

mattias-j
Forumsvar skapade
-
När jag och Mark(c)us x 2 var där hade vi otur med vindvrid. Igår var vinden rakt nord, men med nordost så har vi här ett kanonställe. Sandbotten hela vägen in mot revet. Närmast revet ca 60-70 cm vatten. Den lite större ön i mitten med hus på kan man stå utanför med vatten till midjan på go sandbotten och vila i lä! Sedan upp med seglet och man får vind direkt. ”Strippen” med superplatt vatten blir ungefär 400-450 meter vid nordostlig vind, mätt via Google earth. Man kan segla ända bort till två meter från fyrens strand, gippa med fenan fräsande i strandkanten och sedan höjda tillbaka. Jäkligt häftigt!
-
Fullkomligt medhåll, Lars D och Peter
/Mattias -
Som återfallssurfare och sedan länge ”prylbög” så håller jag fullständigt med TB om att sjögräsfenorna är under all kritik. Lessacher funkar som Tom säger upp till 36 knop, sen bromsar dom eller helt sonika kastar upp brädan ur vattnet?? Jag hade förmånen att få provsegla Markus Black Diamond på Haga. Den hade riktigt bra släpp, men ändå mycket spinout. Jag tror att problemet består i att det från början är raka fenor som helt sonika är rejkade till 42-45 grader. Enligt en ingenjör som jag pratat med händer följande. Vattnet måste följa en linje, och i framkant så följer ju vattnet fenan nedåt. Men i bakkanten följer vattenflödet fenan uppåt. Detta ger den effekten som jag beskrev på Lessacher att trycket på vattenflödet lyfter brädan uppåt. Detta ger till slut spinout eller en vobblande känsla.
Jag har även en G-Sport(Curtis) weed 27 cm, och den har en bakkant närmast brädan som leder vattnet ner första biten och här har jag inga spinouts över huvudtaget. Problemet med denna fena är att profilen är alldeles för tjock. Detta ger i högre farter ett tak på maxfarten.
Markus berättade om Chris Lockwoods fenor som han körde med på Karpathos. Dom var rejkade ca 25-30 grader, trots att de inte var sjögräsfenor. Detta tror jag är helt rätt. Kollar man stridsplan så kan flera typer ställa sina vingar för att få olika ”rejk” i olika farter. Allt för att få olika lyft. Ju snabbare de vill åka ju mera ställer de vingarna bakåt. Dessutom var Lockwood´s fenor extremt tunna i profilen, vilket också är naturligt eftersom man vill ha så lite motstånd i vattnet som möjligt,
Jag bor i Västervik som är en riktig ”plaststad” och har tagit kontakt med lite olika företag som kommer att hjälpa till att ”cadda” lite olika ideér på fenor. Sedan kommer vi att CNC fräsa ut fenorna för bästa finish. Vi kommer att vara ett ”gäng” som kommer att provsegla prototyperna under hösten. Det blir jag, Peter Kremsl, Markus E, Lars D m.fl. Det ska bli extremt roligt att få genomföra detta och se vad som kan komma ut av det.
På ritbordet idag har vi bl.a en ren Haga Park ”Ankdamm edition”, en ”stealth” för så ren avlösning som möjligt samt lite annat smått och gott. Först kommer vi som sagt att prova ut sjögräsfenor eftersom de flesta speedställena i Sverige är fulla med weed. ” I´ve never had problems with too much weed??!!” Bob Marley
Mer info kommer så fort någon prototyp är klar och provseglad. Var fan är vinden………