mav
Forumsvar skapade
-
Malin Rapp är en trogen steffoian, men att hon postade så mkt har jag missat…
-
Var inte det där ett bra exempel på folk som inte har någon användning av bindningar.. såg lite tung ut för honom när han körde med bindningarna
-
Nic – Jag testade Edge’n i våras, förvisso underpowered men det kändes motsatt till det du beskriver. Edge’n förlorar ju minst 30% av kraften i svängarna… = ensidig stall.
(det som var positivt överaskande var lyftet) -
@Boardtalk 509280 wrote:
Vilken c kite har högst ar på marknaden idag ?
Behöver uppdatera min kitepark som börjar bli gammal.
Kör för närvarande på wipika wip med ar 7 och skulle vilja
ha något liknande.Bortsett från AR, vad är det för egeskaper du vill ha av din kites?
AR är lite utdaterat nu när man börjat ändra egenskaper som har mer inverkan på känslan i kitsen(Delta/C/Bow shape, bridlesystem, kurvan på aerodynamiska foilen, knytpunkter på linor osv osv).
Förr var det AR man pratade om för att det var en av de enklaste grejerna att ändra på nu ser det lite annorlunda ut – nu kan du designa en kite med hög AR och fortfarande få de flesta låg AR egenskaperna ifall du av nån anledning skulle vela det.Vill du ha ett ordentligt svar på vilka kites skulle passa ditt behov så lista bara egenskaperna du är ute efter!
-
Nu är materialet(story och bilder) skickat till Mat på Nordic Surfers Mag!!!
-
Grymma bilder! Hoppas på att komma ner i dagarna som kommer om proggen ser bra ut.. vore gött med lite vågor o stark vind =)
-
Caution har en egen fabrik där andra ledande märken hyr in sig.. ligger i Sri Lanka.
-
Det kunde ha varit så olyckligt att brädan hamnade i Rip-tide’n som bildas från vågorna… det behöver det ju finnas lite kraft i vågorna för att det ska vara nämnvärt men är ju inte helt otroligt.
Hoppas du får tag i den igen.. -
ifall du har tappat brädan långt ut så påverkar inte vågorna dvs då är det bara vinden som trycker på brädan norrut… vanligtvis sticker brädan längre än man tror.. trist att det hände men mitt tips är att kolla längre norrut typ upp mot gårdarna.. Ifall det blåser V kan du ju kita dit.
-
Du skriver att en ”kitare” skulle landa dig men hade han kiten i luften eller var han bara på stranden?
I min mening är det oftast säkrare att landa till assistent just för att man i värsta fall får aktivera det primära säkerhetssystemet ifall det skiter sig.
Värsta fall med en hundkrok är att kiten frontstallar i kanten på vindfönstret och ramlar bak, spänns upp och rycker loss hundkroken. dvs kite på vift i mkt vind.
Så det är bekvämare att landa med hundkrok men jag skulle inte säga att det är säkrare för att ’worst case’ är mkt värre med hundkrok. Är man däremot ensam har man inte så mycket att välja mellan. Men har man kunniga kitare på stranden och landar på säkraste sättet i förhållande till strand osv borde det vara att föredra.
-
Nu är jag och Erik G åter någotsånär funktionsdugliga igen och tillbaka i verkligheten! Tack för alla uppmaningar här på forumet!!! Ni e grymma!
Resan längst kusten var otroligt häftig och landskapet blev mer och mer imponerande även fast det var ganska hårda förhållanden.
Det var inverterade linor som brändes av i 5-25ms ca 1km från land som abrupt avslutade vårat äventyr med en ordentlig smäll… Det hände precis efter vi rundat Kullen och inte innan vilket hade varit mer lätthanterligt; bifogar bild från google earth på hur det ser ut där vi gick i land.
Jag hann skratta lite åt ironin när jag hörde smällen uppe i kiten med tänkte på plats, sned frånlandsvind och ström.Blev totalt (på GPS’n) drygt 115km så det verkar som om det kanske blev rekord ändå. Ingående reportage av äventyret och hur det löste sig kommer i Nordic Surfers Mag i nästa nummer ser det ut som!
Kom på lite fler grejer vi gjorde som kan vara bra att bifoga till säkerhetspunkterna som listades i början på tråden:
– Meddela kustbevakningen att ni ska köra downwinder ifall det är en längre sträcka och meddela er Call Sign på VHF’n så de kan anropa/identifiera er.
– Kolla igenom all utrustning och förstärk det som behövs. (Givetvis kollade vi linorna ordentligt)
– Teståk innan avfärd så ni har rätt mängd förstärkningsplagg på er och inte för tung packning.
Trist att vi fick avbryta då jag och Erik var långt ifrån redo för landstigning. Vi får se om vi kommer längre i vår istället, kör man på GPS’n och inte flygvägen så borde Malmö (alt Höllviken) – GBG bli över 325km. Hoppas bara vinden håller i sig i 12timmar =)
-
@skotten 504999 wrote:
true. but are you not easier to spot from land if you are just hanging onto the Leading edge?
And thanks for the best post I think I have ever read in here.
Tack för all support!
Skotten – Det är sant att man inte syns lika bra i detta fall, men är läget akut och man behöver ha nått med ordentlig bärighet så är detta ett bra alternativ att veta om(speciellt om draken än modell mindre).
Vi drar förbi nästan alla västkustspots imorn under dagen så man kan väl kollektivt säga – Vi ses imorn
-
Det finns absolut fördelar med att kunna ha luft kvar i LE när man ska med vinden eller halvind. Men vrider det och man ska mot vinden kan det vara ett bra alternativ att ha koll på. Dessutom kan man ha skadat armarna eller likn och man flyter bättre på draken om den är ihoprullad än på en helt uppfylld drake. (detta är givetvis ovanligare men fortfarande viktigt nog att ha med på listan enligt mig)
-
Bra tips!
Några eventuella komplement:
– Att skriva aldrig och alltid är väldigt farligt ifall noviser verkligen lyssnar på ”reglerna” och inte tänker själva…
– Se till att ha tränat på att hantera nödsituationer:
* Att ta sig till draken utan att trassla in sig i linorna.
* Att veta hur man håller draken för att den ska fungera som segel.
* Hur man pyser ut all luft i LE och behåller luften i struttarna för att göra en flytboj.
* Hur man trasslar ut drakar ur varandra.
* Hur man räddar varandra ifall någon är skadad/har utrustningsproblem.– Var bekant med kuststräckan du ska köra. Det är lätt att tappa lokalkännedom ifall man inte känner kuststräckan väl. Se till att kolla kartor över området du skall köra för förbud/farliga sträckor.
– Ha tydliga interna siglnaler för att meddela varandra. Se till att välja tecken som känns naturliga och som inte kan förväxlas med andra tecken.
Tydliga tecken på t ex ”Fara” och hänvisning på var, ”Vi åker dit”, ”Kom till mig”, ”Jag behöver hjälp”, ”SOS”(Detta tecken är alltid detsamma).– För längre turer är (vattentät..) GPS och en VHF och kunskap/certifikat ett måste.
– Kör alltid i par. Detta kan vara räddningen i många fall, det gäller att köra tillsammans och kunna rädda varandra ifall olyckan är framme.
– Kör inte för många. Detta gör att risken för olyckor ökar och chansen för att någons utrustning går sönder ökar med antalet. Det är bättre att köra i 2-3 mans team som känner varandra väl och köra flera team istället.
– Håll lämpligt avstånd från din partner. Det är mycket lättare att trassla ihop drakarna under en downwinder än när man håller sig på samma plats. Se till att prata om hur ni meddelar varandra att ni är nära (vissla, ropa eller likn.) så ni inte trasslar drakarna.
– Var bekant med hur du läser vatten. Kör man där det finns okända stenar är detta ett måste och tar tid att träna på. Detta är ännu viktigare när man kör en downwinder och rider vågor för att man är närmre bryten/reven.
Detta var det jag höftade fram… Kompletterar vi och jobbar på listan kan det bli riktigt bra!
Nu måste jag packa ihop coh stta mig på tåget ner till Lund!!
