mr_johan
Forumsvar skapade
-
sopade gatorna i även i båstad idag, våren är här!!
-
om du tejpar sticksågen så kan metallfliset komma mellan tejpen och lacken, ingen bra idé asså köp typ 50 mm maskeringstejp på biltema eller nåt. och snåla inte, ta gärna två lager som tajpas i kors för att vara på den säkra sidan.
-
håller med getwet,försök inte laga delarna. slipade med fint sandpapper på volvon efter att det varit kondens och oxiderat i fördelaren. funkade kanon, men bara ett par dagar, men det räckte visserligen för att kunna ta sig till adcenter och köpa nytt vilket jag gjorde.. ett tips är också att känna på tändkablarna om dom är hårda/stela eller mjuka i gummit, är dom hårda och spruckna, byt direkt!
-
sticksåg (med metallblad), borrmaskin och lite skruv borde räcka om man inte har tummen mitt i handen. maskeringstejp är ju inte helt fel heller om man bryr sig om lacken på bilen. maskera en bra bit runt det tänkta hålet annars kommer bakre delen av sticksågen att repa när den svänger.
-
så det kan vara så enkelt som att lampan är paj. den funkar ju inte inte så ska kolla på den. köpte en heynes reparationshandbok men det fanns ju inget vettigt i den. bara massa blaha-blaha om att lämna in den på verkstad, inget om olika mätvärden mm vilket jag hade hoppats på. ska skruva ner panelen nu då och kolla lampan
-
har haft veck generatorn idag och stålbostat alla kontakter och kollat kolet. kolen ser fin ut(mycket kvar).. är laddningsregulatorn den grunkan som sitter på samma platta som kolet? sitter ju nån rund platta där på. eller är det den andra mojjängen som satt längre ner på generatorn och som jag trodde var en kondensator för det stog 22uF eller nåt på den.? den senast beskriva modellan var skruvad på generatorn och hade en sladd som satt med en kabelsko in i generatorn. eller sitter regulatorn nån helt annan stans? men vad mer kan pajja än regulatorn och kolet? brukar liksom hella generatorn packa ihop och gå och lägga sig för evigt?
-
har kollat allt det. men min stolsvärme e paj så kanske skulle flytta över batteriet till förarsidan och lämna in bilen på samma ställe som du:P.. har mätt spänningen både på batteriet och på generatorn, ca 12v på båda, något lägre vid belastning/drift.
-
om du lossar fördelaren så ser du lätt om den är slut, om stiften inne i ser slitna ut eller är lite brända så är det dags att byta. samma med rotorn. om du har tur så kan det bara vara kondens i fördelarlocket och då är det nog bara att rengöra.
-
låter inte som att det är startmotorn som är paj utan snarare rotor eller fördelarlocket. har du kollat dom? kolla tändkablar, tändstift mm.. startmotorn drar ju bara runt motorn.
För att hitta begagnade delar kan du kolla http://www.bildelsbasen.se/
-
laholmsbukten är isfri och snöfritt på stranden…
-
Tedde_o wrote:mr_johan wrote:nya nybörjarbrädor är breda och korta jämfört me de gamla.. tyvärr omöjliga att hitta till det priset som du vill betala. dom borde bära dig, jag kan skriga rundor på en sån hur som helst utan att de sjunker.
har en gammal ”pråm” modell äldre, allt utan mast som du får om du hämtar det i sydligast halland…Hej!
Är det med segel och bom bara utan mast? Hur gammal är den?allt uton mast, knäckte den i sommras. skulle tippa på att prylarna är från 80 talet nån gång, men har inte en aning. men som sagt, hämtar du dom så är dom dina.
-
Judo-Freddan wrote:mr_johan wrote:har ganska svårt att tro attdet var inverterns fel att laddaren pajjade. har alldrig plockat isär en laddare men skulle gissa att den består av bland annat en likriktarbrygga och en kondensator, därmed så är frkvensen och formen på spänningen inte så viktig längre och det är just dom två sakerna som skiljer sig på spänningen på en inverter och direkt från elnätet. däremot så kan det bli konstiga magnetfält runt inverter som bland annat gör att pekplattan på en laptop kan flippa ur. en iverter har dessutom både en viss tomgångsström, tror det är ca 0,5A och en verkningsgrad på ca 90% vilket gör att det tar mer ström att använda sig av invertern än 12V, så att köpa en 12V laddare är nog det bästa.
Ok. Något annat jag minns är att laddaren var tokhet vid användning i bilen. Det är inte den nya hemma. Kan det bli så att den får ”jobba hårdare” på något sätt när spänningen i fritidsbatterierna blir låg..?
spänningen på fritisbatteriet spelar inte så stor roll, blir 230 volt ut i vilket fall, visserligen tror jag att frekvensen ändrades lite men det borde inte spela så stor roll. tror snarare att din laddare helt enkelt var förbrukad för stekheta brukar dom ju inte bli.
-
nya nybörjarbrädor är breda och korta jämfört me de gamla.. tyvärr omöjliga att hitta till det priset som du vill betala. dom borde bära dig, jag kan skriga rundor på en sån hur som helst utan att de sjunker.
har en gammal ”pråm” modell äldre, allt utan mast som du får om du hämtar det i sydligast halland… -
har ganska svårt att tro attdet var inverterns fel att laddaren pajjade. har alldrig plockat isär en laddare men skulle gissa att den består av bland annat en likriktarbrygga och en kondensator, därmed så är frkvensen och formen på spänningen inte så viktig längre och det är just dom två sakerna som skiljer sig på spänningen på en inverter och direkt från elnätet. däremot så kan det bli konstiga magnetfält runt inverter som bland annat gör att pekplattan på en laptop kan flippa ur. en iverter har dessutom både en viss tomgångsström, tror det är ca 0,5A och en verkningsgrad på ca 90% vilket gör att det tar mer ström att använda sig av invertern än 12V, så att köpa en 12V laddare är nog det bästa.
