mattias-j
Forumsvar skapade
- 
Macke kommer nog posta en 5 x 10 sec avg närmare 50 knop idag. Just nu 48,72 knop på 500 m
 - 
@tobhed 717595 wrote:
Monsiuer Albeau landade just i Sydafrika så snart är det ”på riktigt”
Han vill inte missa måndagens förmodade super prognos. Bringdal tar inte heller den risken och landar därför imorgon. Speedbrädor med ”cutouts”, vi får väl se…
 - 
@Mården 717542 wrote:
snyggt!
även om dessa bilder är från kurvan, är det en annan sak jag funderat på ett tag är varför det ser ut som dom flesta kör i mitten eller närmare läkanten ,istl för att #slicka” lovartkanten på diket ?
förstår att det kanske är lite läskigt i 50kn men borde bli mindre chop och mindre risk att landa i vallen efter en spinnout….Som parallell till hur man brukar få bäst farter i ingången när man kör i dammen så bygger man liksom upp tryck på fenan. Och man brukar kunna få högre fart om man kör i en jämn båge jämfört med om man går upp med mycket höjd och sedan faller av i en brant vinkel. I kanalen finns det då risk att man tappar tryck på fenan och därmed fart om man går upp för högt i lovart för att sedan falla av. När man väl kommit in på ett spår så vill man ju sedan köra så rakt som möjligt för att nå så hög fart på 500 meter som möjligt. Nu gissar jag bara, men så skulle jag resonera om jag skulle seglat där….
 - 
Näh ja e inte bitter… :laugh: Fan vad man skulle vilja vara där!! Bra kört kompisar!!
 - 
@mackee 717506 wrote:
Vi fick testa kanalen igår kväll i extrem lätt vind
Kom precis igång med 6,2 och 47:an
Kändes riktigt bra mentalt att ha kört den
Nu är det bara att gasa när vinden kommer
Skepparmöte vid 11 idag start 12Nu förstår jag att dom behöver vallen. Annars hade ju allt vatten runnit ut, juh! Konstigt med foton som är tagna på andra sidan jordklotet med svensk kamera…..
:tongue::smirk: - 
@mackee 717400 wrote:
Kanten på läsidan är till för att skydda kanalen nu när tid vattnet är på gång upp
Annars rasar sanden ner och då måste grävmaskinen fram igenJag köper argumentet, delvis. Kanten skulle kunna vara lägre för att minimera turbulens i kanalen. Just nu blir det ju en stigande effekt på vinden mot läsidan. Vilket borde bli optimalt för kitarna. Visst ja, Seb kör ju drake… 🙂
Kör nu grabbar! Blir det ingen vind idag? Eller kan ni lufta ”lättvinds kitet”? (47:an och 6,2)
 - 
Dom kommer kunna segla från måndag…. Men vallen på läsidan måste ju bort!! Jag hade varit vansinnig om jag kommit ner och sett det där efter att ha spenderat lots of dineros….! Kalle Anka!?
 - 
mattias-j
Medlem3 oktober, 2013 vid 20:03 som svar på: Viktig information gällande SVF Speed Cup och SMNi skulle behöva köra första start typ 08.00 om ni ska få någon vind. Men det har ni säkert redan koll på….
 - 
Hur lång var sträckan med riktigt platt vatten?? Inte bara Google streck utan på riktigt… Ungefärlig vinkel? Tidvatten? Grattis till skön segling, hemma blåser det ju ALDRIG!!
 - 
Mården – Arne Hegerfors. 1 – 0
🙂 - 
Hej hopp. Såg när jag la in min session på GPSTC att de behöver stöd i form av en liten slant från alla som seglar och lägger in sina sessions. Pengarna går till domänkostnader såsom server hyra och lite admin. De behöver få in 500 aus dollar till för att driva siten detta år. Bara att klicka in en donation via paypal. Jag satte in 30 aus dollar(ca 192 :-SEK). Hjälp gärna till ni också… Siten finns ju där för oss, och någon eldsjäl sitter där nere och sköter den åt oss. Vore synd om de tvingades stänga ner….
 - 
Alla kossor står bakom och trånar efter tjuren från Hönö…..!!
 - 
@andersbq 710570 wrote:
Oj då det var oväntat, en liten fråga bara, måste man gippa varje månad?
🙂 Japp!! Så du får sätta en gipp i månaden… I alla fall i teamchallenge. I evaluated beror det ju på vilken disciplin du vill slåss om. Men avg slår väl ändå högst, det heter ju speedsegling.
 - 
Kristallkulan säger att det kan bli publikvänlig speed tävling på torsdagen. Väst 9-13 m/s gör att ni seglar jäms med stranden. Hoppas vattnet blir lågt så kanske ni kan segla mellan sandbankarna. Tänkte ta mig ner och titta på er denna dag. Kanske tar med mig lite utrustning…
 
