mattap
Forumsvar skapade
-
sen är det ju, som det skrivs ovan, så att beroende på vilken bräda du köper så behöver den inte alls bli tråkig sen. Jag lärde mig på en Starboard carve 123L och den kör jag fortfarande på (väger ca 70). Hade varit lite enklare att lära sig på tex en RRD360 på 150L men den hade inte varit lika skoj nu. Jag tycker du ska köpa en större freeride bräda på ca 150L. Den kan du ha grymt skoj med även när du lärt dig surfa å det blåser lite mindre. Sen kan du komplettera med en mindre bräda när du känner för det och börjat fått koll på grejjorna!
-
okej, men jag vill nog ha passage mellan hytten å skåpet ändå! Bra om man stannar till att bara kunna gå bak å ta en kopp kaffe eller krypa till sängs om det spöregnar ute. Tänker mig en dörr i mitten som man kan välja om man vill ha stängd eller öppen!
Jo, jag tänkte att man skulle ha grejjerna längst med ena långsidan. Om du kollar på bilden ovan så är det en extravägg som löper ända bakifrån fram till förarstolen där det finns fullt med luckor å skåp å diskställ mm. Istället för att använda väggen för detta så kan man ju skjuta in brädorna där, den ena ovanför den andra + master å segel längst upp. Eventuellt får man ändå plats med något skåp längst fram! På såvis har man fortfarande full ståhöjd i hela bussen! Har inte räknat på hur bred väggen måste vara och hur mkt som blir över till sängbredd än, men jag såg ett sånt bygge på Haga och det verkade funka mkt bra!
Hur sitter dina säten fast i golvet? Kan du inte ta lite bilder? Gäller ju att fästa dem rätt bra om de ska se ut som att de klarar 2 ton!
Observera att bilderna inte är från mitt bygge det är bara lite ideér jag snott från mobile.de. Fasen, har inte ens en buss än
. Sitter å räknar på om jag ska ha en lång eller kort, men det lutar nog åt en lång! -
Jo, det är så min tanke är! Borde inte vara omöjligt att få tag på en 2 sistsoffa med bälten som går å fälla! Eventuellt får man det inte riktigt lika flashigt som på bilden men det borde gå att lösa på något sätt. Dock har jag två problem:
1) Hur fäster man soffan i golvet? Man kan ju liksom inte poppnita!!
2) Är det dyrt/svårt att sätta in en ruta i skjutdörren? Tråkigt för dem där bak att bara ha framrutan att titta ut genom
Jag har tänkt skära en öppning/dörr i mellanväggen efter att jag fått den godkänd som husbil. Skulle husbilsreggningen misslyckas så har man ju i värsta fall en lättlastbil iaf!
-
bakifrån
)Här syns väggen. Man behöver ju inte alla skåpen, här borde man kunna stuva in bräda å skit istället!!
-
i utfällt läge
-
svinbra nyheter! Nån som vet hur man får fast ett säte på golvet i ett T4 skåp?? har en tanke på att göra så här:
Så byter man ut hela väggen mot förvarings utrymme för bräda å segel mm.
Ola P, vad har du tänkt bygga på? en caravelle?
-
Ola P! Om du ringer å frågar så hör så att sängen inte måste vara fast, vilket jag iof tar för givet! Alltså man måste väl få fälla sätena för att få fram sängen?
Har en idé om hur man kan bygga en vägg som täcker hela ena sidan där man stuvar in brädor å segel och allt annat. Då borde man kunna få plats med en 2manna soffa på bredden åxå med ett bord framför. Fälla soffan på något finurligt vis, sänka ner bordet å så visps så har man en säng! Det vore ju grymt om man fick skjutsa folk i den soffan åxå, förutsatt att den har bilbälten förståss.
Du måste uppdatera mig på vad de säger!!!
-
Funderar i samma banor! Om man har ett T4 skåp så vore det fantastiskt om man kune använda den till transport av 4 pers samtidigt som den är husbilsreggad. På så vis så får man den ultimata surfbussen/personbilen/husbilen!
Fattar dock inte riktigt denna formulering:
”Bortsett från sittplatser framme i förarhytten får antalet passagerare i boutrymmet uppgå till högst det antal det finns bäddplatser för.”2 fram, 2 bak, måste man då ha 4 liggplatser a´180×60? Är ju ganska svårt i en T4 eller räcker det med 2 liggplatser? Står ju ”bortsett från”?? Känner mig trög!!
Se info nedan!
____________________________________________________________
Bygga eller inreda husbil
Denna information tar i korthet upp de viktigaste reglerna som gäller för husbil som inställs för registreringsbesiktning förutsatt att man utgår från en bil som är registrerad och godkänd i Sverige.För mer information – kontakta Kundtjänst:
Tele: 0771-600 800
E-post: kundtjanst@bilprovningen.seKlassificering
Vägverket föreskriver att bil som permanent är försedd med karosseri inrättat som bostadsinredning för högst 8 passagerare utöver föraren ska hänföras till fordonsslaget lastbil.Är bilen så inredd att det klart framgår att den är avsedd för transport av fler än 8 passagerare klassificeras den som buss. Vidare gäller att personbilsklassificering kan bli aktuell då det av inredningens utförande och omfattning klart framgår att bilen huvudsakligen är byggd för att transportera passagerare.
För att en bil vid registreringsbesiktning ska kunna betraktas som husbil det vill säga erhålla karosserikoden ”skåpbostadsinredning”, ska det mobila boendet kunna ses som det primära syftet med byggnationen. Därför krävs följande: Att det finns möjligheter till övernattning i säng eller motsvarande.
Att ytterligare typisk bostadsutrustning finns i skåpet. Utrustningen ska t ex ge möjlighet till disk, matlagning och förvaring av husgeråd, kläder med mera.
Att denna utrustning upptar väsentlig del av skåpet.
Att utrustningen är fast monterad och kan utnyttjas inifrån skåpet.
Att det klart framgår av inredningen att det är fråga om ett bostadsutrymme. Uppfylls inte dessa krav beskrivs skåpet på annat sätt.Grundkrav inre säkerhet – husbil
Passagerare/passagerarutrymme
Passagerarutrymme ska uppfylla grundkraven vad gäller inre säkerhet, det vill säga rimliga krav på att utrymmet är utformat så att personskada vid trafikolycka hindras eller begränsas. Kraven hindrar inte att bord t ex får finnas framför passagerare men måste kunna tas bort eller vara fällbart.Fastställande av antal passagerare
Konventionella sittgrupper i en husbil behöver inte klassas som passagerarplatser. Oftast önskar man emellertid att få ett visst antal sittplatser fastställt och då tillämpas följande: Bortsett från sittplatser framme i förarhytten får antalet passagerare i boutrymmet uppgå till högst det antal det finns bäddplatser för. Önskas fler krävs regelrätta passagerarsäten och klassificering som personbil måste övervägas. Denna begränsning av antal passagerarplatser behöver inte tillämpas på medelstor och stor husbil där ingen tveksamhet råder beträffande husbilsklassificeringen. Med bäddplats menas i dessa sammanhang ett utrymme av minst 180 x 60 cm. En av bäddplatserna kan bestå av en barnsäng med måtten 160 x 40 cm.
Saknas bilbälte på framåtvänd plats är detta liktydigt med att boutrymmet inte är inrättat för persontransport. Plats på bakåtvänt och längsgående säte får således komma i fråga först i andra respektive tredje hand. Finns fler än en sittgrupp bedöms de var för sig. Normalt blir det endast den främre gruppen som utnyttjas för passagerare.Generella krav på utformning
Utnyttjade platser ska ha sits och ryggstöd av stabil konstruktion.Särskilda krav på framåtvänd plats
Framåtvänd plats ska ha godkänt bilbälte. Snurrfåtölj jämställs här med framåtvänd plats.Särskilda krav på bakåtvänd plats
Bakåtvänd plats ska ha ett högt och stabilt ryggstöd, som ger gott stöd åt rygg och skuldror, samt nackstöd. Dessa kan vara demonterbara.Antal bilbälten
I lätt lastbil av 1986 års modell och senare gäller bälteskrav även i bodel för passagerarplatser som är vända i färdriktningen. Höftbälte är tillräckligt.Infästning bilbälten
Infästningspunkter för bilbälte ska normalt vara provade. Fästpunkterna ska sammanlänkas och belastas i färdriktningen med en kraft av mer än 2 ton. Ett sådant prov är mer eller mindre förstörande och således svårt att utföra av en ”egenbyggare”. Om fästpunkterna dimensioneras så kraftigt att man subjektivt kan bedöma och med en enkel hållfasthetsberäkning kan visa att kraven uppfyllts, behöver prov inte utföras för enstaka byggen.Observera att eventuella avlänkningar till exempel vid bakkant på sittdyna även måste klara påkänningarna. Avlänkningar får heller inte vara så utformade att de kan skada bältesbandet.
Förbränningsapparater och ventilation – husbil
Kontroll
Kontroll av att gasol och ventilationsföreskrifterna är uppfyllda sker enligt följande:
Fordonet ska uppvisas för ett ackrediterat certifieringsorgan.
Certifieringsorganet ska bedöma om fordonet överensstämmer med föreskrifterna (SÄIFS 2001:2) och utfärda ett certifikat som ska uppvisas vid registreringsbesiktningen.Dokumentation
Nödvändig dokumentation för certifieringen är vanligen:Produktcertifikat (PKI) för gastank. (Gäller inte vanlig gasolflaska)
Intyg om typgodkännande eller märkning av förbränningsapparat-Installationsanvisning för förbränningsapparater
Täthetskontrollintyg. (Kan utfärdas av auktoriserad verkstad)
Instruktioner på svenska avsedda för brukarenDessa ska minst omfatta:
Bruksanvisning för apparater
Instruktioner för flaskbyte eller gasolpåfyllning (gas eller vätsketank)
Omfattning av och tid mellan egenkontroller
Åtgärder vid brand eller misstänkt läckage
Ventilationsöppningarnas placering
Varning för att använda spis för rumsuppvärmningGodsutrymme – husbil
Lastsäkring allmänt
Lastbil som klassificeras som ”skåpbostadsinredning” är undantagen från kravet på särskilt lastförskjutningsskydd mellan last- och passagerarutrymme. I stället ska varje stuvningsutrymme kunna hålla sin del av lasten, vilket innebär att skåpluckor och lådor måste ha någon form av lås eller spärranordning.Särskilt godsutrymme
Önskemål finns ofta om särskilt godsutrymme i husbil. Inom ramen för vad som gäller för klassificering som bostadsinredning, där större delen av skåpet ska vara inrättat för bostadsändamål, kan dock ett visst godsutrymme tillåtas och karosseriet ändå beskrivas som ”skåpbostadsinredning”.Om till exempel bakre delen av skåpet avskiljs för gods kan ett utrymme i storleksordningen 20 procent av boutrymmets längd godtas.
Lastsäkringskrav
Främre vägg mot boutrymme ska vara dimensionerad för den last som kan anses vara rimlig för utrymmet i fråga. Detta ska vid behov kunna styrkas genom beräkning. (Vägverkets föreskrifter om lastsäkring TSVFS 1978:9).Vikter – husbil
Tjänstevikt totalvikt
Samtliga passagerares vikt (70 kg) samt rimlig godsmängd måste rymmas inom fordonets maxlast. Tjänstevikt är fordonet körklart med vatten, olja, full tank och förare. Tjänstevikt + maxlast = totalvikt.Sänkning av totalvikt
Om det fordon man utgår ifrån har så hög totalvikt att maxlasten blir orimligt stor och inte går att utnyttja, finns möjligheter att få totalvikten sänkt inom vissa gränser.Den får dock inte sänkas till ett värde som är lägre än tjänstevikt + vikten av passagerare samt den godsmängd som är rimlig för fordonet.
Vikten av gods ska anses vara minst 100 kg + 10 kg/m2 bostadsyta för bil byggd för en totalvikt av högst 3500 kg.
Är bilen byggd för högre totalvikt ska vikten av gods anses vara minst 40 kg/m2 boyta.
Observera att sänkning av totalvikt där gränsen 3500 kg passeras kan innebära att tillverkarens intyg inte längre kan anses gälla. Bl.a. gäller detta bromskraven som är högre för lätta fordon.
Övrigt – husbil
Högtak
”Högtak” är ofta ett önskemål för att erhålla ståhöjd i en mindre skåpbil. Vid montering av ett förhöjt tak, oavsett typ, kan allmänt sägas att man ska försöka återskapa den hållfasthet som går förlorad när takplåten och eventuella förstärkningar tas bort.Fönster
Montering av fönster och takluckor i ett skåpkarosseri ska normalt inte möta några hinder, framför allt inte om monteringen sker i rena oförstärkta plåtytor. Förstärkningar av olika slag som tas bort kan behöva återskapas.Husvagnskarosseri
Att montera en husvagnskaross på ett lastbilschassi är ett vanligt sätt att bygga husbil. Speciellt ett par saker bör man tänka på i sammanhanget.En husvagnskaross är inte avsedd för att ta upp de vridpåkänningar det kan bli fråga om när en lastbilsram rör sig. Således måste infästningen utföras så att en viss rörelse tillåts mellan ram och kaross.
När man monterar en husvagn på en lastbil måste gasolutrustning och ventilation kontrolleras enligt nya krav. Om fordonet har inte varit föremål för kontroll bör kontakt tas med MTC AB. (Adress, se nedan).
-
Tjena! Har försökt ta mig till Marholmen nån gång men lyckats köra fel. Svänger av 158:an mot Askimsbadet men sen hamnar jag alltid på Meros camping, och det kanske inte är helt kul
. Ska man svänga av en tidigare avfart från 158:an eller?? Hjälp! Jag vill surfa, inte bo i husvagn utan hjul! -
västen både skyddar mot slag, ger mkt hjälp vid vattenstart och VÄRMER! Jag tycker NP:s väst är kanon, använder dock sittsele. Men som andra säger, en hjälm är nog viktigare ur överlevnadssynpunkt!
-
hej!
Har varit i precis dina kläder. Köpte mig en JP FSW på 86L i vintras. Har dock inte hunnit testa den än men efter all min efterforskning kom jag fram till att den nog är ett bra köp! Jag väger dock lite mindre 70-75 men jag tror ändå att ca 85L skulle passa dig bra! Enligt Boards så finns det bra skäl till att ha en 85L FSW i sin ägo så länge du inte kör hardcore wave eller utpräglat freestyle.
h..vete vad sugen man är på att ut å prova nu, känns inte helt stabilt dock att gå från 121L till 86L, precis när isen försvunnit. Ligga å plaska nåt längre tag känns inte lockande!
Lycka till!
-
var is inne i hela fågelviken idag söndag
verkar inte vara så värst tjockt dock, får hoppas det försvinner snart…. -
Simmer zero-5 8,0 SKA riggas på 460 mast. (Iaf det som jag har, några år gammalt)
Har iof inte kommit riktigt överrens med det seglet än, verkar som det behöver mer ned&uthal än angivet!
-
problemen man ställs inför segelmässigt som nybörjare är:
Nivå 1
1) Dra rigg
2) slagNivå 2
3) beach start
4) Komma i fotstropparna
5) Lära sig segla med sele ikrokadNivå 3
6) gipp
7) vattenstart
