 
						 
			mexi_
Forumsvar skapade
- 
tack för bilderna, jag tror att de är från den film jag såg igår, vågorna är ju grymma, inget skum utan mer en kompakt vattenvägg. När han väl kom ut ur vågen så var han som skjuten ur en kanon. De som filmade låg precis bredvid vågen (hur man nu kan göra det) och filmade precis där han kom in, snyggt jobbat. 
- 
jag har också en gecko på 88(!) liter…..den används rätt sällan. Sen tycker jag att den är jäkligt jobbig att segla med eftersom den behöver bra drag hela tiden för att man skall ha kul. I stockholm är dagar med bra drag (någorlunda kontinuerligt) sällsynta, i alla fall där jag seglar. Jag har skakat liv i min gamla bic presto WC (135) liter och helt plötsligt börjar gippar och hopp sitta igen. Den är dock för stor nör det brallar i. Jag tror att jag skall skaffa en till bräda runt 100-110 liter för att kunna köra i hårdare vindar. 
 Tillägga bör att jag väger runt(!) 90 kg………
- 
jag köpte en 8,5 rigg i våras, den fungerar mycket bra i stockholm. 3000 :-. Såg något liknande under säljes. kolla där. 
 Har du en 140 liters så får du mycket segling med 8-9 kvadrat.
- 
Jag använder samma och den fungerar grymt bra. Om det blir för varmt kan man ju bara sticka ut fingrarna. Rekommenderas. 
- 
mexi_Medlem28 augusti, 2003 vid 11:23 som svar på: Så här såg havet ut utanför Väddö idag kl 10:00var går ni i någonstans? 
- 
ok, var lite snabb i svaret, jag har som sagt camber i 8,5 och 6,5. Mina övriga segel är utan camber (5,5 5,0 4,5). 
 Jag håller 6,5 tills dess att jag kan köra med 5,5 och då vill jag har mer manöver än race, dvs utan cambers. Det är väl kanske en smaksak och lite beroende på vad man vill, det är ju så mycket roligare att köra 5,0 och leka lite än bara race fram och tillbaka.
- 
Jag har ett 6,5 NP v8 med 2 camber och ett North Warp 8,5 med 4 camber. Jag kan alltid hålla dessa längre än motsvarande utan camber. Cambern gör seglet mer formstabilt även när du är överriggad. Ett exempel var i somras på Gotland när jag körde 8,5 och flera andra 5.0. Nu väger jag iof 90 pannor så det hjälper väl till lite….. 
 Det man tappar med cambern är att seglet blir lite klumpigare och tyngre. Det blir mer race än manövrar. Däremot tycker jag att vattenstarterna fungerar bra, man får vara lite kvick bara så att inte hela seglet vattenfylls..
- 
Japp, jag använde polyester en gång, var en kille på båthandeln som menade att det här är fina grejjer grabben, det här skall du ha. Sen när jag hade på det på skummet så smälte det ända ner till andra skrovhalvan, kan säga att det gick åt en hel del BÅK…….:-) 
 Epoxi däremot fungerade perfekt, provade att pensla lite först i ena hörnet och det fungerade fint. Använde vanlig glasfiberväv som man tejpar tapetskarvar med för att bygga upp ytan.
- 
Kan rekommendera den gröna plastic paddingen. 
 Hag själv reparerat min bräda med epoxi och väv. Efter det använde jag plastic p till att jämna ut och få en riktigt bra finnish.I nosen på min bräda var det knepigt att använda epoxin så den plastade jag helt, fantastiskt bra och det verkar hålla, har fått ett kastfall på nosen och det syns ingenting! 
- 
Jag började min karriär just på tofta. Cyklade dit 87. Då var det riktigt kul, många seglare, party på stranden. Har varit där 5-6 gånger sen dess och det har blivit färre och färre surfare. Kanske lite nytändning i år? Kommer att ligga på Tofta 2-3 veckor lite beroende på vädret! 
- 
Underbar tråd, det börjar rycka så smått i surfnerverna…………. 
- 
Jag kör med en 34 cm rak slalomfena i G10(?) till min gecko 265/88 och NP V8 6,5. Jag har prova tunna/smala/kortare med sämre resultat. Fetare/bredare har sänkt farten. 
- 
Himla synd, han var en rolig prick! 
- 
lite beroende på bräda, men sätt bakfoten nära masten när du flippat seglet och byter bog. Försök att hitta var du skall sätta foten så att brädan varken sätter sig på baken eller dyker med fören. Jag brukar sätta foten precis bakom masten. Försök också att behålla stabiliteten och vinkeln på brädan genom hela svängen. Om du börjar att vingla så försvinner farten garanterat. Lycka till! 

 
								
