 
						 
			monsterman
Forumsvar skapade
- 
Köpte 2 st ett år gamla brädor i bra skick, endast några repor, och en mast samt dubbelboardbag. Allt begat utom bagen Brädorna gick på 4500:- st (Naish och Score) och masten 900:- (delbar carbon av märket naish) 
- 
Hm, har ingen större koll på El Gouna, men har däremot besökt El Medano i juli. Då var det ganska små vågor (1-1.5m), och snälla såna, bara ett litet beachbreak. Har kollat lite nu under vintern, och det verkar vara rätt dött där vintertid med vind och vågor, säkrast under sommarmånaderna alltså. Kolla in El Medanos hemsida, så får du en uppfattning om förhållandena för sydöstra teneriffa, med fakta som uppdateras ständigt. 
- 
Usch vad avundsjuk jag blir! Var är ”här” då? apple-viken eller? Man kanske skulle ta ledigt en vecka och dra ner… 
- 
Äntligen kom bilden med… fast när man kollar närmare på brädorna så anar man kanske att dessa segel inte lär dyka upp i SP-katalogen -03, med texten: ”nya segel med ny design, för ökad tvist och ökat bottendrag…”, utan att dom snarare hör hemma i det förgångna, som ett misslyckat experiment att förnya konstruktionen på riggen… 
- 
ok, provar attacha bilden igen… 
- 
Det smartaste verkar vara att rotera så horisontellt som möjligt, då kan du sätta ner brädan först när som helst i rotationen, och försöka korrigera seglet mot vinden när du väl är nere…(då kan du ju även öva i mindre vågor när du inte behöver vara 5 meter upp i luften för att inte masttoppen ska fastna i vågen) Tänk på att vänta tills du lämnat vattnet innan du slänger dig bakåt tillsammans med riggen, och försök titta ner över den axel som är i färdriktningen och se landningen, det underlättar att du vågar hålla kvar ända tills du landat, och inte hoppar av utrustningen i sista sekunden. Sen när känslan väl infunnit sig får du hoppa högre och högre och vrida upp loopen mer och mer tills du är helt upp å ner halvvägs i tricket… 
- 
Låter bra att du kan visa mig på plats, får hoppas vi ses i apelviken i sommar, bara det blåser? Dom gånger vi varit dit har det varit problem med just vinden, men nån gång ska man väl pricka in rätt helg… 
- 
Tack för denna beskrivning, dom få gånger som man funderat på forwards har man bara hoppat upp men sen inte kommit nånvart väl uppe i luften. Men om man gör som du säger och visualiserar och vet hur man ska titta och skota in så borde det ju underlätta att det börjar hända nåt, förhoppningsvis nog mycket för att man ska klara landningen oskadd…. 
- 
Spana in denna sida:http://www.cs.umu.se/~karhu/Sports/umesurf/index.html För vindinformation, ring: 09080383 så säger en dataröst vad det blåser vid lillskärsudden. (riktningen är tvärtom vad han säger, så nordväst=sydöst) Det blir nydala idag! (10,2 m/s, syd) /78 Red folkabuss-riders… 
- 
Hej Lena, vi var i Klitmöller för nån vecka sedan. I själva Klitmöller ska man bara segla om man har hyfsad erfarenhet av vågor, så länge det blåser sydvästvind, för då blir det rätt stora vågor som bryter, vilket kan vara ödesdigert för en nybörjare. Men vill man köra lite mindre vågor som är snällare och inte lika kaotiska, så kan man köra upp till Vigsö, 6km från Hanstholm och ca 2 mil från Klitmöller. Enda nackdelen där är att det är rätt strömt just inne vid stranden, men när man väl tagit sig ut är det lugnt. Det blåste bra när vi var där hela veckan, ca 15 – 17 m/s första dan och lite lugnare sen, men alltid bra. En dag delade vi på oss så några körde vid den lilla sjön som ligger 5 km in, då visade det sig att dom kört 4.7 där hela dagen medan jag kört 6.0 ute vid havet, alltså hade det blåst betydligt hårdare på sjön av nån märklig anledning, men så kan det alltså bli. Sjön är dock supertrevlig med enbart sandbotten, inga stenar, gräsytor för riggning, midjedjupt vatten ända ut, nästan som att segla i en bassäng. När det gäller boende så bor de flesta i husbil på parkeringen vi surfstället i kKlitmöller, dvs vid rökeriet. Det finns även en camping som vi bodde på en natt, jag tror det kostade 50-60:- per person nånting per natt och då hade vi en folkabuss oxå med förtält. Slutligen kan jag bara säga att Dunkerbeck har ju Klitmöller som ett av sina 5 favvoställen, och det kan man förstå! Det är inte sista gången som dom sett oss där kan jag lova! /surf on 
- 
Från Varberg kan man endast åka till Grenå, det kostade 595:- för bil med upp till 4 passagerare, (vår folkabuss räknades som bil eftersom den var under 2 m). Det kan löna sig att köpa returbiljetten direkt om man vet när man ska tillbaks, eftersom det var dyrare att köpa den i danmark. Färjan tog 4 timmar, sen tror jag vi körde ca 20 mil från grenå innan vi kom till klitmöller. Surfa på! 
- 
monstermanMedlem27 juni, 2001 vid 13:03 som svar på: Vilken bräda skall jag välja? Mistral, RRD eller FanaticMen kärnorna till Naishbrädorna sägs ju göras på Hawaii eller är jag helt fel ute? 
- 
monstermanMedlem25 juni, 2001 vid 09:52 som svar på: Vilken bräda skall jag välja? Mistral, RRD eller FanaticVälj Naishen givetvis, överlägset bäst hållbarhet (dom kallas bulletproof), tidigast planing och bäst toppfart vilket är ett måste om man ska ha kul med en vågis i våra onshoreförhållanden. Sen är den även mycket lättsvängd vilket ger den ganska livliga egenskaper, lite jobbigt från början, men superkul när du väl behärskar den. En bräda att utvecklas med alltså! 

 
								
