monkey
Forumsvar skapade
-
Det är lite mer harmoniskt på västsidan nån mil norr om Tarifa… lite mindre vind men å andra sidan inte så trångt.. om man inte räknar med korna då alltså…
-
Stellan wrote:Vilka vindriktningar är bäst i Tarifa?
Det blåser i stort sätt bara från två håll. Och båda de riktningarna funkar 🙂
Det är bara att ta rygg på oss som varit där förut. Vi hittar de goa spotsen 🙂 Som exempelvis här i gibraltar sund… lite byggarbetsplats och vattnet är direkt hälsovådligt vid kallsup…. men nice lagun finns och balla tank/containerfartyg precis utanför. -
Stellan wrote:Vad hade ni på er när ni körde? Vågar man hoppas på shorty?Självklart…. Hoppas kan man juh 🙂
-
pjoter wrote:fortare å starta en foil än att simma å mecka med en LEI Aldrig i livet. För att LEI inte skall diskas för doping i en sådan match måste man ju plocka bort 5:e linan. Och även med bara 4 linor blir segern för LEI förkrossande… oavsett hur högt AR vi snackar…
-
Många experter finns det… Det borde ju inte vara några större problems… Konkret skulle jag föreslå att ni gör följande:
1. Räkna ut hur mycket betong ni behöver. En grov uppskattning skulle vara drygt 30 liter per däck, men det går ju enkelt att räkna ut mer exakt (jag vet ju inte vad ni har för däck) med formeln 3,14 * radien upphöjt till två * tjockleken på däcket.
Räkna även ut hur mycket rep/kätting ni behöver för att fästa bojarna – ni vet ju bäst på vilket djup bojstenarna skall ligga och följdaktligen hur mycket rep/kätting ni behöver.
2. Jag tror det är fördelaktigt att göra gjutningen på plats så kontakta Habo Ljungs camping och kolla med dem om ni kan få vatten av dem, gärna rinnande i slang.
3. Köp cement och rep/kedja på bauhaus eller nåt. Be om tillräckligt med cement för den uppskattade däck (cylinder) volymen men snåla inte. Köp en stor hink åxå om ni inte har nån. Be personalen klippa upp repen/kedjan rätt dimensioner/längder så är det gjort direkt. Knyt en knut i ena änden av varje längd (ja det går att knyta kedjor men det är inte snyggt men so what det är ingen som ser iallafall)
4. Fixa nåt att röra med… grov slev, planka eller vad som helst. Optimalt är ju en borrmaskin/skruvdragare med cementblandade på typ
men inget krav på nåt sätt.5. Fixa 6 plywoodskivor (eller vad som helst som täcker) att lägga i botten på däcket. Borra hål i mitten av plywoodskivan. Dra repet/kättingen igenom plattan så att det sitter fast med knuten.
6. Blanda cement och vatten (och ev. armering… men det är antagligen overkill för ändamålet) i hinken enl. anvisningar på cementsäcken.
7. Rör om ordentligt.
8. Placera plywood skivan i däcket, tejpa ev. glipor med silvertejp eller nåt- häll i cementen. (Stå gärna på gräs/grus så att ni enkelt kan få bort spillet efteråt)
9. Gör om procedur 6-8för så många däck ni behöver.
10. Låt det hela torka.
11. Fäst bojarna i repen/kedjorna.
12. Rulla ut däcken i plurret.
13. Klart.
Det hela skall inte behöva ta mer än nån timme. (förutom härdningen dårå)
-
monkey
Medlem22 mars, 2006 vid 12:50 som svar på: Bow kite bom till C-drake/ Konvertera originalbom för C-drake!?…..mrmille wrote:STUDSSkön Humor 🙂 -
Är 28 kvadrataren bra då? inte för tung och seg? Vill prova…
Jag skulle ljuga om jag sade att den är snabb, lättstyrd och enkel att relauncha. Det säger ju sig själv att 28 kvadrat inte svänger på en femöring 🙂 Skall jag jämföra den med nåt så är ”handlingen” ungefär som min gamla Slingshot Fuel från 2004. Men det är rätt roligt och framförallt manligt att ha den största leksaken på stranden!
-
Milkman wrote:tror att hela inlägget med V19 är mest lite steffo-dryghet Men det skulle ändå vara roligt att testa lättvindsprestandan mot Monkeykites 28 kvadratare 🙂
-
Jag hajar inte riktigt det här.. på översta bilden verkar det inte blåsa ett skit men ändå är en kille i bakgrunden ute och kör? Hur går det ihop?
-
Eklov wrote:skulle gärna vilja se lite riktiga bilder med monkeykites… gärna från sverige…tack!
Stiltjebild från Uppsala

-
Bronco_rider wrote:om du har backventil på strutarna funkar det inte attt se trycket påpumpmätarn. Varför skulle inte det funka? Det har funkat för mig på alla möjliga märken med backventil.johanneslarsson wrote:vet var det är bra att ha för tryck? Står ibland på kiten. Fråga annars leverantör/tillverkare. Får du inget svar är väl 6 ungefär ok i LEIjohanneslarsson wrote:har ni olika tryck om det är svag eller stark vind?Nej.johanneslarsson wrote:ska man ha samma tryck i strutarna som i korven?Lite högre tryck i strutarna (om du inte har OnePump alltså).
-
monkey
Medlem7 februari, 2006 vid 10:39 som svar på: Aaaaa….Någon som har några påsar gott o blandat?Svinet wrote:600 menar jagDet är billigt för ett par TFC 6cm. Men för din info så är de skruvarna som passar dem mycket smalare än de som sitter i PF:en.

