mrmille
Forumsvar skapade
-
men visst finns det en tapper arme med lkpg folk som kitar
-
det borde utfärdas en varningstext i rubriken till tråden när det är så mycket manligt skinn med på en bild
-
Jo, ber om ursäkt om någon blev stött. Ordvalet är kanske kass men har svårt att finna andra ord för det.
Som Preppie skrev så är de lite mer nonchalanta och skiter mer i vad man säger. Dock så brukar jag ta det med deras föräldrar då, oavsätt sort på unge. Det brukar hjälpa faktiskt.
Men, för att inte dra iväg tråden till någon form av rasistisk debatt så kan väll alla vara överens om att folk överlag inte fattar att det kan vara svårt att kontrollera prylarna till 100%, och att om dom inte följer de regler/rekomendationer som man nu säger till dem så kan/kommer olyckor inträffa.
Det spelar mindre roll vart man riggar. Folk visar så stort intresse för kitesurfing som för olyckor. Alla vill stå runt en för att se så bra som möjligt.
-
Svar till:
shiiit det e ju riktigt grymt, men hur e det med draget om man vill uppför, behövs mkt större kite då i säg vindar mellan 6-14 ungefär
[/ QUOTE ]
mellan 2m² och 7m² skulle jag nog rekomendera
-
Svar till:
Uttrycket ”invandrarunge” klingar lite dåligt!! För att inte säga jävligt dåligt.
[/ QUOTE ]
Jag kan bara tala efter egen erfarenhet. Har ingenting mot vare sig svenska eller utländska barn. Vad gäller alla blonda barn jag sagt till -”Det här är lite farligt så det är bättre om du står på den vanliga stranden” så har dom flyttat på sig medans det andra klientelet inte riktigt fattat ordet ”nej” ännu.
Och jag skiter i om någon tar illa upp, det räcker ju med att man har en svensk flagga fastsydd på sin väska så är man ju ärkerasist sen.
-
näää va fan…
Dock så fattar ju inte allmänheten alltid riktigt.
Personligen så riggar jag inte om det är för mkt folk (icke kitefolk) runt om mig. Men, det normala är ju när man gjort det att folk samlas som flugor kring en hög skit runt en lagom tills man skall iväg.Många fattar när man ber dem att flytta på sig, detta undantaget små invarndrarungar då som försöker att fånga draken, kasta sig på den, slita i kiteboarden och så vidare. Det enda man vill är att drämma bommen i huvet på dem så dom fattar.
Detta brukar dock lösa sig på betydligt fredligare sett genom att man pratar med deras föräldrar, får ett par kommentar om att man är rasist etc och sen bär det iväg.
Observera nu att jag enbart, hittils, kört på platser där det funnits skyltar med texten ”« windsurfing – badande »” då.
Men, kanske behöver allmänheten få se ett par ordentliga olyckor så det uppmärksammas och att då även de är observanta och aktsamma. Likväl som att föräldrar håller sina småungar borta från de platser som faktiskt nu är till för denna sport.
Inget kan garanteras, och information hjälper oftast bara om det är skrämselpropaganda (såsom olyckor och hot om döden).
Men att ta död på sporten är nog lite svårt?
-
Svar till:
Samurai 7 kostar 5360 kronor.
Ring 0734486486 så löser jag det. Det finns även en speciell introduktions/sommarrabatt om du är snabb.(Jag har själv beställt en Samurai 4 kvm till min flickvän, tror det kommer att harmonisera vårt förhållande och att hon kommer ha skitsköj.)
Hälsningar,
nic[/ QUOTE ]
Det är tänkbart framåt hösten då mina andra drakar är för små eller för stora.
Ska dock titta på lite fler flysurfer alternativ innan jag bestämmer mig -
Svar till:
Jo att dom vill sälja föräkringar det vet vi ju sen tidigare men när väl olyckan är framme så gäller den heltplötsligt inte för kite det är ju en extremsport eller inget förbund ingen erättning dom letar garanterat upp alla kryphålen för att slippa betala.
[/ QUOTE ]
Hmm, den försäkring som jag har rekomenderades av några Paraglider snubbar som haft bra erfarenheter av just Länsförsäkringar. Troligen kommer kite att klassas och behandlas på samma sätt som paragliding, åtminstonde enligt Länsförsäkringar i Östergötland.
Men att försäkringsbolagen är bra på att hitta kryphål är väll ingen nyhet?
-
Svar till:
3-4 kvm räcker för att åka fort och ha kul med på planmark typ frysen sjö. 13 (uppumpad lei – 9.5 för foil) om du vill köra freestyle med hopp etc.
Små kitar är enklare och därmed billigare.
Kvalitetsmedvetna Ozone har precis släppt Samurai .
En 3kvm Samurai med bom och säkerhetsleash – 3600 kronor tex.
(kontakta mig eller annan Ozone-återförsäljare)
Samurai finns i storlekar från 2-7kvm.Hälsningar,
nic[/ QUOTE ]
Tillägas bör är att Samurai bygger på succe kiten Little Devil från Ozone. LD är en traktor och ett monster vad gäller hangtime. Dock ogillar jag att Ozone inte släpper större storlekar än 7.2 på Samurai.
Vad kostar en 7.2 samurai Nic?
Är intresserad, med bom och linor så klart! -
i sverige är sporten inte klassad ännu så tillsvidare har samtliga försäkringsbolag hänvisat mig till en klassisk olycksfallsförsäkring. Beroende av vilken nivå man vill ha så kostar det mellan 150 och 350 skr. Sen kan man plocka på en massa annan godis på den. Själv hamnade jag på 665 skr / månad. För en som såg intressant ut. När jag väl tänkte om så slutade kalaset på 250kr / månad. Då är jag försäkrad för 20 basbelopp samt 15000 i löneförsäkring / mån.
Kanske något alla borde titta på. 150skr / månad för att få en bra basförsäkring + företräde i sjukhusköer etc är ett vettigt alternativ.
-
Svar till:
En litet tillägg när det gäller Flysurfer, testkör Voodoo/Spirit eller Psycho 2. De ligger *väldigt* mycket före de gamla modellerna (dvs Titan, Psycho och Warrior) när det gäller allt (som ex. vis snabbhet, stabilitet, hoppförmåga) När det gäller året-runt-kite så finns det inte något som slår en Flysurfer Psycho 2… enligt min mening iaf.

Men lyssna inte på en massa folk som vill kränga prylar på ett forum (<-- inkluderar även mig
), testkör själv istället./Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Ahh, glömde inkludera de nyare modellerna av Flysurfer. Men naturligtvis bör man titta på hela deras sortiment.
Och att backa ner en foilkite går bra så länge det är en tre eller fyrlinors bridle. Oavsett modell
-
brukar la va rätt byigt så års om det nu blåser alls
-
Svar till:
ja, varför är tex. mitt och melkers namn ljusblåa medan alla andra randoms är mörkblåa?? har funderat så mkt var tvungen att skriva muuahha
[/ QUOTE ]
Därför att dom har a:visited flaggan på sig i css’en. Klicka på mitt nick så skall du se att det blir ljusblått sen det med
-
Svar till:
Yepp… vad ska man ha om man vill köra med skidor/skidskor eller nått annat som inte går på vatten. Vilken storlek (kommer främst att köra på vintern) typ etc
mors!
[/ QUOTE ]
Tja, sopm någon skrev tidigare
Flysurfer, ozone, advance eller Flexifoil.Letar du drag per m² så är Flexifoil Blade III en vinnare utan motstycke, punkt.
Söker du efter stabilitet så är Ozone vinnaren.
I vill du blanda de ovanstående lite så skulle jag säga Flysurfer Psycho/Titan/Warrior.Själv kör jag Flexifoil Blade III och Flyrsurfer Warrior. Använder dem till allt. Vatten, snö och land.
-
Svar till:
men det blir väl så när stålmannen flyger förbi?
[/ QUOTE ]
kan ha varit luftwaffe också