mattap
Forumsvar skapade
-
160€ för en vecka verkar det som på Giftun soul surfers som ligger bredvid hotellet jag bokat! Nån som har erfarenhet av det pläjset?
-
kör med sittsele och NP impact/flytväst! Grymt skönt, ångrar att jag inte hade det från början, känns säkrare + att det som sagt värmer och känns gosigt!
-
själv slet jag med ett 5,0 i början i 2m/s vindstyrka. Ganska trevligt med ett litet segel när man lär sig hålla balans, dra rigg mm!!!
-
Hej!
En nybörjarbräda som GO är extremt mkt nybörjarbräda. Den är bra för folk som aldrig provat att lära sig på och funkar perfekt för skolorna som lär ut under sommaren.
Det finns 2 stadier i början av vindsurfing karriären:
1) åka runt utan planing och lära sig att svänga/hålla balansen
2) Planing och det totala euforiska känslan innfinner sig!För fas 1 är GO perfekt.
Fas 2 brukar komma olika fort, men oftast första året! När man väl kommit upp i planing så är man fast. Första 5 gångerna man planar så är man skiträdd samtidigt som det är skoj, sen är det bara svinskoj.
En GO är inte så rolig att plana med, den känns lite som en pråm + att den är relativt tung, vilket gör det svårare att komma upp i planing trots att den är bred!
Jag skulle rekomendera freeride bräda kring 150L, utan att vara någon speciallist på volym. Jag totaldissar inte GO men skulle nog välja en med relativt lite volym, finns de i 150L?
Min flickvän provade en RRD Evolution 360 på 150L och den verkar vara rätt ok faktiskt, skulle nog ta en sån ist för en GO. men som sagt kolla in E-ray och carve och prata med lite folk
Du kan ha samma mast och bom om du väljer rätt segel, mast och bom
simmer har ett 8,0 som riggas på 4,60 mast och det finns en uppsjö 6,0 segel som riggas på 4,60 mast. Bom borde inte vara några problem. Kolla vad det står på 8,0 seglet och använd det för att veta vad maxstorleken på bommen måste vara.Over and out
Mats -
V40 som jag har, har fällbart framsäte, tror det är standard. Får in min 268utan problemas! Men jag HATAR att stuvain grejjorna i bilen så jag tänker köpa en VW tranporter 01-04 TDI och använda som personbil ist. Billigare än V40:n på alla sätt (varför skrev jag detta? Du ville ju inte ha en buss)
Hade funderingar på en Grand Voyager tidigare, men det verkar ha lite verkstadsproblem!!?
Allvarligt hade jag köpt en 850 eller en 945 om jag varit du! Bra,billig bil! 945 har dessutom bara blivit gubbkörd, eller har någon sett en person under 50 i en 945? Bilaffärer är alltid dåliga affärer, speciellt om man är lite kräsen. Tyvärr ville inte frugan ha en kontainer, så det blev en V40 för vår del!!
/M
-
Lite halvt Off-topic!
Vart issurfar ni i Gbg trakten och vilken segelstorlek rekomenderas
-
kontorsarbete med flextid och kompbank är inte så himla tokigt! Kammar in nog med flis för att kunna köpa lite roliga prylar, men visst, surfa på vardagarna händer inte så ofta. Förutom juni-aug när vi slutar 4 ist. för 5, men då blåser det ju aldrig 🙁
Känns som enda sättet att få det bästa från 2 världar är att ärva tok mkt pengar. Man kan helt enkelt inte få både flis å fritid. Hela livet är en lång prioritering och jag försöker göra en jävligt långsam karriär så jag fortfarande har lite fritid över. Låter faktisk bli att ta en mer ansvarsfull position just nu som skulle innebära ca 5000:- mer i månaden, bara för att ha lite mer fritid. Mina polare tycker jag är störd men jag tjänar nog för att klara mig hyffsat och jag prioriterar min fritid mer än pengar och karriär. Finns det fler som resonerar på samma sätt eller är jag blåst?
Sen blir man ju jävligt avis när man läser inläggen här om hur folk sticker iväg mitt på nån vardag å surfar, det skulle aldig funka för mig. Å andra sidan kanske jag tjänar lite mera kos än vissa som har mer tid?? Gräset är alltid grönare på andra sidan…
-
Egypten 3feb! (Riktig charter, men tänkt trycka in några dar med surf)
-
Ang Visum!
Har bokat genom Apollo, detta gäller!
Egypten
Visum krävs. Visum för nordiska medborgare ingår i resans pris. Visumet tillhandahålles vid ankomst till flygplasten i Egypten. För övriga medborgare skall visum ansökas genom Egyptens konsulat, tel: 08-660 31 45 eller http://www.mfa.gov.eg -
”Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.”
här står det iof att hela ytan måste täckas men det står inget om att man inte får ha luckor med gångjärn i det!!
Nån som haft problem?
-
TACKAR SÅ MKT FÖR BILDERNA!!! Har du fått igenom din bil på besiktningen? Är det ok med ett extra golv om den är LB reggad? har läst något om lastöglor mm!
Får man ha en fällbar vägg, eller typ en lucka man han öppna på sin mellanvägg?
-
Problemet för mig är att jag som sagt bor i stan, jag måste kunna parkera (fickparkera) och kryssa runt på trånga gator. Skulle hellre vilja ha den långa, men tror den korta är mer praktisk. Kanske en kort med lite högre tak!

Tabi, finns det sjyssta freeride brädor på ca 125L som går in? Tycker de flesta verkar ligga kring 255-270? Har du kort på din lösning så vore jag super tacksam! Går det att få in 268 genom hålet? kan du mäta?
Kollade lite på mobile.de och det finns ju 10,000 tals bussar. Ska man ha med ruta bak eller ej? fördelar/nackdelar?
Har tänkt å köpa ett skåp utan rutor på sidorna iaf. I de flesta skåp jag kollat på på den sidan så sitter det en plåt som avgränsar förarkabinen. Antar att detta räcker och då behöver man inget lastgaller? Får man göra ett hål i detta?
Blir en fin julklapp till mig själv!

/Mats
-
eller förresten, ska man ha den långa?? HELV..E vad svårt!
vad är modell beteckningen för den långa respektive korta T4:an? Är kanske inte så mkt dyrare att äga en lång? (tänkte på tyngre bil, mer besin osv.) Nån som har kostnads jämförelser? Bensinare mot disel med lastnät (LB reggad) eller kanske husbil? Nu är jag förtvivlad!! Hjälp mig ur mitt träsk!Judo-Freddan, har du mer kort på din polares T4?
Mvh
Mats -
Bussarna såg mkt trevliga ut. VW:n passar mig nog bättre inne i stan (Fan, måste köpa hus)
enligt specen på nya transporter (den korta) så är den 2543, fattas ynka 13cm!
Vad är reglerna för gallret? Får man klippa ett litet hål? kan man sticka ut brädan framåt finns det plats tex under sätet?Skulle vara grymt tacksam om nån hade llite bra bilder på lösningar!
Är T4 samma som transporter måttmässigt? Finns ju en enorm flora av modeller. Skulle nån vänlig själ kunna förklara lite om modellerna. och vad som skett under årenslopp. Nån årsmodell man ska passa sig för?? funder på en kring 97-02 Min tanke är att åka till VW och kika lite på olika modeller och kanske köpa en begagnad disel i Tyskland!
Mvh
Mats -
t4 är det en VW? får man verkligen in en 268 bräda i en sån med lastnät? kanske på diagonalen på ena kanten eller? Har för mig att lastkapacitet är ca 2500mm?? Skämms inte ett dugg för buss så det är inte där skon klämmer. Snarare vill jag ha något så litet och bensinsnålt som möjligt som man änså kan ha brädan i och söva i! (man kan få in brädan i en V40, men då får man fälla ena framstolen och så vill jag inte ha det, bräda skall kunna vara med jämt utan att det medför några problem)
