milkman
Forumsvar skapade
-
globalrider wrote:Sen att tub är bättre prestandamässigt vad gäller freestyle/power är jag helt övertygad om.
😉
Jag antar att du menar foil med stängda celler? Vintertid så har ju hittills de flesta freestyletävlningarna vunnits med foil (med öppna celler) så jag är inte säker på att du har rätt, gällande vinter i alla fall. Sommar vet jag inte, jag har inte testat tillräckligt många foil med stängda celler för att uttala mig med säkerhet. -
Kul då att du har så bestämmda åsikter om foil Curry. Eller du kanske tror att foil beter sig som din gamla träningskite. Testa du en modärn foil, så du vet vad du dissar istället 🙂
-
milkman
Medlem15 januari, 2006 vid 21:35 som svar på: Ozone nu även med pump (ny innovativ SLE-design)Vadå äntligen? Ozone har ju bara gjort land/snö kiter tidigare, nu vill Ozone in på vattnet också och då är det ju tubar som gäller. Ozonereparna har väll alltid sagt Ozone för snö – LEI för vatten (och använt tubar på sommaren själva förståss)! I sommar kan vi förhoppningsvis säga ”Ozone för snö – Ozone för vatten” 🙂
Föresten Luuddee: Du får väll testa en modern foil från någon annan tillverkare än PL (Venom) i vinter. Den kiten är ganska unik bland foilarna så du bör ju inte forma några generella uppfattningar om Foil på snö endat baserat på hur du trivdes med den.
-
Hur är snön där nere i nykvarn (från bilderna såg det ok ut just där).. Någorlunda mjuk eller??
-
japp.. Inte vara ensam på spoten. När jag drog av mig korsbandet låg jag och skrek i typ 10 minuter för att få uppmärksamhet från någon som stod 200 meter bort. Men när det blåser så hörs man inte på det avståndet. Skulle nog inte kitat själv där!
(slutade med att jag fick släppa kiten, kräla ca 150 till bilen och ringa på hjälp. -
Orättvist!! .. (fast jag kanske smyger in några dagar där jag med).
Var försiktig med vindvariationerna bara. Eftersom det är rätt kuperat så varierar vinden rätt mycket. Och dessutom är det fjällväder. Fast å andra sidan så kan du ju alltid hyra ifall du inte har med precis rätt storlek själv 🙂Bruksvallarna är 10 km söderut, tar 10 minuter att köra. 🙂
-
Garanterat en av Sveriges top10 spots.. De har ju till och med Kiteskola och uthyrning: http://www.ramundberget.se/1367.snowkite.html
Från KN:
”imponerade av Snowkitebarheten här. De stoooora vidderna och den blandad terrängen med kuperade och flacka partier lämnar nått till alla kitare. Snön är kanon och så fort man tagit liften till toppen så åker man ca 100 m skidor innan man packar upp kiten.” -
Turbobiten löst.. Har med relativ vindhastighet och någon kurva som jag inte begrep mig på.. tydligen märks det tydligare på en mer effektiv profil än en mindre och hade nått med typ idialhastighet för profil.. bla bla bla.. Fattade inte men jag hade inte kört i syne i alla fall 🙂
Som vanligt fick man vända sig till kaj när man har jobbiga frågor om aerodynamik.. Har ni inget att göra så kan ni ju starta en tråd om ”Ground Effect” så får ni se vad som händer 😉 -
Tack.. Är nu ändrat till den 28 och 29 Januari.. Vart länge att vänta en månad eller 2 år, beroend på vilken man sikatat på 🙂
-
Hmm.. Låter som samma råd jag givit mig själv ifall jag läst min fråga 🙂 Men det är inte riktigt det jag menar. Måste ha nått med relativ vind och kraft från kiten att göra, att de föder varandra på nått vis. Det uppstår dock tydligare när man är underriggad och ni har givetvis också rätt. Jag skal plugga lite (=snacka med aerodynamik-kaj) så återkommer jag 🙂
-
Skitkul att du lägger tid på grabbarna Mille och att du lägger tid på FY06 kiterna.
mrmille wrote:Bridlesystemet trasslar sig lätt, framför allt om den gör en så kallad fjäril. Dvs vrider sig runt sig själv. Är detta normalt eller ett inflygningsfenomen tills allt sitter där det ska?
Du menar när du får ett inslag så ”fastnar” spetsarna vikta fram över bridelserna? Det låter som du varit ute i ganska svag vind och öppna cellers svaghet är ju när vinden inte räcker till för att hålla trycket i cellerna. Så fort du hamnar utanför kitens ramar så säckar den lite.
-Svaret på frågan är att tipparna kan slå in i bridelsena och gör det tyvärr ibland i svag vind när man missar hålla farten på kiten. Blåser det mer och man ändå lyckas med det (vilket då är lite svårare) så trasslar kiten ut sig direkt när man får upp trycket.
Detta är ett inflygningsfenomen snarare på den nya Frenzy06 användaren i början med svag vind.mrmille wrote:Depowern spökar något, kiten går inte ut så mycket i fönstret och blir lite seg. Skillnaden upplevs som ganska liten dessutom.Jag förstod inte riktigt hur du menar men kiten skall backa aningen i fönstret när man drar hem depowern (om man inte åker) . Jag kanske missförstod dig men testa igen när det blåser mera.
mrmille wrote:Depowerloopen kan vara knixig att få i. Det verkar som att skotlinan är för tjock ibland. Man måste ha rätt bra tryck för att det ska gå bra att moffsa dit den i alla fall.(Med depowerloopen menar du trimmen med clamcleaten?) Detta är i sånt fall en inkörningsfråga, jag har inte haft detta problem men har aldrig trimmat i början vid svag vind heller. Och det har inte varit några problem när jag har tryck i kiten.
mrmille wrote:Lite besvärlig att backa upp. Kanske jag som är van vid andra foils men jag har sett och upplevt att dom kan vara lite jobbiga att backa upp ibland när dom ligger med LE ned.12 och 14 kan vara tunga att backa. Åter igen en vindfråga, kiten är designad för vindar kring 3m/sek och upp. Ifall du har problem att backa upp dem även i rätt vindar så koncentrera dig på att bara ta hem ena styrlinan så vänder den direkt.
mrmille wrote:Jag antar att många av problemen handlar om att de inte är inkörda ännu men det kan ju vara bra att få reda på om det är några standard issues.
Ja, det var nog allt jag hunnit med att upptäcka hittils. Testade modeller är 10, 12 och 14 m2Det skulle vara roligt ifall du kan lägga några timmar till på kiterna och gärna i mer vind, du har ju en ganska unik sits att kunna testa flaggskeppen från tre tillverkare och alla kiter kräver ju inkörning, både av kiten och ägaren.. Men vindfrågan löser många av problemen ovan. Jag väger 80kg och körde med FY06-7,5 i dagens vindar och hade gärna haft en 10:a istället (gissar att det blåste upp mot ca 8m/sek).
Jag har en fråga om aerodynamik som jag fan inte lyckats klura ut svaret på… Ofta när man hittar rätt ”fart” i en kite så är det som om turbon slår i och du kan accelerera ganska ordentligt. Innan den slår i känns kiten ofta lite mindre direkt och nästan lite mjuk medans när det går så är den exakt och fethård/stark (pratar fortfarande om kiten). Detta tycker jag är tydligare i FY06 än i någon annan kite jag testat så jag har börjat försöka klura ut varför det är så. Vet du?
-
länkar:
http://www.ozonekites.se (under att använda kite finns massor me info)
http://www.freeride.nu/content/799/ (Bra artickel om Snowkite)
http://www.kiteforum.com (under snow/land. Bra forum med mycket om snowkite)Du kan ha lite mindre kite när du kör på snö än på vatten. Och du kan ha mindre kite och jobba med den på skidor, men det är svårare på Snowboard ifall du är nybörjare. (beror på att det är enklare att variera kantingen på skidor, man kan hålla balansen utan att lita på kite helt enkelt).
Inga problem med telisar men som nybörjare hoppas jag att du har en sittsele då. (himla kul att titta på första gången någon glömmer att ”sätta” sig när kiten åker in i PZ, faceplant:))I fjällen är vinden lite speciell, framför allt i och med att den kan variera så kraftigt. Sen har du också mykcet speciell micro meterologi ifall du kör i mycket kuperad terräng (ex i Storulvån eller andra berg). I år har jag kitat i över 15msek på berigt fjäll för att ca 30 minuter senare glida runt i ca 7msek. (fast det är värre när det är tvärt om :))
Jag rekommenderar att du väljer en kite med öppna celler i fjällmiljö.. Kör du på Isar eller andra ”mer vindsäkra ställen” funkar dina vattenkiter bra också, bara att gå ner en eller två storlekar mot vinden.Ifall du vill ha mer info om Kiting i fjällmiljö kan du säkert snacka med storulvån som kör kiting i riktig fjällmiljö, http://www.storulvan.se
(Jag jobbar föresten för Ozone, så du vet. Vi kör en demodag i GBG i början av februari men datum är inte helt bestämt, håll utkik efter datum under menyn Freeride Tour på http://www.ozonekites.se .)
-
Ajustja.. Missförstod lite meningen med bilden, klart att kiten ligger på LE på bilden. Solly, bom ska givetvis vara upp och ner då.