mattap
Forumsvar skapade
-
getwet wrote:Det finns anledningar varför den ska regbesiktigas, ventilation, kolla gasanslutningar och installationer samt man SLIPPER lyfta ur inredningen varje gång den ska besiktigas samt som JF skriver kan man ta bort lastförskjutningsskyddet.
Måste man plocka ur allt ur skåpet innan besiktning? Man får väl besiktiga med saker i eller? Säg att man har en cementblandare i där bak, måste man plocka ur den åxå då??
-
Nä, har för mig att det är samma skatt för husbilar som för lätta lastbilar!
”Anledningen till höjningen är att den skillnad mellan fordonsskatt för personbilar och lätta lastbilar/lätta bussar som finns idag på sikt ska utjämnas”
detta kan ju Iof tolkas som att de tänkt sänka skatten för personbilar istället för att höja mer på lastbilarna så småning om!!??
-
Förbannade K-K!! ska det vara helt omöjligt att köra diesel i detta land???????
”Anledningen till höjningen är att den skillnad mellan fordonsskatt för personbilar och lätta lastbilar/lätta bussar som finns idag på sikt ska utjämnas. Detta eftersom den inte är miljö-mässigt motiverad. Dessutom är förhoppningen att skattehöjningen ska begränsa det stora antalet omregistreringar av personbilar till lätta lastbilar.”
-
Du vet inte modellen?? (eller egentligen monteringsdjupet?) Fick du lov att skruva fast dem eller clipsade man i dem liknande orginalhögtalarna?
Du behöved ingen distans? Fick du dit originalgallret?Många frågor…
/Mats
-
är det nån som har fler länkar?
Funderar lite på kaptensstolar fram till min VW T4 skåbil samt ett skjutbart ”husbils” fönster på sidan i skåpet. Funderar åxå lite på fläktar å taklucka mm. Finns ju rätt mkt trevligt på Kamafritid men det finns ju massor med standard prylar till VW bussar i Tyskland(Reimo)!!
Måste väl finnas nå bra sidor på svenska eller engelska med chyssta tillbehör och lite tips på hur man kan göra?? Nån som vet nåt forum?? Hittat lite för T2 och T3 men jag är intresserad av T4an…
tom så jag funderar på att bli medlem i http://www.typ2-klubben.com för att få tag i lite info..nån som är med där som vet om det är värt de 150 bagarna det kostar??
-
Har en 99:a 2,5TDI. Drar 0,73 landsväg å 0,85 stadskörning..och då kör jag ändå rätt hårt = Alltid för fort . Är supernöjd med den!!
-
måste vara lite tråkig å slå ett slag för VW transportern!
Köpte en diesel -99 och är helnöjd med den! Drar 0,85 när jag gasar fullt inne i stan, har inte kollat vad den drar blandad eller lågkörning än. Min är ett skåp, dvs 3 platser fram. Bak har jag brädorna på tvären, se blid under byggets gång i GetWets tråd ang surfbussar!
Kör bussen varje dag till och från jobbet och har inte haft några problem, tycker den känns ruskigt solid, inga skakningar i varken bromsar eller styrning och motorn går som en klocka. Billig skatt å försäkring!
Mao, jag är supernöjd!

Lycka till med valen…
-
tror det är superlugnt!
-
Svar till:
Förstår nog fortfarande inte riktigt vad som menas med att minska trycket på bakhanden, men är det för att få ner mer tryck genom mastfoten du menar eller?
[/ QUOTE ]
Det handlar i princip om att göra en ollie om vi snackar skateboard snack här. Först upp med frambenet och framåt med brädan, sen upp med bakbenet under röven om du förstår vad jag menar. Att hjälpa till genom att dra bommen uppåt är ju åxå bra, men svårt tycker jag. Därför försöker jag skota in och liksom få in vinden under seglet så den hjälper till att lyfta hela härligheten. Viktigt är att i avstampet inte ligga och bränna på som vanligt utan att flytta vikten över brädan samt falla av. se till att hellre ha bakåt vikt än tvärt om, tycker det är lättare att unvika att landa på nosen om man skotar in/ner seglet så man liksom försöker hänga under det!
(Obs, jag är teoretiker och kan inte själv praktisera det jag skriver, men nån gång har man fått upp fenan ur vattnet
) -
Om det brallar i ganksa bra kan du prova att åka med framfoten spänd uppåt och liksom åka på tailen, typ ploga. Sen när du kommer till en våg så trycker du ifrån med bakfoten och drar upp bakbenet under dig så du faller av.
Problemet är att du inte kan köra som vanligt med bra tryck på bakfoten och vikten utanför brädan när du hoppar, du ska liksom göra tvärt om i hoppet och lägga vikten över brädan, annars blir det som du beskriver när du landar, dvs att du trycker brädan i sidledd i landning och spin-outen kommer!
-
Svar till:
1) lära mig nyinköpta lilla brädan = vågsegling
2) komma ur gippen i planing
3) hoppa
4) helitack
5) vet inte?? bodydrag/360 kanske[/ QUOTE ]
1) Har lärt mig lilla brädan, men vågridning, njaäää
2) jodå, 2 gånger i lördags faktiskt
3) jodå, fick upp fenan ur vattnet några gånger…härlig känsla
4)nix, fan va trist å flippa segel
5) Satt nåra bodydrags men slog mig utav helvete sista gången jag prova och det var några månader sen nuMao, ganska bra uppfyllelse grad, + att jag äntligen köpt en buss som inte fanns med på listan ovan.
Målen för nästa år får bli desamma, men hoppas kunna segla mer! Har blivit på tok för lite detta år
Bussen ska åxå byggas klar till våren! -
jag måste byta jobb…ta ledigt en da…jäää rajt!!

