mexi_
Forumsvar skapade
-
En avgörande skillnad är att hänga som en apa i riggen utan sele och försöka att hålla prylarna still. För mig har det innebärit mycket tidigare planing.
Tidigare trodde jag att jag skulle stå mer upprätt och ha riggen nära, men det fungerar mycket bättre att få riggen ifrån sig.
Prova det här:
– Frambenet rakt, foten pekar rakt fram i brädans riktning (all kraft framåt).
– Framfoten placerad strax bakom mastfoten.
– Bakbenet böjt, och jag menar böjt!
– Armarna raka och ganska tätt ihop.
– Huvudet ungefär i bomhöjd eller strax under.
– Kroppen ut från brädan, mer än bakåt.
– Håll denna ställning till det att brädan planar.Jag brukar pumpa lite fortfarande i samma ställning för att få brädan att lossna. När det väl händer så kan man inta en mer normal ställning.
Jobbigt, men det gör skillnad.
Sen är det en annan sak när du börjar att tappa planingen, då gäller det att hänga i bommen och luta dig framåt/utåt och stå still! Det brukat kännas som att jag har huvudet framför masten.
Vad det gället riggning så är det mycket buk och bommen högt som gäller för mig.
Masten längre fram på brädan.
Bara att prova nästa gång. -
Jag skall också dit den 24:e och vara där i tre veckor, känns så där just nu. Såg några flygbilder och det var rejält soppigt runt i stort sett hela ön. Det skulle vara lite lindrigare vid tofta och strax norr om Visby. Det jag hoppas på är att de skall blomma klart och att det kommer lite vind, då kommer det att funka fint. Annars får det väl bli plattvattensessioner på Tingsstäde träsk….
-
Jag har lagat liknande skador på min bräda med Plastic padding spackel ”elastic”.
Det håller kanon, mina skador är på nosen och på sidorna efter masten så de belastas iof inte så mycket, men nosen har hållt för ett gäng kastfall och det är väl ganska bra mått på hållbarheten. Den finns både på tub och burk och kostar runt en hundring…..
Jag skar rent runt skadan med skalpell så att inga lösa bitar fanns kvar, slipade, sedan på med spacklet. Slipa igen. Därefter toppade jag med lite epoxy för att få finnish.
Det blir ju inte lika bra som med väv och epoxi, men går snabbt, är inte så komplicerat och är billigt. -
och jag trodde att det var så här:
– bilen inte fixad = Vind i Danmark
– bilen fixad = Ingen vind i danmark, men en j-la massa vind i sverige.
🙂
Så brukar det vara för mig, men just nu är det två veckor kvar till semester och bleke och det är något helt nytt för mig. Gotland i augusti kommer kanske att vara kanon denna sommar………….. -
Jag köpte just en variotop på skidsport till mitt nyinskaffade NR5.0….och den består av en varierbar rem (0-40 cm) och en monterad plastplupp (eller vad nu toppen kan kallas). Jag tog helt enkelt bort den befintliga pluppen på seglet och satte dit remmen istället, fungerar fin-fint. Kostade 99:- och passar perfekt! Var enkelt att anpassa längden efter mastförlängaren.
-
Hej!
I det senaste numret av boards rosade de brädan rejält, men sa också att endast två (!) exemplar levererats till europa. De trodde att den stora massan ev. kunde få den om ett år. Återstår att se, men den verkar ju vara riktigt bra. Vore kanon att ha en sån till familjen och samtidigt kunna ha ett riktigt lättvindsspett. -
Hade en kanondag på baggen idag. Kom till ksss vid 14 och körde med 6,7 och fullt drag till 17. Inte mycket till vågor men kul att äntligen få köra av sig, dessutom satt en hel del gippar och hopp.
-
Jag tycker inte att lillsved har fungerat så där jättebra, det ligger en del öar utaför som stör, men det är klart om man kan kryssa ut på fjärden så kan det nog bli hur bra som helst…….
-
Är det lätt att komma ner där eller är det en massa bommar och liknande?
-
Jag har bara varit på ksss en gång på nord och det funka, men det är bra byigt. Det är det väl iof överallt i sthlm på nord (om man inte beger si till väddö eller liknande…..). Det är inte bra med parkeringa på ksss, men det funkade efter lite snack med hamnmannen som var vänligt inställd, däremot var det en del kärr-ngar som hade problem med att vi var där samtidigt som deras kids som ju minsann hade sglingskurs just då och ägde vattnet……NOT!
-
Kulan är inget vidare på nord, på NV funkar den kanon, det går bra att gå i vi björkarna till höger och sedan vada upp för att komma förbi bryggan. Jag har även hoppat i från bryggan och gått upp vid björkarna. Idag verkar det dock bli baggen och KSSS.
-
känns lite osäkert om det skall öka eller inte, kolla in http://www.ksss.se, ser rätt ok ut!
Nu säger foreca att det skall öka till eftermiddagen….. -
Bra och bra vet jag inte, men ksss i saltsjöbaden kan funka på nord, dessutom har de väderstation och webkamera så att man kan de om det är värt mödan att åka dit.
-
grymt impad, nu måste jag skaffa en bräda som flyter, hur coolt som helst med no-wind-freestyle! Starkt jobbat!
