fuktig med saltvatten så är det mycket sällan det möglar. Möglet gillar inte salt.

    Det är likadant med vindsurfsegel för övrigt. De möglar i princip aldrig oavsett om man torkar dom eller ej. Men om man en gång kör i en insjö eller tror sig vara duktig och sköljer av i sötvatten så kommer möglet som på beställning.

    Dock är det skillnad när det gäller bow/sle-kites med block i draken. Dom mår bra av att sköljas ofta, speciellt om man kör mycket på sandstränder.

  • martin

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 07:14 som svar på: Köpt begagnat

    Gamla prylar är inte värda många kronor. Det paket du har köpt är ett typexempel på prylar som ibland säljs för flera tusen på Blocket till nybörjare utan koll. 1000 spänn är dock ett mycket bra pris med tanke på att du fick med en massa småprylar som annars kostar rätt mkt pengar att komplettera med. Det finns några saker som du bör se upp med:

    Bommen kommer förmodligen att gå av efter en tids användning, eftersom aluminium åldras genom oxidation även om prylarna ligger i garaget. När du är nybörjare sliter du inte så mycket på bommen, men när du börjar få lite fart på grejorna så kommer du att behöva en ny.

    Kolla så att inte jointen (gummileden) är sliten/murken/sprucken. Den åldras också oavsett om den används eller ej. Ser det bra ut är det bara att köra, men är den lite småsprucken är det bättre att byta med en gång. Antagligen går det inte att få loss vare sig övre eller undre tappen efter så många år, men med lite tur är det standard-pin i toppen och bictapp i botten. Då kan du hitta nya grejor som passar. Testa ändå först att värma rejält med gasol och dra loss med en stor polygrip/skruvstäd.

    Med lite tur är masten en med constant curve, eller imcs-klassad. Då kan du använda den till nyare segel.

    Är du helt nybörjare så kommer du garanterat att göra fel när du riggar. Framförallt drar i princip alla för lite nedhal i början. Kolla på seglet efter ett mått som kallas Luff. Står det exempelvis Luff: 474, innebär det att du ska ställa förlängaren på aningen mer än det, förslagsvis 15cm. Sen ska du dra ner tills dess att botten på öglan i seglet eller blocket i seglet hamnar på angivet luffmått, dvs en cm ovanför max nerdraget i detta fall. Rent fysiskt motsvarar det ungefär att du drar tills du tror att seglet ska gå sönder och sen drar ytterligare 5-10cm.

    Många nybörjare drar också för mycket uthal. Du ska bara sträcka upp seglet i princip och sen dra någon centimeter till kanske, men inte mer.

  • martin

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 19:26 som svar på: Laga brädan enkelt- hur?

    Skaffa glasfiberväv (inte ”kaosväv”, utan riktig matta) i 100-200 g/kvm och epoxy. Du behöver uppskattningsvis 2-3 dl eller nåt sånt. Det går åt lite i onödan när man är ovan, men det ska räcka.

    Oavsett om man har några krav på utseende eller ej så är det läge att göra en seriös lagning. Annars kommer det gå riktigt åt helvete nästa gång det smäller. Du måste laminera med glasfiber och epoxy för att få tillbaka styrkan.

    Steg ett är att fixa till en stabil grund för att lägga laminatet på. Ta bort mosat laminat och kärna. Det är ingen idé att snåla här. Pajat är pajat. Slipa därefter ner kanterna runt skadan så att du får en skapligt jämn yta. Fyll upp håligheter med skum i någon form, tex expanderskum (”byggskum”) vid större grejor, eller epoxy och spackelpulver om det är små håligheter. Se till att få en jämn yta som underlag för kommande arbete.

    När du har ordnat till grundarbetet lägger du 3-4 lager väv över skadan med ungefär 5cm överlapp till oskadat material. Laminerar gör man genom att lägga glasfiberväven på plats och därefter väta igenom den ovanifrån med epoxy. Ta inte mer än att det bara väter väven. Låt härda och upprepa önskat antal gånger. Ett tips är att använda gladpack för att enklare få väven att sitta bra runt kanten under härdningen. Eftersom det är i nosen kanske du ska lägga ytterligare ett extra lager just i tippen. Slipa ner eventuella ojämnheter mellan varje lager glasfiber. Gör man inte det är det nästan säkert att man får luftbubblor i laminatet.

    Efter sista omgången slipar du till ytan och avslutar med att lägga ett tunt lager epoxy som lack över. Man kan ta gelcoat också, men då måste man ju skaffa det också. Måla sedan hela lagningen med sprayfärg, och då förslagsvis först med grundfärg och därefter den slutgiltiga färgen.

    Det här var en extremt snabb beskrivning, men om man ska gå igenom det i detalj så blir det väldigt mycket text.

    Kolla http://www.boardlady.com, tex http://www.boardlady.com/wipeout.htm för tips.

  • martin

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 06:25 som svar på: Videoklipp "kite launch", Osäkert???

    Jag brukar använda den där tekniken på snö i lättvind. Om det är riktigt lätt vind tycker jag att det där är det lättaste sättet att starta en bow/sle. Är det normalt tryck eller mer gör jag istället en sidolaunch med chickenloopen fixerad i något stabilt.

  • martin

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 06:21 som svar på: Trasig bräda, laga själv?

    Jag skulle tippa på att det där kostar ungefär 2000kr att laga hos Uffe. Det är inga problem att laga det så att det blir funktionellt om man har lite vana av laminering. Det tar ett par dagar iom härdningar mellan lagren osv, men om du slipar ner lite runt skadan, injicerar lim och applicerar nytt kärnmaterial om det behövs, formar upp kärnan och sen lägger 3-4 lager fiber så kommer det att hålla bra förmodligen.

Sida 8 av 35
PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications