mats_o
Forumsvar skapade
-
@oldschool 367769 wrote:
de tre senaste dagarna har jag seglat helt själv på diamond head!!!!!!!….så jag antar att nivån sjunkit rätt ordentligt 🙂
Eeeeh, om inget konstigt har hänt just i år så är det väl som vanligt nordswell nu. Och sydswell och DH segling på sommaren. Kanske har de inte försvunnit från ön utan är på NorthShore och Backyards och seglar vågor så här års? hihihi
-
@oldschool 367769 wrote:
de tre senaste dagarna har jag seglat helt själv på diamond head!!!!!!!….så jag antar att nivån sjunkit rätt ordentligt 🙂
men frank och scott tittar ju ner titt som tätt (framför allt frank) så jag frår väl helt enkelt fråga grabbarna grus nästa gång.jag sänker ju snittåldern rätt ordentligt….med mina 31 år!!! av nån anledning så har folk i stort sett slutat segla på den här holmen…men, men…det blir ju mer vågor åt mig!!!
ska kolla in daily dose å se vad de har å erbjuda!!!
sen så hittade jag ju faktiskt en massa goa tips i bonus sektionen av ”spam” lite oväntat!!!
tack för tipsen grabbar
Låter nice!! När jag ”pluggade” där 94 96 så var det ganska lagom med seglare på DH, inte direkt mycket men alltid ett tiotal då det var swell o vind. Sedan dess har jag haft förmånen att kunna spendera ett antal vintrar på Maui, där windsurfscenen motsvarar Oahu North Shores surfscene.
-
Har nivån sjunkit på Diamond Head (hihi) på sistone eller? Snacka med Frank Bensch eller vad han nu heter, han kör väl rätt hårt och ofta vill jag minnas. Annars är väl dailydose.de bra om man vill ta internetvarianten istället.
-
Grym rulle!! När den lågtrycksgenererade Konan stänger av traden är det oftast med stora swell och stark cross-off. Nort-Shore blir magiskt! Då samlas världens bästa seglare (och SUPare) på Lanes och huden knottrar sig på alla som tittar på. Filmen lyckas verkligen fånga detta unika fenomen. Riktigt skönt att se.
-
Tycker både Robby Naish och Kevin Pritchard verkar segla mycket ”med huvudet”. Att studera dem (speciellt live;-) är otroligt lärorikt. Hur de läser vågorna och alltid ligger på rätt plats på setens största vågor är grymt imponerande. Många andra på samma nivå missar en och annan våg men det händer aldrig Naish och Pritchard. Rutin är nog anledningen.
Respekt!
-
@frippe75 363640 wrote:
Typiskt.. Nu har vi lagt hela helgen på att hitta bra biljetter. OCH BOKAT… Nu hittar jag hela rutten via AA för 23900:- Fast då är restiden 39timmar.. Så det är ju inte riktigt direkt.. Man blir kvar i Frankfurt från 21:45 och sedan går nästa flyg 09:00…… aah.. det blir nog bra med lite frisco
Blir du kvar i Frankfurt låter det som en Lufthansabiljett. Antingen kör du SAS/Lufthansa/United: Sthlm-Frankfurt-San Fran-Kahului vilket går på ett dygn, snäva byten, men brukar funka kanon. Ut och incheck av prylar i San Fran är supersmidigt. Tar du AA/BA är bästa rutten som Koa skriver Sthlm-London-Los Ang-Kahului. Då blir dock stoppet på hemvägen längre. Tips är att ta in på daghotell i San Fran eller Los Ang på hemvägen (beroende på vem du flyger med), billigt och värt varenda krona.
Du ska inte behöva göra två byten i USA. Och undvik Ohare i Chicago. Den är ”alltid” avstängd på vintern pga snöoväder.. Vi har blivit fast där flera gånger pga vädret. Seattle kan vara likadant. Satsa på byten i Kalifornien.
Ett tips till, ring DIREKT till flygbolagen, mycket smidigare och fortare, och billigare tror jag faktiskt.
Bon Voyage
-
Skön film! Underbart o se Josh ladda feta aerials i ingen vind. Voilket driv han har – imponerande! Kul o se att ni andra laddade också såklart.
-
@frippe75 362355 wrote:
Och ingen verkade intresserad av den recorder jag lade ut.. ’Den är ju tok-central i ett bra bygge…. ’dv kameran känns som den tar stryk i längden..
Verkar smutt! Tyvärr är ju MPEG hopplöst att klippa i. Mpeg är mer av ett slutligt distributionsformat. Speciellt med hjälmkamera, tycker jag iallafall, vill man klippa bort en massa material och komplettera med vanligt material osv. Annars är iden att spara på kort utan rörliga delar vettig.
-
Jag har en liknande lösning som LarsK. Har dock en annan plastbox för recordern (dv-kameran) från Otterbox. Vattentät såklart men med snabbkoppling för att stänga boxen, likt skidpjäxor. Hade en med skruvar först men det var så meckigt. Genomgångar från Elfa. Funkar kanon!!! Kan lägga ut bilder om nån är intresserad.
-
Hi, hi hi…..Underbart…..Roligt…
-
Rolig fråga 😉 Ordnar du surfprylar på plats behöver du nog inte checka in något bagage. Helt seriöst! Åk i långbrallor o tröja, stuva ner t-shirts, boardshorts och flip-flops i handbagaget. That´s it. Räkna med 25-30 grader, någon regnskur då och då och ibland åker tröjan på framåt kvällen. Mer lättpackat resmål finns knappast. Behöver du komplettera med något finns allt på 5 minuters avstånd.
-
Fortsätter på mitt egna inlägg…
Håller med Ola på alla punkter utom den att Taboun ger skarpare känsla i svängen. Har iofs inte kört just Taboun, men generellt känns det som att klassisk shape ger just skarpare känsla än stubbie. Nu ska detta inte bli ytterligare än Stubbie<>klassisk tråd, men gillar du carvande känsla – ta Quatron. Tror, utan att veta, att Taboun ligger lite mer ovanpå även i sväng.Sedan det med att äkta Down-the-line inte är så vanligt så behöver du inte vara rädd för att Quatron inte funkar om det inte är perfekt, det är en vanlig missuppfattning att Quatro bara funkar på Hookipa, jag menar att så är det inte alls. Jag har tom skitkul på min Quatro hemma på sjön, snabb, lugn i chop och snärtig på kant. Själv tycker jag att Quatros shaper är riktigt lekfulla även då det inte är perfekt. Dock kommer du ha mer fart upp till läppen i små och sega vågor med Taboun. Även detta är dock en teknikfråga.
-
Taboun kan jag inget om men jag har själv flera Quatro custom och har också kört flera Quatro standardbrädor. Standardbrädorna använder en lite rakare rocker än än Keiths mer Hookipa-orienterade shaper (lik rocker #4 om du tittar på Quatros Project One), antagligen för att passa flertalet seglare. Att få in Quatron i sväng är enkelt och har man bara tillräckligt med tryck på framfoten ligger den som gjuten genom hela bottensvängen. Personligen tycker jag att den är allround, funkar både i mindre vågor där den känns väldigt surfig men framförallt kan du känna dig helt trygg då det blir större och går fortare. Om du gillar ”carvande” känsla kan jag rekommendera den skarpt. Konkaviteten gör den lugn och skön på utvägen och ger riktigt bra driv på vågen. Dock på bekostnad av planingsegenskaperna, men det har jag lärt mig är mycket en teknikfråga. Quatros custombrädor känns dock betydligt snärtigare och lättare på foten men så är det väl alltid.
